Met de EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQV en de intussen aangekondigde EQS SUV heeft Mercedes-Benz vandaag al een bovengemiddeld ruim aanbod aan elektrische auto’s. De van de GLA en GLB afgeleide EQA en EQB zijn daarvan de instappers. De EQB is daarenboven bijzonder doordat hij – als enige EV naast de Tesla Model X, de elektrische Citroën Berlingo en zijn tweelingbroers van Peugeot en Opel – tot zeven plaatsen biedt in zijn interieur.
Maak u echter geen illusies, en Mercedes is daar ook eerlijk over, op die twee (voor € 1.004,30 extra verkrijgbare) uitklapstoelen in de koffer zit je alleen redelijk comfortabel als je niet meer dan 1 m 65 groot bent. Het zijn dus voornamelijk zitjes voor occasioneel gebruik door kinderen en adolescenten, maar voor lange afstanden zijn ze niet geschikt en wanneer ze in gebruik zijn blijft er ook zo goed als geen kofferruimte over achter de rugleuningen ervan.
Het EQB-gamma bestaat enerzijds uit deze EQB 300 4MATIC en de wat krachtigere EQB 350 4MATIC. Beiden hebben vierwielaandrijving door gebruik te maken van een elektromotor op de vooras en een exemplaar op de achteras. Daarnaast is er een op de voorwielen aangedreven basisversie, de EQB 250, met één elektromotor. Terwijl die basisversie 190 pk en 385 Nm levert en de EQB 350 4MATIC 292 pk en 520 Nm naar de vier wielen stuurt vormt de EQB 300 4MATIC met zijn 228 pk en 390 Nm de gulden middenweg. Alle EQB’s zijn zonder uitzondering begrensd op 160 km/h maar in de acceleraties zit wel een verschil. Daar waar de EQB 250 9,2 seconden doet over de standaardsprint duurt dat bij de “350” slechts 6,2 seconden en bij de “300” precies 8 tellen. De gulden middenweg, we zeiden het al.
Accelereren doet de EQB 300 4MATIC dus erg vlot, en de hernemingen en tussensprintjes verlopen al even moeiteloos, al is sportiviteit niet bepaald de roeping van deze gezinswagen die leeg al 2.175 kg op de weegschaal zet (waarvan 469 kg voor de accu alleen).
66,5 kWh of niets
Mercedes rust de EQB maar met één batterijpack uit. Die door de constructeur zelfgebouwde accu is netto 66,5 kWh groot en maakt het volgens het merk mogelijk om met deze vierwielaangedreven “300” net als met de “350” 395 tot 419 kilometer ver te raken. In de realiteit gaf onze testwagen bij optimale buitentemperaturen en met volgeladen batterij maximaal 398 kilometer aan en 357 stuks wanneer we er een minder pittige ecorijstijl op zouden nahouden. In de praktijk haalden we zo’n 340 kilometer met een volgeladen auto met vier passagiers én bagage. Dat is aanvaardbaar maar niet uitzonderlijk te noemen voor een auto met een dergelijk prijskaartje. Ons verbruik van 19,3 kWh/100 km bleek mooi in lijn te liggen met de door Mercedes opgegeven waarde van 18,2 tot 19,2 kWh/100 km, maar we hebben tijdens onze testweek ook weinig of geen gebruik gemaakt van het aanwezige acceleratie- en hernemingspotentieel. Wanneer je dat wel doet moet je rekening houden met een snel oplopende energievraag en dus een beperkter rijbereik.
Het opladen van de batterij kan aan een vlotte 11 kW met wisselstroom (7 uur van leeg tot vol aan een driefasenlader die dat vermogen levert) of aan 100 kW aan een gelijkstroom-snellader, wat maar gewoontjes is en vandaag al door zo goed als alle rechtstreekse concurrenten overtroffen wordt.
Familievervoer
Bij de test van de EQB 350 4MATIC schreef collega Dieter Quartier dat de 4,68 centimeter lange EQB met zijn wielbasis van 2,83 meter erg ruim is binnenin, met voldoende plaats voor de benen op de standaard over 14 centimeter verschuifbare achterbank, maar dat de zitting daarvan laag staat en nogal kort is. Dat is inderdaad een van de minpunten van deze elektrische gezins-SUV. Door de inplanting van de batterij onder de bodem en de daardoor hogere vloer in het interieur zit je achterin wat met je knieën opgetrokken, en door de vlakke, korte en lage zitting van de achterbank krijgen de bovenbenen daar niet genoeg steun, wat op langere trajecten enigszins vervelend wordt. Een ander minpuntje vonden we de opdringerige rijstrookassistent die te pas en te onpas ingrijpt wanneer de auto denkt dat je van de rijlijn afwijkt. Erger nog is dat je die functie na elke herstart opnieuw moet deactiveren als je ze storend vindt. Positief is dan weer dat de ergonomie uitstekend is, de schermen goed afleesbaar zijn en het centrale aanraakscherm ook snel reageert.
De energieterugwinning kan via de stuurwielpaddles eenvoudig aangepast worden waarbij de EQB in de maximale stand zo goed als “one pedal driving” mogelijk maakt en de regeneratie in de automatische stand ook rekening houdt met de verkeersomstandigheden en de gegevens van het navigatiesysteem.Met zijn ruime interieur met twee extra noodzitjes helemaal achterin, de krachtige aandrijflijn en het net toereikende rijbereik is de EQB 300 4MATIC als gulden middenweg tussen de voorwielaangedreven “250” en de krachtigere “350” een potentieel interessante firmawagen. Jammer genoeg dreigt hij dat echter alleen te zijn voor wie over een ruim budget beschikt en de juiste TCO-berekening maakt, want de catalogusprijs van de EQB 300 4MATIC is met € 63.041 niet van de poes. Daarom denken we dat de vanaf € 57.959 verkrijgbare EQB 250 populairder zal zijn bij bedrijfswagenbestuurders die in die versie ook van een groter rijbereik kunnen genieten. De echte fleetlieveling zal dus eerder de basisversie zijn dan deze gulden middenweg.
Occasionele zevenzitter
Verbruik bij rustige rijstijl
Plaatsaanbod
Basisprijs
Achterbank bij lange ritten
Maximum 100 kW snelladen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 816,75 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 810,98
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Mercedes-Benz | EQB 300 4MATIC |
Motor: | Elektrisch, 1 x synchroon, 1 x asynchroon met permanente magneet |
Overbrenging: | Enkelvoudige reductie, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 168 kW / 228 pk |
Maximumkoppel: | 390 Nm |
0-100 km/h: | 8,0 s |
Topsnelheid: | 160 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 19,3 kWh/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 0 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 63.041 |
VAA: | € 178,55 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853