Terwijl het nog even wachten is op de spectaculaire Cyberster, de eerste elektrische roadster die met zijn looks en vleugeldeuren doet watertanden, introduceert MG met de MG4 Electric XPower de krachtigste hot hatch ooit. Een elektrische, die met niet minder dan 435 pk op de vier wielen garant staat voor superprestaties en er met zijn prijskaartje voor zorgt dat het meteen de absolute kampioen is als het gaat om het aantal pk’s per euro.
De MG4 is een succesvol model voor de Chinese constructeur, die het vooral goed doet op de B2B-markt, met een aandeel van 72 procent van alle verkopen terwijl dat over de gehele markt momenteel 67 procent is. Toch mikt MG met zijn gamma ook op particulieren, wat duidelijk wordt als de prijszetting van het gamma wordt vergeleken met dat van de rechtstreekse concurrenten.
We reden in december met de 64 kWh Luxury-uitvoering van de MG4 en waren aangenaam verrast over het karakter en de algehele rijervaring aan het stuur van deze achterwielaangedreven elektro-vijfdeurs. Vandaag breidt MG het gamma van de “4” verder uit en voegt het aan de Standard (350 kilometer autonomie, een accu van 51 kWh 170 pk), de Comfort (450 kilometer, 64 kWh en 204 pk) en de Luxury (435 kilometer, 64 kWh en 204 pk) twee extra uitvoeringen toe. De Trophy Extended Range pakt uit met een 77 kWh-accu die de MG4 tot 520 kilometer ver kan brengen en heeft met 245 pk ook meer vermogen dan de reeds bestaande versies, maar is niet het indrukwekkendste model.
De opvallendste nieuwigheid is namelijk de XPower-uitvoering. Die elektrische hot hatch laat alle GTI’s een poepje ruiken met niet minder dan 320 kW of 435 pk en 600 Nm aan vermogen en koppel (!), vierwielaandrijving en een accu van 64 kWh waarmee hij 385 kilometer ver raakt.
Met die 435 pk sprint deze vijfdeurs-C-segmenter van 0 naar 100 km/h in niet meer dan 3,8 seconden. Dat is even snel als de 540 pk sterke BYD Seal Excellence AWD, 0,1 seconden sneller dan de BMW i4M50 (544 pk), amper 0,1 seconden minder snel dan de Porsche Taycan GTS (3,7 seconden, 598 pk) en amper trager dan een Lamborghini Huracan Evo RWD (3,3 seconden, 540 pk). De topsnelheid werd beperkt tot 200 km/h.
We reden in Nederland al kort met de nieuweling en konden vaststellen dat de acceleraties en hernemingen van de XPower ronduit indrukwekkend zijn en dat de vierwielaandrijving en het onderstel niet de minste moeite hebben om het vermogen aan de grond te krijgen, wat ons aangenaam verraste. In de bochten grijpen de vier aangedreven wielen zich in het asfalt vast en geeft de MG geen kik. Pas aan echt hoge bochtensnelheden gaan de banden gillen en is het aangewezen het stroompedaal wat te lossen.
Het stuur is ook voldoende direct en heeft genoeg weerstand terwijl het vrij communicatief is. De remzadels zijn van Continental en zijn forser dan die op de andere versies en de geventileerde remschijven voor- en achteraan zijn groter. Volgens MG maken ze een vertraging van 100 naar 0 km/h mogelijk in 33,9 meter.
Nooit had een auto in dit segment een dergelijk vermogen en al helemaal niet als we kijken naar het prijskaartje dat MG op de XPower heeft gekleefd. Voor € 42.285 inclusief btw parkeert de liefhebber van elektrische knalprestaties dit elektrisch kanon voor zijn deur. Dat komt neer op € 97 per pk en is een absoluut koopje als we dat vergelijken met de prijs van een VW Golf GTI Clubsport met 300 pk (€ 52.955 en dus € 176,51 per pk) of met de net als de MG4 XPower op de vier wielen aangedreven VW Golf R met 320 pk die voor € 57.805 aangeboden wordt en daarmee uitkomt op € 180,64 per pk.
Natuurlijk heeft een VW Golf GTI veel meer historiek en is dat geen elektrische auto en loopt de vergelijking daardoor mank, maar het is toch een teken aan de wand dat MG bewijst dat wie als liefhebber van een bom pk’s openstaat voor een elektrisch avontuur dat kan beleven voor een pak minder geld dan wat hij voor de helft van het vermogen kwijt is aan een benzine-exemplaar.
Het moet echter gezegd dat de MG4 Electric XPower zich, los van zijn indrukwekkende elektrische kracht en stevigere Continental-remmen visueel amper of niet onderscheidt van de andere MG4-versies. De aankleding van het interieur is die van de andere MG4’s, al krijgt de XPower zogenaamd eco-Alcantara als bekledingsmateriaal, en ook aan de buitenkant is er geen verschil te merken (op de oranje remzadels en de achttienduimvelgen na). Dat maakt van deze topversie meer dan ooit een echte “sleeper”, want niemand verwacht van deze al bij al normaal uitziende auto de prestaties die hij uit zijn mouw schudt.
Tijdens onze testrit van 121 kilometer over Nederlandse binnenwegen, waarbij we het stroompedaal louter omwille van het plezier van de fikse versnelling regelmatig volledig vloerden en de auto altijd in Sport-setting lieten staan, liet de XPower een gemiddeld stroomverbruik van 19,4 kWh/100 km optekenen. Dat is gezien de geboden prestaties een ronduit uitstekende waarde die bij een rustige rijstijl ongetwijfeld nog wat lager kan uitvallen. Het elektrisch rijbereik bedraagt volgens de WLTP 385 kilometer, in werkelijkheid lijkt 350 kilometer niet onrealistisch. De officiële verbruikscijfers vermelden 18,7 kWh/100 km, wat dus erg dicht bij ons gemiddelde ligt.
De 64 kWh grote accu van de XPower kan met 11 kW aan wisselstroom en 140 kW gelijkstroom worden opgeladen. Daarbij volstaan 26 minuten om in ideale omstandigheden van 5 tot 80 procent te laden aan een snellader.
De uitrusting van de XPower is die van de Luxury, met onder meer een warmtepomp, stoel- en stuurverwarming, een draadloze gsm-lader, een 360°-camera, de hele rits (soms hinderlijke) rijhulpsystemen en vanaf nu ook one pedal driving, een handenvrije instap en een lederen stuur, maar bevat daarnaast ook een met eco-alcantara bekleed interieur, sportpedalen en -remmen, aluvelgen van 18 duim en het XDS-sperdifferentieel en natuurlijk de tweede elektromotor die er een op de vier wielen aangedreven EV van maakt.
Niet alles aan deze MG4 is perfect. Zo is de koffer met 363 liter niet van de grootste, is het infotainment niet state-of-the art en zijn de rijhulpsystemen nogal bemoeiziek als je ze niet uitschakelt. Bovendien zijn niet alle materialen van topkwaliteit en is de ergonomie soms wat complex.
Voor wie zoveel vermogen niet nodig acht maar graag nog verder raakt met een volle accu is er zoals eerder vermeld nog de MG4 Electric Trophy Extended Range met 245 pk (180 kW). Die is verkrijgbaar voor € 41.285 en pakt uit met een 77 kWh grote accu die hem tot 520 kilometer ver brengt.
Geen enkele auto op de markt kan voor een prijskaartje van € 42.285 inclusief btw dergelijke prestatiecijfers voorleggen. Tel daarbij de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, de volledige fiscale aftrekbaarheid en het optimale Voordeel van Alle Aard en je weet dat bedrijfswagenbestuurders die graag fel accelereren een zaakje kunnen doen. Ook voor sportief aangelegde particulieren die anders naar een klassieke GTI met minder vermogen zouden stappen kan deze MG een echte buitenkans zijn. Let echter op, want met een dergelijk prestatiepotentieel is ook een verantwoordelijke bestuurder een must.
Knalprestaties
Knalprijs
Verbruik
Bemoeizieke rijhulpsystemen
Infotainment kan beter
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853