De vernieuwing is visueel vooral aan de voorkant groot. De Grandland adopteert daar de typische Opel Vizor-neus met de zwarte plaat die in de plaats van het traditionele radiatorrooster kwam en links en rechts geflankeerd wordt door ledkoplampen die als ze van het Opel IntelliLux-type zijn 84 ledelementen per koplamp tellen en de lichtbundel aan de omstandigheden aanpassen. De nieuwe neus maakt er echt wel een andere auto van, waarmee hij zich duidelijk onderscheidt de er ouderwetser uitziende de Grandland X die fundamenteel eigenlijk dezelfde auto is gebleven.
Verder naar onderen vinden we op de middenconsole de bediening van de verwarming en de airco die – God zij dank – nog steeds met fysieke knoppen gebeurt. Optioneel zijn stoelverwarming en -koeling verkrijgbaar. De stoelen zelf zijn nog steeds voorzien van het AGR-keurmerk en zijn dus goed voor de rug. Ze bieden voldoende steun en zouden ook bij lange ritten comfortabel moeten blijven.
Ongewijzigde aandrijving
Het motorengamma veranderde niet. Er is dus nog altijd een 1.2 PureTech-driecilinder op benzine met 130 pk en 230 Nm die naar keuze met een handbak of een automaat leverbaar is. Dieselaars kunnen nog terecht bij de 1.5 liter grote viercilinder met hetzelfde vermogen en 300 Nm aan koppel. Bestuurders van bedrijfswagens en zelfstandigen zullen dan weer de voorkeur hebben voor de twee plug-inhybrides in het aanbod, eentje met voorwielaandrijving, Hybrid genoemd, en eentje met vierwielaandrijving, de Hybrid4.
De elektromotoren worden zoals voor de facelift nog steeds gevoed door een 13,2 kWh grote lithium-ionbatterij die onder de achterbank zit. Opel belooft voor deze combinatie in het geval van de voorwielaangedreven plug-in een elektrisch rijbereik van 61 tot 63 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Reken in de praktijk op een 45 kilometer. Het opladen van de batterij kan standaard met 3,7 kW, optioneel is ook een laadsnelheid van 7,4 kW mogelijk.
Kracht is geen synoniem van sportiviteit
Hoewel de prestaties van de Hybrid met een stoplichtsprintje van 8,9 seconden (6,1 voor de Hybrid4) en een top van 225 km/h (tot 135 km/h zuiver elektrisch) volstaan om vlot met het verkeer mee te kunnen is de Grandland allesbehalve sportief van inborst. De stuurinrichting blijft eerder vaag en het gewicht van 1.807 kg (1.876 voor de Hybrid4) laat zich voelen wanneer je er wat dynamischer mee wil omgaan. Dit is duidelijk een auto om rustig mee te rijden.
Het verbruik is natuurlijk uitstekend wanneer je de batterij systematisch oplaadt. Wij verbruikten zo’n 3,6 liter benzine per 100 kilometer, wat nog maar eens aantoont dat een PHEV die opgeladen wordt zoals het hoort wel degelijk een mooi alternatief is voor een benzine- of dieselmodel.
Middle of the road
Het nieuwe dashboard is dan wel een pak moderner dan het oude, toch blijft het interieur eerder somber en zijn ook de gebruikte materialen nog niet van hetzelfde niveau als bij broer Peugeot.
Het plaatsaanbod is niet overweldigend maar correct en de koffer van de plug-in hybride is met zijn 390 liter (maximaal 1.528 met de achterbank plat) een stuk kleiner dan de 514 liter van de benzine- en dieselmodellen, waardoor je bij gezinsgebruik al gauw nood hebt aan de middelste zitplaats als extra bagageruimte en een dakkoffer voor vakanties welkom is.
Het rijcomfort blijft zoals voorheen net wat achter op dat van de Citroën- en Peugeot-concurrentie. Korte oneffenheden zijn vrij goed voelbaar.
Technologisch bij de tijd
De vernieuwde Grandland pakt uit met heel wat nieuwe technologie. We hadden het al over de geavanceerde koplampen, maar Opel is ook trots op de Night Vision-technologie die met een infraroodcamera mensen en dieren in het donker detecteert tot 100 meter voor de auto en de bestuurder in het dashboard waarschuwt voor hun aanwezigheid. Ook de Highway Integration Assist, de adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go-functie en actieve rijstrookpositionering maakt het rijden veiliger en aangenamer.
De verjongingsoperatie van de Grandland is geslaagd te noemen. Zijn nieuwe snuit staat hem en het volledig bijgespijkerde dashboard is een wereld van verschil ten opzichte van het oude. Technisch blijft deze Opel bij de tijd maar wie opwinding en rijplezier zoekt kan beter elders terecht. Wil je een no-nonsense, degelijke (bedrijfs-)wagen, dan is deze plug-in hybride een model voor op je shortlist.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
Technisch zeer uitgekiend concept
Geslaagde facelift
Fiscaal erg interessant
Kleine koffer
Stuurgevoel
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 676,48 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 642,97
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853