Test

© Dieter Quartier

KORT GETEST: Range Rover Evoque P300e: plug-inhybride cross-over voor stijlzoekers

19 mei 2023
Door Dieter Quartier

Het kleinste model van Land Rover is een concentraat van design, raffinement en Britse flair. Als plug-inhybride blijft hij tot 1 juli 2023 interessant voor zelfstandigen en bedrijven, dus wie altijd al van eentje gedroomd heeft: het is nu of nooit.

 

Een blik volstaat om te begrijpen dat de Evoque net zozeer doordrongen is van het Range Rover-DNA als zijn grote broers, de Velar, de Range Rover Sport en de Range Rover. Hij heeft dan ook een unieke uitstraling en valt meteen te herkennen in het straatbeeld, met zijn gladde oppervlakken, hoge gordellijn en typische lichtblokken.  test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 001

Deze Brit is relatief kort, maar daarom niet minder ruim vanbinnen. Die relatief grote binnenruimte dankt hij aan zijn lange wielbasis, die met 20 mm groeide ten opzichte van zijn voorganger. De batterij van de plug-in werd overigens perfect geïntegreerd, zodat de P300e evenveel kofferinhoud biedt (472 liter) als de niet-hybride varianten.   test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 016

So British

Het interieur is net zo strak en gesofisticeerd als het exterieur. De Range Rover Evoque dompelt je onder in een geraffineerde hi-tech sfeer, met een kantelbaar Pivi Pro-infotainmentscherm en een fancy display voor de airco met daarin twee chroomringen. De diagonale opstelling van de middenconsole blijkt even stijlvol als praktisch. test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 011

Leder is standaard op de Evoque, maar als een hoogwaardig alternatief kun je kiezen voor een aangenaam textiel op basis van gerecycleerde plastics. Het zitcomfort van de Evoque behoort tot de betere SUV’s.test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 013 Voeg daarbij de geavanceerde ophanging, die optioneel van het adaptieve type is, en je krijgt een hoogstaande comfortbalans.

Drie cilinders, acht trappen

In de elegante snoet van de Evoque P300e ligt een 1.5-driecilinder van 200 pk die wordt ondersteund door een elektromotor van 109 pk. Dat levert in totaal een systeemvermogen van 309 pk en 540 Nm aan maximumkoppel op.

Presteren doet de Evoque vlot genoeg. Slechts 6,4 seconden volstaan om van nul naar honderd te spurten. Hij produceert daarbij een sympathieke brom, alsof hij er echt zin in heeft. De achttrapsautomaat van de P300e blijkt bovendien stukken aangenamer en daadkrachtiger dan de negentrapstransmissie van zijn diesel- en benzinebroers.  

De aandrijving geschiedt op de vier wielen, wat de wegligging en de grip ten goede komt. De baby-Range belooft ook een volwaardige terreinwagen te zijn – we zullen hem op zijn woord moeten geloven. 

Geen zuinigheidswonder 

Dankzij een batterij van 15 kWh kan deze Evoque gedurende 62 kilometer emissievrij rijden als je de WLTP-normcyclus volgt. In de praktijk haalden wij zo’n 45 kilometer. Dat had meer kunnen zijn, mocht deze Evoque voorzien zijn van proactieve energierecuperatie, zoals de meeste van zijn concurrenten.  test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 008

Ter compensatie kan hij uitpakken met de mogelijkheid om zijn batterij aan een snellader te hangen, al is het DC-laadvermogen met 32 kW relatief beperkt. Aan een gewone laadpaal kan de boordlader monofasige wisselstroom van 7 kW aan.  

Eens de accu leeg is, heeft de 1.5-benzine het niet onder de markt om zich zuinig van zijn taak te kwijten. Je flirt al snel met de kaap van 10 l/100 km. Op dat vlak doen sommige PHEV’s het beter, met name de Lexus NX450h.  

Pittige prijzen 

Range Rover hangt een behoorlijk elitair prijskaartje aan de Evoque P300e. Daartegenover staat dat je standaard onder meer elektrische voorstoelen, parkeersensoren rondom, en parkeercamera, adaptieve cruisecontrol, lane keep assist, 18-duim alu velgen en een lederen interieur krijgt.

Het leuke aan de Evoque is dat hij zich uitvoerig laat personaliseren. Ook op dat vlak maakt hij het verschil met zijn concurrenten, die het tegenwoordig bij enkele packs en een handvol individuele opties houden. test autotest autonieuws Range Rover Evoque P300e plug inhybride 007

De Evoque is van alle markten thuis en staat qua uitstraling en raffinement een trapje hoger dan zijn rivalen. Bijster efficiënt springt hij echter niet om met energie. Zijn compacte formaat is een troef in de stad, waar hij vooral elektrisch tot zijn recht komt.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Algemeen raffinement

  • Luxesfeer en afwerking

  • Personalisatiemogelijkheden

  • Dorstige benzinemotor

  • Flinke catalogusprijs

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1127,40 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1051,08 pdfTCO Range Rover Evoque P300e

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Range Rover Evoque P300e: plug-inhybride

  • Motor:
    1.5-driecilinder benzine + Elektromotor
  • Overbrenging:
    Vierwielaandrijving, achttrapsautomaat
  • Maximum vermogen:
    227 kW / 309 pk
  • 0-100 km/h:
    6,4 seconden
  • Topsnelheid:
    213 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    15 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    4,6 l/100 + 11,4 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 60.460
  • VAA:
    € 169,74 per maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.