Test

© SsangYong

KORT GETEST: SsangYong Torres 1.5 T-GDI Forest Edition: Back in Business

28 augustus 2023
Door Stijn Blanckaert

SsangYong, de Zuid-Koreaanse SUV-specialist die in moeilijkheden verkeerde, werd gered en herdoopt tot KG Mobility, maar tot nader order dragen de auto’s van de constructeur nog altijd de SsangYong-badge. De allereerste SsangYong van het nieuwe tijdperk is deze stoere Torres, een SUV die nadat hij eerder al in het thuisland en in overzeese gebieden werd gelanceerd nu ook in Europa te koop is. Eerst is dat met een benzinemotor, maar vanaf 2024 ook als volledig elektrische auto.

 

De Torres is het eerste model dat SsangYong introduceert sinds de doorstart van de constructeur onder KG Mobility en is daarom erg belangrijk voor het merk. Hij komt er in eerste instantie enkel als benzine, maar krijgt volgend jaar ook een wat anders gestylede elektrische variant. In het SsangYong-gamma, dat vandaag bestaat uit de kleine SUV’s Tivoli en Grand Tivoli, de lagere middenklasse-SUV Korando en de grote Rexton (die er ook als pick-up is onder de naam Musso) wordt de nieuwe Torres, die precies 4,7 meter lang is, precies tussen de Korando en de Rexton gepositioneerd. Hij concurreert daar met bijvoorbeeld de Jeep Cherokee. 

Looks als troef 

De stoere looks van de Torres, vernoemd naar een nationaal park in Chili, doen vermoeden dat het hier om een offroader gaat. ITSPBX SsangYong Torres 65Zijn hoekige wielkasten, de rode sleephaak in het rooster vooraan, de handvaten op de motorkap, zijn impressionant front, de bult op de achterklep (die trouwens puur designmatig is want er zit geen reservewiel achter) … deze auto straalt offroadcapaciteiten uit. ITSPBX SsangYong Torres 47Maar vergis je niet, de Torres is géén offroader, maar wel een klassieke SUV die in de basisversies op de voorwielen wordt aangedreven en hoewel hij optioneel ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar is zelfs dan in de eerste plaats voorbestemd is voor een carrière op de gebaande paden. 

Ruimte voor het gezin 

Voor een gezinsgerichte SUV is het belangrijk dat hij over voldoende ruimte beschikt in het interieur en in de koffer. Dat is bij de Torres ook het geval, want de bagageruimte kan met de achterbank rechtop maar liefst 703 liter bevatten en is daarmee ideaal voor een gezinswagen. ITSPBX SsangYong Torres 14Met de achterbank plat kan er zelfs 1.662 liter in. Binnenin is er bovendien veel plaats, ook op de achterbank, waar drie volwassenen kunnen zitten, en er is voor- en achterin ook meer dan voldoende hoofdruimte voorhanden. ITSPBX SsangYong Torres 18Wie dat wil kan een trekhaak monteren en geniet dan op elke versie van een (geremd) sleepvermogen van tot 1.500 kg. 

Het interieur is modern en de afwerking en de gebruikte materialen zijn zeer goed te noemen. De voorstoelen zitten comfortabel en zijn vanaf het tweede afwerkingsniveau Quartz ook verwarmbaar en vanaf de Forest Edition zelfs geventileerd.  ITSPBX SsangYong Torres 42

Over het infotainment, bediend via een aanraakscherm van 8 inch dat wat klein lijkt in de grote behuizing ervan, zijn we minder te spreken. Het blijft achter bij de realisaties van de besten in dit segment en mag dan wel standaard over Apple CarPlay en Android Auto beschikken, maar de verbinding moet nog steeds met een USB-kabel gebeuren en kan niet draadloos en het TomTom-navigatiesysteem (vanaf de Quartz) is evenmin ‘state of the art’. ITSPBX SsangYong Torres 37

Benzinemotor lust een flinke slok 

Op de elektrische versie is het zoals gezegd nog wachten en van een dieselmotor is geen sprake. De enige aandrijflijn is voorlopig dus een 1.5 T-GDI-benzine-viercilinder die via een handgeschakelde zesbak of een Aisin-zestrapsautomaat (die een meerprijs van € 2.200 vergt) de voorwielen aandrijft en op de Forest Edition of Sapphire-topversies in ruil voor € 2.000 extra ook de achterwielen, om er zo een vierwielaangedreven SUV van te maken. ITSPBX SsangYong Torres 50

De 163 pk en 280 Nm van de gewillige benzinemotor zorgen voor aanvaardbare prestaties, maar verwacht geen flitsende acceleraties en hernemingen of enige mate van sportiviteit van deze Torres, die in zo’n 10 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h accelereert (SsangYong geeft zelf geen cijfer op) en een top haalt van 191 km/h. ITSPBX SsangYong Torres 95De zestrapsautomaat van onze testwagen schakelt vlot. Wie voor de vierwielaangedreven versie opteert zal geen last hebben van wielspin, maar de voorwielaandrijver kan soms moeilijk overweg met het vermogen bij volgas.  

De constructeur kondigt voor de Torres een benzineverbruik aan van 7,9 l/100 km aan voor de handgeschakelde basisversie met voorwielaandrijving tot 9,1 l/100 km voor de vierwielaangedreven versie met automaat. Reken in de realiteit met wat stadsgebruik zeker op een dikke liter meer. Zuinig kan je hem dan ook niet noemen en de normuitstoot van naargelang de uitvoering 181 tot 207 g CO2/km is evenmin een troef als het gaat om de BIV en de verkeersbelasting van deze Torres. Dan zal de elektrische versie het op dat vlak alvast een pak beter doen.  

Comfortabele cocon 

Zelfs met de grote 20-duimers van onze testwagen (Forest Edition) is het rijcomfort verrassend goed te noemen. De ophanging filtert de oneffenheden in de weg bovengemiddeld efficiënt en zonder op enige manier sportief te zijn volgt de auto gedwee het door de bestuurder opgelegde parcours. ITSPBX SsangYong Torres 99

De bodemvrijheid van 19,5 centimeter maakt het mogelijk er korte uitstapjes naast het asfalt mee te maken, zeker in vierwielaangedreven uitvoering, maar zijn looks van een offroader zijn op dat vlak bedrieglijk, want echt terreinwerk is aan de Torres niet besteed. Daarvoor ben je duidelijk beter af met de grotere Rexton, die bovengemiddeld capabel is in het bos en de modder. 

Vier uitvoeringen 

De Torres-koper krijgt van SsangYong de nodige keuze. Zo moet hij niet alleen kiezen of hij voor een voor- of vierwielaangedreven Torres gaat, en voor een handgeschakelde of een automatische variant, maar moet hij ook zijn keuze maken tussen vier verschillende afwerkingsniveaus. De basisversie met voorwielaandrijving en manuele zesbak heet Amber en staat in de prijslijst voor € 36.490. Standaard heeft die dual-zone airco, parkeersensoren en een achteruitrijcamera, bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto. Daarboven biedt SsangYong de Torres aan als Quartz (€ 38.990), met een TomTom-navigatiemodule voor het infotainment, achttienduimers, kunstlederen stoelbekleding, een verwarmd stuur en verwarmde stoelen en een smart key. De Forest Edition kost met € 44.490 een flink pak meer maar heeft velgen van 20 duim, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, geventileerde stoelen voorin, een verwarmde achterbank en een elektrische kofferklep. De topversie heet Sapphire. Voor € 45.490 is die bovendien voorzien van een interieur in echt leder. Er zijn met metaalglanslak (€ 700) en een grijs interieur voor de Sapphire (€ 300) slechts twee opties. SsangYong biedt 5 jaar of 100.000 kilometer garantie op de Torres, die onmiddellijk besteld kan worden en waarvan de eerste leveringen deze herfst volgen. ITSPBX SsangYong Torres 67

Qua looks scoort SsangYong/KG Mobility’s nieuwe Torres ongetwijfeld hoog. Ook zijn plaatsaanbod, uitrusting en rijcomfort zijn correct. Qua infotainment, maar zeker qua CO2-uitstoot en verbruik is er wel nog een weg af te leggen. Tot op heden was dat ook het geval qua merkimago, maar daar zal de komst van de knap gelijnde Torres zeker goed aan doen.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Knappe looks

  • Ruim interieur

  • Rijcomfort
  • Hoog verbruik en CO2-uitstoot
  • Infotainment 

Technische gegevens

SsangYong (KG Mobility) Torres 1.5 T-GDI Forest Edition

  • Motor:
    Benzine-viercilinder, 1.497 cc
  • Overbrenging:
    Automaat (6AT) - voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    120 kW / 163 pk
  • Maximum koppel:
    280 Nm
  • Topsnelheid:
    191 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    9,2 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    194 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 44.490 (Forest Edition)
  • VAA:
    vanaf € 401,32 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    40-50% (dalend vanaf 2025)

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.