Autonieuws mocht vorige week in Amsterdam achter het stuur kruipen van een gecamoufleerd prototype van de Skoda Elroq. Die werpt zich op als de “elektrische Karoq” en is de voorbode van een hele rist nieuwe elektrische modellen. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen.
Over enkele maanden wordt het elektrische gamma van Skoda eindelijk uitgebreid. De succesvolle Enyaq krijgt het gezelschap van een model onder hem, waarvan de naam de samentrekking is van Electric en Karoq. Skoda positioneert hem als concurrent voor de de Kia EV3, Renault Scenic E-Tech Electric en zelfs de Volvo EX30, al speelt die eigenlijk in een segment lager.
Volgend jaar komt er nog een kleiner broertje bij, de Epiq, in 2026 gevolgd door een model boven de Enyaq dat plaats biedt aan zeven inzittenden en al geteased werd door de Vision 7S. Er is voor 2025 ook sprake van een stationwagen ter grootte van de Octavia.
Er zit dus heel wat nieuws in de pijplijn bij Skoda, dat intussen een reputatie heeft opgebouwd als bouwer van degelijke, praktische en aantrekkelijke gezinsauto’s. De Elroq wil bovendien onderstrepen dat Skoda ook voor design en raffinement staat. We mogen je nog geen foto’s tonen van de definitieve versie, maar die hebben we wel al kunnen aanschouwen in de coulissen van Move, de aan mobiliteit gewijde expo- en eventlocatie naast het Olympische Stadion in Amsterdam.
Het gecamoufleerde prototype heeft iets weg van een Range Rover Evoque, maar zonder de stickers doet hij in profiel een beetje denken aan de Opel Grandland, terwijl de voorzijde inspiratie put uit de Vision 7S. De Elroq is het eerste Skoda-model dat de nieuwe Modern Solid-designtaal van het merk toepast. Een opvallend item is het zogenaamde Tech-Deck Face, een slank horizontaal paneel in zwarte hoogglans met daarachter de radar en frontcamera.
Het typische radiatorrooster met verticale spijlen is niet langer van de partij. Het ronde Skoda-logo met de vogel evenmin: het werd vervangen door de vijf letters van het merk, die à la Land Rover op de motorklap zijn gekleefd. Dat oogt stoer, terwijl de matrixledkoplampen het tech-gehalte versterken. Aan de achterzijde krijgen de merkeigen C-vormige lichtunits een moderne interpretatie. Volgens Skoda dragen de aero-wielen (19 tot 21 duim) en de vleugeltjes in de wielkasten hun steentje bij tot de stroomlijncoëfficiënt. Die bedraagt 0.26, wat goed, maar niet uitzonderlijk is in dit segment.
Je zou het niet vermoeden, maar de Elroq en Enyaq maken gebruik van hetzelfde MEB-platform, inclusief dezelfde wielbasis (2.766 mm). De binnenruimte in de Elroq is dus verrassend groot voor een auto in dit segment. Het grote verschil zit hem in de overhang achteraan. Met zijn 4.488 mm is de Elroq 16 centimeter korter dan de Enyaq (4.649 mm, maar toch weet hij nog 470 liter aan bagagecapaciteit te behouden.
Of de Elroq dan ook rijdt als een Enyaq? Wij konden met de krachtigste variant rijden, die 210 kW op de achterwielen loslaat en dus overeenstemt met de Enyaq 85. Die voelde bijzonder vinnig aan, zelfs in de Comfort-stand van de rijmodusschakelaar. Het traject dat voor ons was uitgestippeld, was vooral stedelijk van aard.
Sneller dan 70 km/h hebben we niet kunnen rijden en ook bochten schitterden door hun afwezigheid in het roadbook. Verkeersdrempels leek hij wel wat soepeler te verteren dan de Enyaq, een indruk die een Skoda-verantwoordelijke kon beamen omdat de ophanging iets soepeler werd afgesteld in vergelijking met de Enyaq.
Wat ons nog opviel aan de Elroq? Dat hij knap is afgewerkt en het dashboardconcept van de nieuwe Superb en Kodiaq overneemt, waarbij twee vleugels zich als het ware uitstrekken van de middenconsole naar de buitenspiegels toe en centraal een groot display de aandacht opeist. De vooruitgang op dit vlak lijkt groot, al moet een grondige praktijktest onze eerste indrukken bevestigen.
Er is gelukkig ook nog een klein informatiescherm van 5 duim voor de bestuurder, zodat je je hoofd niet naar het midden moet richten om te zien hoe snel je rijdt of welke snelheidsbeperking van toepassing is, zoals bij de Volvo EX30. Wie wil, kan bijbetalen voor een head-updisplay met augmented reality.
De rijhouding is vanzelfsprekend haast identiek aan die van de Enyaq. Ook de stoelen lijken rechtstreeks te zijn overgeheveld, wat een uitstekende zaak is. In vergelijking met de Enyaq werden er trouwens nog meer recyclaten gebruikt voor de interieurmaterialen, zonder dat dat afbreuk lijkt te doen aan de waargenomen kwaliteit.
De Skoda Elroq wordt geleverd met vier aandrijflijnvarianten: de Elroq 50, 60, 85 en 85x. Het instapmodel, de Elroq 50, krijgt een motor van 125 kW op de achteras die energie kan putten uit een accu van 55 kWh bruto. De Elroq 60 heeft een 63 kWh grote batterij en een elektromotor die 150 kW kan afgeven. Top of the range zijn de Elroq 85 en Elroq 85x, die de grootste batterij uit het MEB-magazijn ingelepeld krijgen. Bruto bevat die 82 kWh, netto blijft daar 77 kWh van over.
De achterwielaangedreven Elroq 85 heeft een piekvermogen van 210 kW, terwijl de Elroq 85x een extra elektromotor op de vooras heeft en standaard vierwielaandrijving biedt met een piekvermogen van 220 kW. Beide versies, de Elroq 85 en de 85x, halen een topsnelheid van 180 km/h en hebben een actieradius van meer dan 560 kilometer. Snelladen kan met maximaal 175 kW – een knappe waarde in dit segment.
Acceleratiecijfers zijn er nog niet, maar als je die van de overeenkomstige Enyaq neemt en er enkele tienden van een seconde van aftrekt, kom je zeker in de buurt. Kan de Elroq zich verder nog onderscheiden van zijn grote broer? Ja: hij heeft een handig opbergnet onder de hoedenplank, waarin voldoende plaats is voor de laadkabels. Dat niemand daar ooit eerder aan gedacht heeft…
Doordat de Skoda Elroq op hetzelfde platform als de Enyaq staat, ontpopt hij zich tot een erg ruime en technologisch geavanceerde compacte SUV. Voor de onthulling is het wachten tot het najaar. Nog even geduld dus…
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853