Vergeet zowat alles wat je nog weet over de ‘oude’ Audi A6, de nieuwe berline en break met die bekende naam zijn heel andere auto’s geworden. De vijfdeurs-Sportback en de Avant krijgen E-Tron achter hun voornaam, er is keuze uit verschillende elektrische aandrijvingen. Wij probeerden de Avant met de Performance-motor en -batterij, die heeft de grootste koffer én het grootste rijbereik.
De namenpolitiek van Audi heeft ons al vaker op het verkeerde been gezet. Zo worden er voor de subgamma’s van elk model al een tijdje ‘vreemde’ cijfers als 30, 45 en 55 gebruikt, zonder dat er een duidelijke link met de motorinhoud of het vermogen is. Behalve (hopelijk) het eigen Audi-volk heeft daar niemand ooit echt de zin van begrepen, blijkbaar stappen ze er binnenkort dan ook weer vanaf. Maar het gegoochel met namen zal toch nog even blijven duren, zo krijgen alle elektrische modellen nu een even en die met verbrandingsmotor een oneven cijfer mee. Waardoor de ‘oude’ A4 en A6 dus door de A5 en A7 worden opgevolgd en het onderwerp van deze test als een compleet nieuwe en dus elektrische auto mag worden gezien.
De toevoeging E-Tron hadden ze eigenlijk wel kunnen weglaten, maar het is Performance dat ons nog meer verbaast. Je verwacht je met zo’n naam aan de krachtigste variant uit de catalogus, maar dat is het dus niet. Daar moet je namelijk de S6 en later wellicht RS6 voor hebben, Performance of dus ‘prestatie’ staat in dit geval voor... rijbereik. Volg je nog? Ach, het is natuurlijk allemaal van ondergeschikt belang als de rest van het verhaal steek houdt. Of nog concreter, als de auto ons weet te bekoren. Uit het al meteen een Sportback en een Avant tellende gamma kozen wij de tweede. De break dus, dat blijft ook voor België een belangrijk model. Voluit werd het de A6 Avant E-Tron Performance, die heeft één motor van 367 pk (381 pk met Launch Control) en een batterij met een best wel grote capaciteit van 94,9 kWh. Ze is goed voor een rijbereik van 720 kilometer en zelfs 750 kilometer voor de Sportback.
We geven al even mee dat het S6-topmodel vooraan een extra motor van het asynchrone type heeft, die komt alleen in actie als daar nood aan is. De auto beschikt op die momenten over een totaalvermogen van 503 pk (551 pk met Launch Control) en spurt desgewenst van 0 naar 100 km/h in slechts 3,9 seconden. Het rijbereik bedraagt 670 kilometer voor de Sportback en 640 kilometer voor de Avant. Onderaan het gamma zijn er een achterwielaangedreven variant met 327 pk en een batterij van slechts 75,8 kWh, het aanbod telt ook nog een Quattro met tot 463 pk en dan wel weer de grootste batterij. Die proberen we later misschien nog wel eens, op de kronkelende bergwegen van het zonnige Tenerife kon dat voorlopig dus alleen met de Performance.
Maar eerst iets over de looks. De ‘oude’ A6 met nog verbrandingsmotoren wordt binnenkort opgevolgd door een A7, de nieuwe A6 is dan ook net iets kleiner geworden. Je ziet zelfs met de ogen dicht dat het een Audi is, al zorgde wellicht vooral de doorgedreven optimalisering van de aerodynamische eigenschappen wel voor een design dat enigszins vernieuwend mag worden genoemd. Naar Audi-normen toch, aan revoluties doen ze daar nooit mee. De Sportback ziet er wel goed uit en de Avant vinden we zelfs heel knap. Opvallend is wel dat de auto heel dicht tegen het asfalt ligt. Dat maakt ook zijn sportieve allures nog wat groter, maar het is wel oppassen bij het oprijden van bijvoorbeeld een stoep of een ‘steile’ helling. Tegen meerprijs is er een luchtvering met gecontroleerde demping, die laat dan wel toe de koetswerkhoogte met enkele centimeters aan te passen.
De fraaie lichtblokken zorgen voor een echte hightechsfeer. Vooraan zijn er personaliseerbare ledmatrixkoplampen met acht digitale signaturen, achteraan oleds met 450 segmenten. Een speciaal ontwikkeld algoritme laat toe meerdere keren per seconde een nieuw beeld te genereren, achterliggers kunnen ook voor mogelijk gevaar worden gewaarschuwd. Ook de vier ringen kunnen worden verlicht, maak voor jezelf maar uit of je dat een echte meerwaarde vindt. Voor de laagste luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 (0,21 voor de Sportback) moet je een model met 19-duimsvelgen en camera’s in plaats van buitenspiegels hebben. Van die laatste technologie zijn wij, om het beleefd uit te drukken, toch maar koele minnaars. De schermen waarop ze links en rechts van het dashboard worden geprojecteerd zijn in deze A6 al wat beter gepositioneerd dan bij eerdere toepassingen, maar het voelt nog altijd bijzonder ‘onnatuurlijk’ aan om er het verkeer achter je mee in de gaten te houden.
Het is ook wennen aan de andere schermen in het interieur. Zeker als je er ook nog het derde exemplaar voor de passagier bijneemt, geeft het dashboard in het begin wel een beetje een overladen indruk. Het MMI Touch Display met aanraakscherm van 14,5 duim is echter heel gebruiksvriendelijk en als dit echt je eigen auto wordt, vind je na een beetje studeren en oefenen natuurlijk ook wel je weg langs alle bedieningen en functies.
De ruimte op de achterbank is correct, maar ook niet meer dan dat. De beenruimte oogt op het eerste gezicht royaal, maar dat komt ook wel een beetje omdat de zitting nogal kort is. Door de vlakke vloer kan je er wel makkelijk met drie zitten. Je beschikt minimaal over 502 liter bagageruimte, in de Sportback en Avant kan je die door het neerklappen van de achterbank tot respectievelijk 1.330 en 1.422 liter uitbreiden. Dat zijn zeker geen uitzonderlijke volumes, de ‘klassieke’ A6 doet het beter. Knap is nog het optionele panoramadak, de helderheid ervan laat zich via elektrische impulsen (en in stroken) aanpassen.
Terug naar de ‘echte’ mechaniek, de 800-voltarchitectuur laat voor de batterij van de Performance snelladen tot een best wel straffe 270 kW toe, 10 minuten volstaan dan al voor zowat 300 kilometer extra rijbereik. Laden op wisselstroom moet voorlopig nog met 11 kW, dat wordt later optioneel 22 kW. Regeneratief remmen is goed voor tot 220 kW.
Dat zal je wel nodig hebben als je het opgegeven WLTP-rijbereik van dus 720 kilometer in de praktijk wil evenaren. Of toch in de buurt wil komen, bij de start van onze testrit werd er met een nochtans bijna volledig opgeladen batterij maar een autonomie van zowat 600 kilometer beloofd. Dat had dan ongetwijfeld ook te maken met het enthousiasme van wie voordien met de wagen reed. Net als voor een benzine- of dieselauto hangt het verbruik van een elektrische wagen sterk af van je rijstijl en natuurlijk evengoed het soort wegen waar je je op begeeft.
We zijn best wel nieuwsgierig naar een rechtstreekse confrontatie met de qua concept en zeker ook doelgroep vergelijkbare BMW i5 Touring, iets zegt ons dat die laatste het alvast met zijn rijdynamiek nog wel zal winnen van zijn nieuwe concurrent. De Audi toont zich wel uitermate comfortabel, toch op de zowat perfecte wegen van ons Canarische testparcours. Daar konden we de auto met zijn prima werkende luchtvering nog op geen enkel foutje betrappen.
Alles lijkt haast vanzelf te gaan bij deze auto, zelfs een – ze bestaan nog – EV-hater zal na een testritje met zo’n A6 E-Tron of eigenlijk gelijk welke elektrische wagen van dit kaliber moeten toegeven dat het ‘nieuwe’ autorijden toch zo slecht nog niet is. De acceleraties en vooral hernemingen maken keer op keer indruk, dat doen ook de stilte en het schijnbare gemak waarmee het allemaal ‘zomaar’ kan.
Of het eigenlijk alleen bij hoge nood aangesproken extra vermogen en de enkel op die momenten ook aangedreven voorwielen van de S6 voor een echte weerwaarde zorgen? We denken het niet. Tegenover de nog wat straffere prestaties staat een iets hoger energieverbruik en dus ook een minder groot rijbereik. En vooral, je moet voor die S6 (als Avant) maar liefst € 101.550 neertellen, voor een auto van dit formaat is dat eigenlijk toch wel een behoorlijk... waanzinnige prijs. De Performance start bij € 78.450, of € 76.800 als je het Sportback-koetswerk verkiest. En dat vinden we toch ook al (meer dan) duur genoeg...
Mercedes koos voor zijn EQE voor een design dat er heel anders uitziet dan dat van zijn ‘gewone’ E-Klasse met verbrandingsmotoren... en heeft daar nu misschien al spijt van. BMW schonk de wereld een i5 die uiterlijk net niet of toch nauwelijks verschilt van de 5-modellen op benzine of – ja, ze bestaan nog – diesel. Audi ging dan weer voor een soort tussenoplossing. De A6 is er alleen als E-Tron en dus met een elektrische aandrijving, voor een berline of break met een klassieke motor moet je de wat kleinere A5 hebben of nog even geduld oefenen voor de toekomstige A7. Maar visueel maakt die A6 het dus niet te moeilijk en schreeuwt hij het zeker ook niet uit dat hij ‘anders’ is. Audi had met de vernieuwing van zijn gamma flink wat achterstand opgelopen, maar “te laat komen” kan ook wel eens goed uitdraaien...
Mooie verschijning
Knappe technologie
Fraaie afwerking
Niet echt ruim
Lage bodemvrijheid
Stevige prijzen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1127,63 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1073,97 Audi_A6_Avant_e-tron_Advanced_performance_270kW.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853