Test

© BMW Group

TEST: BMW 330e xDrive Touring: All you need… en misschien zelfs te veel.

20 april 2021
Door Stijn Blanckaert
In januari vorig jaar reden we al met de 330e berline. Toen al spraken we over de op komst zijnde breakversie van deze ideale firmawagen. Die is er nu, en lost meteen het grootste probleem van de berline op.

P90395664 highResDe berline heeft, hoe goed hij ook is, namelijk een echte handicap. Door de plaatsing van het batterijpack onder de vloer van de koffer is die laatste met 375 liter inhoud echt wel te klein voor gezinsgebruik. Dé oplossing heet hier voor het eerst “Touring”. 
P90395678 highResVoor het eerst, want van de vorige generatie van de 3-Reeks bestond geen plug-in hybride breakversie. Dat wordt nu onder meer rechtgezet met de 330e Touring die een laadruimte van 410 liter biedt (1.420 liter met de achterbank neergeklapt) en daarmee 90 liter toegeeft op de breakversie met enkel een verbrandingsmotor. De koffervloer ligt wat hoger dan bij de andere breaks, maar dat merk je eigenlijk alleen als je de achterbank neerklapt, want dan is de laadvloer niet volledig vlak. In vergelijking met de berline heeft de Touring het voordeel dat je hoger kan stapelen en daardoor beduidend meer kan verstouwen dan bij de versie met afgescheiden koffer.
P90395669 highResTechnisch identiek

Technisch gezien is de 330e Touring natuurlijk identiek aan de 330e berline, wat betekent dat hij gebruik maakt van de tweeliter viercilinder van 184 pk en 300 Nm uit de 320i en van een door een 12 kWh grote batterij gevoede elektromotor van 68 pk (met een boostfunctie tot 113 pk) die geïntegreerd werd in de automaat. De combinatie van beide motoren levert een gecombineerd maximaal systeemvermogen op van 292 pk en 420 Nm.

In de normale rijmodi bedraagt het maximumvermogen van de combinatie van benzine- en elektromotor 252 pk, maar in de Sport-stand is er via de XtraBoost-functie gedurende 10 seconden 40 pk extra beschikbaar. Met die extra paarden en in totaal 292 pk voorhanden verandert de 330e xDrive Touring in een resoluut sportieve break, met een snellere gasrespons, een anders afgesteld stuur en een geslaagde versterkte motorklank via de luidsprekers. 
P90395659 highResxDrive is geen must

Bij de vierwielaangedreven xDrive verlies je een beetje van de speelsheid en beleving van de achterwielaangedreven versie, maar win je aan stabiliteit en tractie. Of je voor de € 2.550 inclusief btw duurdere xDrive kiest hangt vooral af van je budget én de nood aan die extra grip en trekkracht. Ga je er elk jaar mee op skivakantie, of woon je in de Ardennen, dan kan je xDrive overwegen. Een noodzaak is het echter niet.

Dat de 292 pk voor stevige acceleraties en hernemingen zorgen is geen verrassing. Ondanks zijn toch aanzienlijke 1.965 kg trekt de 330e xDrive Touring naar 100 km/h op in 5,9 seconden en haalt hij 225 km/h. Ook de hernemingen zijn met dank aan de elektrische pk’s en Newtonmeters uitstekend.
P90395660 highResHet rijgedrag blijft fijn, ook al voel je de kilo’s wel als je hem echt op de proef stelt, maar het stuur is altijd aangenaam en ligt -zeker bij het M-sportstuur- perfect in de hand. De adaptieve M-ophanging van onze testwagen was strak maar niet beenhard. De ZF-achttrapsautomaat blijft ook hier een voorbeeldige gezel.
P90395667 highResRuimer elektrisch rijbereik

Volgens BMW haalt de 330e xDrive Touring een zuiver elektrisch rijbereik van 63 kilometer. Bij de 330e berline, waarbij BMW 67 kilometer belooft, lazen we vorig jaar nooit meer dan 36 km af van de boordcomputer. Dat stelde ons enigszins teleur, maar kan echt uitzonderlijk geweest zijn, aangezien we met deze testwagen telkens 47 kilometer rijbereik haalden, wat een stuk dichter bij het opgegeven aantal ligt, hoewel nog steeds lager dan beloofd. 

Over het verbruik van een plug-in hybride kan je weinig zinnigs zeggen, maar in ons geval -scrupuleus opladend wanneer we konden- noteerden we na een week een testgemiddelde van 2,6 l/100 km aan benzine. Wie dan nog beweert dat plug-ins geen goede oplossing (kunnen) zijn vergist zich van vijand. Het is niet de auto of de fabrikant die in de fout gaat als hij zijn plug-in niet oplaadt, wel de gebruiker. Deze 3-Reeks bevestigt alvast het besparingspotentieel van dergelijke auto’s.

In zuiver elektrische modus haalt de 330e een top van 140 km/h, en in hybride-stand, wanneer je de auto zelf laat bepalen of hij op de benzine- of elektromotor rijdt, kan hij tot 110 km/h op enkel batterijkracht rijden. De 12 kWh grote lithium-ionbatterij kan volgens BMW aan een wallbox volledig opgeladen worden in 2,6 uur. Bij ons duurde het laadproces met een nieuwe wallbox toch beduidend langer. Aan een gewoon stopcontact zou het 5,7 uur duren. Wanneer de batterij leeg is kan je nog steeds op benzine rijden. De tank heeft een inhoud van 40 liter en is daarmee 19 liter kleiner dan die van de benzinemodellen zonder plug-in hybride aandrijving.
P90395679 highResGepeperde rekening

De 330e xDrive Touring kost minimaal € 56.350. Tel daarbij enkele opties en je zit al gauw aan € 65.000. Veel geld, maar gelukkig voor een auto met een lage uitstoot en erg voordelige fiscaliteit. De CO2-uitstoot van 35 tot 48 g/100 km WLTP en 43 – 45 g/100 km NEDC zorgt ook bij de 330e Touring xDrive voor een fiscale aftrekbaarheid van om en bij de 100% voor professionals. Samen met de minimale CO2-bijdrage, het voordelige V.A.A., de minimale bedragen voor de Vlaamse BIV en verkeersbelasting en het -indien correct opgeladen- erg lage verbruik zorgt die voordelige fiscale aftrek in de berekening van de Total Cost of Ownership voor een aanzienlijke compensatie van het prijsverschil tussen deze 330e en de versies met alleen een verbrandingsmotor. 

Met de titel “All you need… en misschien zelfs te veel” bedoelen we eigenlijk dat de 330e Touring misschien zelfs wat te veel van het goede is. Hij lost het probleem van de laadruimte van de berline op maar is met zijn 292 pk piekvermogen en zijn catalogusprijs van € 56.350 wel bovengemiddeld krachtig en -duur, waardoor de eveneens met achter- of vierwielaandrijving verkrijgbare 320e Touring, die voor € 3.000 minder een vergelijkbaar pakket biedt met 204 pk piekvermogen, waarschijnlijk nog succesvoller zal worden op de zakelijke markt.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

86
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Erg laag verbruik mogelijk
Prestaties en rijplezier
Kofferruimte t.o.v. berline

Laadsnelheid
Aankoopprijs

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 893,56 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 832,88

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.

BMW330e xDrive Touring
Motor:Benzine, 4 cilinders, 1.998 cc, 184 pk + elektromotor 113 pk
Overbrenging:Automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:215 kW / 292 pk
Maximumkoppel:420 Nm
0-100 km/h:5,9 sec
Topsnelheid:225 km/h
Gemiddeld testverbruik:2,6 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:35 - 48 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 56.350
VAA:€ 159,65 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:98,6% - 100%

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.