Dat BMW nog een handgeschakelde zespitter zonder computergestuurde vierwielaandrijving aanbiedt, mag anno 2023 een wonder heten. Of we er onze dorst naar zuivere mechanische sensaties aan kunnen laven? Reken maar van yes. De M2 blijkt nog eens bijzonder veelzijdig ook.
We beginnen bij het begin. De bron van alle rijplezier betreft een van de M3 en M4 afgeleide drieliter met zes 499 cc grote cilinders op één rij. Omdat hij de hiërarchie moet respecteren, geeft de M2 wat pk’s toe op zijn grote broers. Het zal ons worst wezen: 460 pk is niets om je voor te schamen en nog altijd 90 pk meer dan de vorige M2. Het maximumkoppel van 550 Nm is overigens continu beschikbaar tussen 1.650 en 5.870 o/m. Als je wil, vertrek je dus probleemloos in derde versnelling.
Aan het lijnenspel hoeven niet veel woorden verspild te worden. Laten we ons beperken tot de stelling dat BMW al elegantere creaties uit zijn mouw heeft geschud. De veelhoekige addenda dienen in de eerste plaats een functioneel doel, zullen we maar denken. Het Zandvoort-blauw gaat hem best wel goed af.
Je vindt probleemloos je draai in de cockpit van de M2, die vanzelfsprekend van het digitale type is. We missen ergens wel de ronde klokken met rood verlichte mechanische wijzers van weleer. Nu heb je met het brede Curved Display de indruk dat je in een spelconsole zit. Het voordeel is natuurlijk dat je de weergave kunt afstemmen op je voorkeur of informatiebehoefte. Het infotainment staat boven elke kritiek verheven. De bediening is voldoende intuïtief.
Uiteraard laat de M2 zich uitvoerig personaliseren qua motorrespons, schokdempers, stuurinrichting, remgedrag, tractiecontrole en stabiliteitscontrole. Via de rode M-knoppen op het stuurwiel kun je je bewaarde settings oproepen. Handig als je bijvoorbeeld van je persoonlijke cruiseconfiguratie wil switchen naar je “eat my rubber”-modus om je sensatiehonger met een flukse acceleratie en eventueel bijhorend bandengeschraap te stillen.
De versnellingsbak telt zes verzetten en strekt de reputatie van de Beiers op dat vlak tot eer. De pook valt perfect in de hand en laat zich bliksemsnel door het schakelrooster smijten. Desnoods met automatisch tussengas! Het deed ons meteen denken aan de Toyota Supra. Die komt qua rijsensaties nog het dichtst in de buurt van deze M2. De Supra klinkt misschien nog dat tikje enthousiaster als je de toerenteller richting begrenzer jaagt. Wat niet wegneemt dat de Beierse drieliter je auditief in de watten legt.
Het valt trouwens op hoe schakellui je de M2 kunt rijden, zodat je er verrassend relaxed mee kunt cruisen. Ook verteert hij oneffenheden minder droog dan je misschien zou verwachten. Hij heeft een groot deel van zijn ophangingselementen gemeen met de M3 en M4, maar door zijn kortere wielbasis en lagere gewicht voelt hij een stuk speelser aan – mits je de nodige parameters naar de sportieve kant schuift in het rijmenu. Zou het kunnen dat de M2 de meest gebalanceerde GT uit de Beierse M-stal is?
Het veelzijdige karakter van de M2 vloeit ook voort uit zijn relatief ruime interieur. Met de nadruk op relatief: in vergelijking met zijn (weinige) rivalen (we denken aan de voorgenoemde Toyota GR Supra, de Porsche Cayman en in zekere zin de Alpine A110 is hij best bruikbaar, zeker dankzij zijn achterbank. Ook de kofferinhoud is met 390 liter niet verkeerd. Je kunt de rugleuning van de achterbank zelfs in twee delen neerklappen, zodat je lange voorwerpen kunt doorladen.
Wat dat beestje kost? € 76.100, inclusief 3 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Ter vergelijking: het is ongeveer de prijs die je vandaag ook betaalt voor een standaard Mercedes E220d. Wel is het vreemd dat je moet bijbetalen voor de manuele zesbak. Toegegeven, € 510 is niet het einde van de wereld, maar het lijkt misplaatst op dit prijsniveau. Ook voor de lendensteun en de handsfree toegang tot de auto moet je opleggen. Dat BMW de meeste geavanceerde rijhulpsystemen op de optielijst zet, daar valt in het geval van de M2 iets voor te zeggen.
Het toegangsticket tot het M-gamma van BMW is bijzonder aanlokkelijk. Doe jezelf een lol en bestel de manuele bak. Wat je aan aandrijfefficiëntie toegeeft, win je in tienvoud aan rijplezier.
Zuiverste M van allemaal
Veelzijdig karakter
Schakelplezier
Bijbetalen voor de handbak
Gierige optiepolitiek
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853