Test

© BMW

TEST: BMW M4 Competition xDrive Cabrio: Alles (z)onder één dak

27 mei 2022
Door Stijn Blanckaert
Er zijn zo van die dagen dat alles meezit. Tijdens een stralend zonnige week een M4 cabrio mogen gaan ophalen is zo’n moment. Als die auto dan niet alleen verbluffende prestaties biedt maar ook verrassend goed bruikbaar blijkt te zijn voor de dagelijkse pendelkilometers besef je dat er dus nog auto’s bestaan die alles onder één dak samenbrengen.


P90420207 highResDe BMW M4 Competition xDrive Cabrio biedt eigenlijk alles onder één dak. Het is een dagelijks bruikbare auto met plaats voor vier, hij heeft een best ruime koffer, looks die hem van de massa onderscheiden en hem een echt eigen karakter geven en bovenal het prestatiepotentieel van een supersportwagen. Tel daarbij de mogelijkheid om hem ook dakloos te rijden en je kan bijna van een manusje van alles spreken, al is dat misschien net wat teveel gevraagd, want dit blijft een auto die niet voor iedereen weggelegd is. 

Verbluffende prestaties

Niet alleen door zijn gepeperde prijskaartje, maar ook door de indrukwekkende prestaties die geleverd worden door het geheel van de drie liter grote, 510 pk en 650 Nm sterke zescilinder biturbo en de uitstekende achttrapsautomaat is dit geen auto voor iedereen. Op geen enkel moment kan je op de openbare weg het volledige potentieel van deze sportwagen benutten, en om dat op het circuit te doen moet je al van goeden huize zijn en is deze cabrioversie niet de meest geschikte “M” uit BMW’s stal. Want ook al is hij door het vervangen van het stalen wegklapdak van de vorige generatie door een elegante stoffen kap wat lichter geworden, toch blijft deze altijd op de vier wielen aangedreven M4 met 1.995 kg leggewicht een zware auto die wanneer hij naar de limiet gedreven wordt ondanks de inspanningen van de BMW-ingenieurs niet even stijf is als de coupéversie. 
P90420176 highResVergis je echter niet, bij een normale tot sportieve rijstijl merk je niets van een gebrek aan stijfheid en om te ervaren dat de cabrio 0,2 seconden trager naar de 100 accelereert dan de M4 Competition Coupé (3,7 seconden in plaats van 3,5) moet je al een geijkte chronometer in je lichaam ingebouwd hebben.
P90420234 highResDe beleving met de kap open is des te groter wanneer je de M4 in een van de sportievere standen de sporen geeft, want dan hoor je de schitterende uitlaat met vier dikke pijpen onder de achterbumper ook lekker brabbelen en knallen, terwijl hij in de “Efficient”-modus mooi discreet is. Zo kan je én genieten én je buren te vriend houden. Mooi toch.

Perfecte grip

De M4 Competition Cabriolet is een “xDrive”. Hij heeft dus vierwielaandrijving en is bovendien niet verkrijgbaar met alleen achterwielaandrijving. Dat is ook niet erg want BMW stelde de vierwielaandrijving zo af dat powerslides mogelijk zijn en laat masochisten die graag risico’s nemen op aanzienlijke carrosserieschade ook toe om de voorwielaandrijving los te koppelen en er (tijdelijk) een volledig op de achterwielen aangedreven pretraket van te maken. Geen aanrader echter voor wie a) geen volleerd piloot is of ijzeren zelfdiscipline heeft, b) zijn banden gaaf wil houden en c) hetzelfde wil voor het koetswerk.

Verrassend bruikbaar

Wanneer je een cabrio in bruikleen krijgt, al is het dan een vierzitsexemplaar, hou je toch altijd rekening met een mindere dagelijkse bruikbaarheid wanneer je hem met meer dan twee inzittenden rijdt, en beperk je automatisch de bagage die je meeneemt. Verrassend genoeg bleek dat in het geval van de M4 Competition Cabrio niet nodig. P90420210 highResHij biedt namelijk best voldoende ruimte achterin om ook normaal gebouwde volwassenen mee te nemen, zolang die kunnen rekenen op wat inschikkelijkheid van de twee inzittenden vooraan. OK, tijdens lange ritten wordt de rechte achterbankleuning wel wat oncomfortabel en wordt de beperktere ruimte op ellebooghoogte wat hinderlijk, maar zolang de rit geen uur duurt kan je het op die achterbank echt wel uithouden en voor kinderen mag dat zelfs langer duren, zolang ze op hun smartphone bezig kunnen blijven en de batterij niet leeg is. Dat is echter nooit een probleem door de twee USB-C-poorten in de centrale console achteraan.

Daarnaast is de koffer van deze cabriolet met 385 liter ruim te noemen wanneer de kap gesloten is en dus niet in het opbergvak bovenin de kofferruimte rust. Het enige echte nadeel van de koffer is de beperkte laadopening, doordat de kofferklep niet erg hoog kan openscharnieren.

Met de haren in de wind

De mooi afgewerkte en goed geïsoleerde stoffen cabrioletkap is vrij van windgeruis en kan ook al rijdend tot een snelheid van 50 km/h geopend en gesloten worden in 18 seconden.P90420219 highRes Dat BMW één knop voorzag om met een korte impuls alle vier de zijruiten tegelijk te bedienen is erg attent. Dat je het dak ook wanneer de auto geparkeerd is eenvoudig kan openen of sluiten door een druk op de knoppen op de sleutel is al even handig.
P90420215 highResWanneer de kap open is en het opplooibare windscherm boven de achterste plaatsen gemonteerd is, is het interieur perfect windvrij, waardoor je zelfs op de autosnelweg comfortabel van de open lucht kan genieten en tegelijk op normale toon een gesprek kan voeren met je reisgezel. Het degelijke windscherm vindt een handige plaats in een speciale tas die achter de rugleuning van de achterbank opgeborgen wordt. Onhandig is wel dat je die achterbank alleen kan ontgrendelen vanuit de koffer en niet van in de auto zelf.

Van een zacht ophangingscomfort is in een M4 natuurlijk nooit sprake, en zeker op slechte wegen en valt het verschil met de bescheidener cabrioversies van BMW’s 4-Reeks duidelijk op, al is de Adaptieve M-ophanging in de meest comfortabele modus gelukkig niet té hard om er een dagelijks bruikbare auto van te maken. 

Slik

Dat een M4 een flinke slok slikt is natuurlijk geen verrassing. In vergelijking met de M3 Competition die we vorig jaar aan de tand voelden en die gemiddeld 11,3 liter benzine per honderd kilometer vroeg was deze cabrio met 10,3 l/100 km net wat zuiniger. Dat ook dat net wat lagere verbruik voor een aderlating zorgt aan de pomp is met prijzen van meer dan € 2 voor een liter Eurosuper 98 (E5) geen verrassing. Dat de tank met 59 liter inhoud snel leeg is confronteert je dan ook bij elke tankbeurt van € 120 met de kostprijs die gepaard gaat met het voorrecht om met een bijzondere auto te rijden.

De M4 Competition xDrive Cabriolet kost niet minder dan € 102.600. Daarmee is hij echter wel “slechts” € 3.550 duurder dan de M4 Competition xDrive Coupé, wat alleszins redelijk is. Die prijs verder aandikken met opties uit de lange optielijst is vanzelfsprekend geen probleem, de factuur daarna betalen is dat daarna hopelijk ook niet voor wie in deze klasse kan shoppen.
P90420206 highResDe M4 Competition xDrive Cabriolet biedt alles (z)onder één dak. Hij is dagelijks bruikbaar, ongezien snel, prestigieus, relatief comfortabel en ruim maar ook erg prijzig. Op eenvoudige aanvraag is hij decadent overdadig, maar even makkelijk kan hij als rustige cruiser gereden worden, al blijft de ophanging wel bovengemiddeld hard en is een bezadigdere 4-Reeks Cabriolet ongetwijfeld geschikter als cruiser. Wie echter af en toe wil knallen en op andere momenten met de kruin in de zon van het mooie weer wil genieten kan zijn hartje ophalen aan deze M4.

83
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Schitterende prestaties
Praktisch bruikbare cabrio
Gespierde looks

Controversiële neus
Prijs en fiscaliteit

BMWM4 Competition xDrive Cabrio
Motor:Benzine, zes cilinders, twee turbo’s, 2.993 cc
Overbrenging:M Steptronic 8-Automaat, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:375 kW / 510 pk
Maximumkoppel: 650 Nm
0-100 km/h: 3,7 seconden
Topsnelheid:250 km/h (280 km/h met M Driver’s Package)
Gemiddeld testverbruik:10,3 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:231-233 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 102.600
VAA:€ 1.340,66 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:40%
 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.