M voor Motorsport, maar niet helemaal
Vroeger had je de gewone BMW’s en de M-modellen. Sinds enige tijd is er met het M Performance-label een tussencategorie gecreëerd van sportieve BMW’s die met de hulp van de specialisten van de Motorsport-divisie een flinke snuif sportiviteit en prestaties aan het standaardrecept toevoegen, zonder in de extremen van de echte M-uitvoeringen te vervallen. De “M” bij de M440i toont dus aan dat hij extra pittig is, zoals Tabasco, maar nog niet zo pikant als de Carolina Reaper, de heetste peper ter wereld.
Bij dat alles blijft het verbruik – met dank aan de mild hybride setup waarbij rem- en vertragingsenergie gerecupereerd wordt – binnen de perken. We verbruikten tijdens onze testperiode gemiddeld 8,5 l/100 km, wat een halve liter meer is dan de WLTP-opgave maar voor de geboden prestaties alleszins redelijk blijft.
Géén anders afgestelde 3-Reeks
Met de Gran Coupé combineert BMW een coupélijn met de praktische aspecten die een vijfdeurs aantrekkelijk maken. Het is daarbij – en dat wordt door BMW veelvuldig benadrukt – géén vijfdeurs-3-Reeks, maar een ander, sportiever model. Los van het afwijkende koetswerk kreeg de 4-Reeks namelijk een anders afgestelde versie van het CLAR-platform dat alleen in de basis overeenkomt met het onderstel van de 3-Reeks maar qua besturing, demping, vering en aandrijving helemaal anders is getuned. Sportiever, dynamischer, maar ook een stuk toegeeflijker en comfortabeler dan bij de echte M-versies.
Daily driver
De combinatie van de uitstekende prestaties en de schitterende krachtbron met het praktische koetswerk maken van deze M440i Gran Coupé een echte daily driver, waar de inzittenden achterin met dank aan de normale zijdeuren makkelijk instappen en net voldoende beenruimte hebben.
Als je het model onder deze M440i xDrive, de 129 pk minder krachtige en op de achterwielen aangedreven 430i Gran Coupé met zijn viercilinder van twee liter (245 pk) met deze M Performance-telg vergelijkt is het duidelijk waar de meerprijs van € 17.600 zit. Hij is veel completer en sportiever en leunt veel dichter aan bij een echte M dan bij de klassieke BMW’s.
Het verschil in vermogen en prijs tussen deze M440i xDrive Gran Coupé en de minst dure M4 (480 pk), die er trouwens niet als Gran Coupé is, bedraagt 106 pk en € 18.500. Vergeleken met de 136 pk krachtigere M4 Competition Coupé (510 pk) met xDrive bedraagt het prijsverschil zelfs € 30.400.
Zo lijkt het wel alsof deze M440i xDrive Gran Coupé een koopje is, maar € 68.650 blijft een enorme som, en de fiscaliteit van de drieliter met minimaal 181 g CO2/km helpt hem ook niet om de pil te verzachten.
Heerlijke zescilinder en automaat
Compromis sportiviteit - comfort
Weggedrag
Controversiële neus
Hoofdruimte achterin
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 962,40 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.313,53Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
BMW | M440i xDrive Gran Coupé |
Motor: | Benzine, 6 cilinders, turbo, mild hybrid, 2.998 cc |
Overbrenging: | Steptronic Sport 8-Automaat, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 275 + 8 kW / 374 + 11 pk |
Maximumkoppel: | 500 Nm |
0-100 km/h: | 4,7 seconden |
Topsnelheid: | 250 km/h |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 181-193 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 68.550 |
VAA: | € 667,83 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853