De BMW X3 is een echte bestseller voor het Beierse merk. Het belang van de vierde generatie kan dan ook niet overschat worden. Hoewel hij niet langer met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar is - dat is weggelegd voor de volledig nieuwe Neue Klasse iX3 die we tegen 2026 in de showrooms mogen verwachten en die er helemaal anders zal uitzien – biedt BMW hem wel opnieuw als plug-inhybride, met benzine- én met dieselmotoren aan. Wij reden met het ‘instapmodel’, de 20 xDrive.
‘Instapmodel’ klinkt wat vreemd voor een auto van 4.755 mm lang, 1.660 mm hoog en 1.920 mm breed, die nog eens 3,4 cm langer en 2,5 cm breder is dan zijn al niet kleine voorganger. De wielbasis groeide eigenlijk niet (+ 1 mm). Met die buitenmaten is hij intussen al 19 centimeter langer dan de eerste generatie (2003-2010), die 4.565 mm mat. Maar met zijn tweeliter op benzine is deze 20 xDrive inderdaad het minst dure model van het nieuwe X3-gamma, dat verder uit een tweeliter diesel (20d xDrive, 197 pk), een M50 xDrive-benzineversie met zes cilinders (398 pk) en een plug-inhybride 30e xDrive met een systeemvermogen van 299 pk bestaat. Midden volgend jaar breidt BMW het aanbod nog uit met een heerlijke zescilinder diesel. Al die versies zijn enkel verkrijgbaar met een automaat, wat geen verrassing is, want ook op de vorige X3 was dat al het geval. Daarnaast hebben alle varianten ook de aanduiding “xDrive” in hun modelnaam, wat verwijst naar vierwielaandrijving.
We hadden het al over de afmetingen van de nieuwe X3, die als flink bestempeld mogen worden, maar ook het gewicht is met 1.930 kg voor de 20 xDrive bepaald fors en ligt een forse 80 kg hoger dan dat van zijn voorganger. Dat word je niet echt gewaar als je rijdt, want de demping is uitstekend en ook met de wegligging (zowel rechtuit als in de bochten) en de trekkracht is niets mis. Het hoge gewicht zorgt er echter wel voor dat de tweeliter het niet onder de markt heeft.
Die viercilinder turbomotor levert 190 pk en een koppel van 310 Nm en wordt in een mild hybride configuratie bijgestaan door een in de achttrapsautomaat ingebouwde elektromotor van 13 kW of 18 pk en 200 Nm. Samen zorgen de twee voor 208 pk en 330 Nm aan systeemvermogen en -koppel, met een functie die kortstondig voor een koppelpiek van 400 Nm kan zorgen als je aan de linkse schakelpeddel achter het stuur trekt om zo de “boost” te activeren. In optimale omstandigheden sprint de X3 20xDrive – met de hulp van die koppelboost – in 7,8 seconden naar de honderd. De maximumsnelheid ligt op een keurige 215 km/h.
Op papier presteert deze tweeliter dus degelijk, en ook in de praktijk zijn zijn prestaties vlot genoeg, maar we misten tijdens onze 580 testkilometers de nodige beleving. De viercilinder is klinisch en afstandelijk en heeft niet erg veel karakter. Dat is jammer, want BMW staat toch bekend als bouwer van erg aangename motoren. Dat gebrek aan persoonlijkheid is geen probleem als je de X3 als goede huisvader wil inzetten en lak hebt aan sportiviteit, maar wie beleving zoekt en wil meegesleept worden door een fijn klinkend en aan het gas hangend blok legt liever (een pak) meer geld op tafel voor de M50 xDrive of de zescilinder diesel die er volgend jaar aankomt.
Na een week rustig rijden gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 7,9 l/100 km aan, terwijl BMW zelf een WLTP-waarde van tussen de 6,9 en 7,6 liter belooft. Dat is niet uitzonderlijk zuinig en loopt al gauw op als je het gaspedaal vaak helemaal vloert, maar is uiteindelijk best normaal voor een twee ton zware SUV. Met de 65 liter grote tank kan je zo 820 kilometer afleggen vooraleer je het laatste druppeltje uit de tank hebt geknepen.
Zo’n lange afstanden rijden kan trouwens in alle comfort, want zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor tot vijf volwassenen, die onder de indruk zullen zijn van de comfortabele ophanging en de uitstekende geluiddemping en hun bagage kwijt kunnen in de 570 liter grote koffer die tot 1.700 liter kan worden uitgebreid. De voorstoelen zitten ook uitstekend.
Het ruime interieur is minimalistisch van aard, met het intussen typische brede infotainment- en dashboardscherm en een opvallende combinatie van ledstrips op de voorzijde van de deuren, de centrale console en de middenconsole. Die kunnen alle kleuren van de regenboog aannemen en maken het mogelijk om het interieur erg gezellig te maken en helemaal af te stemmen op de wensen van de bestuurder. De bediening voor de centrale vergrendeling, het geheugen van de bestuurdersstoel en de verlichtingsmonden in het driehoekige designpaneel vooraan op de bestuurders- en passagiersdeur, met de letters “X3” er in het wit opgedrukt, doet wat goedkoop aan, maar over het algemeen zijn de gebruikte materialen degelijk, al ontsnapt ook deze X3 ook op andere plaatsen hier en daar niet aan goedkope plastics. De dashboardbekleding uit gerecycleerde stoffen ziet er goed uit en draagt bij aan de aangename sfeer in het interieur.
Voor de bediening van zowat alle functies kan je gebruikmaken van het snel reagerende Curved Display-aanraakscherm dat op de nieuwste BMW OS 9-software draait, maar gelukkig bleef ook de iDrive-controller op de middenconsole van de partij. Er is geen versnellingspook meer, maar wel een compacte schakelaar die toelaat om de automaat te bedienen. De talloze technologische snufjes en rijhulpsystemen, die standaard of als optie voorzien zijn, doen hun werk zonder de bestuurder te veel te ergeren en de irritante snelheidswaarschuwing kan kinderlijk eenvoudig het zwijgen worden opgelegd door gewoon op de ‘SET’-knop op het stuur te drukken.
In standaarduitvoering vraagt BMW € 56.900 voor de X3 20 xDrive. De basisuitrusting is met een handenvrij instap- en startsysteem, verwarmbare en elektrisch verstelbare stoelen voorin, een automatische airco met drie zones en een inductielader voor smartphones correct te noemen, maar om hem echt mooi aan te kleden, met bijvoorbeeld het M Sportpakket (€ 3.770) en een (vast) panoramadak (€ 1.550) moet je een pak dieper in de buidel tasten. Zo diep zelfs dat onze mooi uitgeruste testauto een catalogusprijs van net geen € 72.000 torste.
Met de BMW X3 van de nieuwe generatie bouwt BMW verder aan de carrière van zijn succesvolle modellijn. De 20 xDrive is daarbij een zeer degelijke auto, die zijn moderne koetswerk en minimalistische hi-techinterieur combineert met een hoge mate van rijcomfort en veel ruimte. De tweeliter heeft echter zijn handen vol met de twee ton zware X3 en biedt niet dezelfde beleving als andere BMW-krachtbronnen. Het prijskaartje is - noblesse oblige - aan de hoge kant.
Rijcomfort
Binnenruimte
Geluiddemping
Weinig karaktervolle motor
Soms goedkope plastics
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853