Als er in China al ‘iets’ bijzonder in het water zou zitten, dan helpt het de ingenieurs duidelijk wel om knappe elektrische auto’s te bouwen. Tot spijt van wie het (in Europa) benijdt, ook BYD beheerst echt wel de kunst om zijn EV’s van efficiënte batterijtechnologie te voorzien. Op basis van de eerder gelanceerde Seal is er nu de Sealion 7, een middelgrote en ook sportief gelijnde SUV.
Gelukkig klinkt het in het Engels wat minder ‘onnozel’ dan in het Nederlands, kun je je voorstellen dat je familieleden, buren of werkcollega’s moet vertellen dat je met een... zeeleeuw rijdt? De nieuwste voor Europa bestemde BYD kreeg dus de voornaam Sealion mee, met het voor ons hoegenaamd niets (extra) betekenende cijfer 7 er nog achter. De auto telt immers geen zeven zitplaatsen, daar heeft de constructeur de Tang voor. Nee, die 7 is er alleen omdat er op de Chinese thuismarkt ook nog modellen met andere cijfers bestaan.
Wie weet, misschien komen die later ook nog wel naar Europa. De Sealion 7 is in elk geval al de zevende puur elektrische auto voor onze streken. Het is, na de Dolphin, de Seal en de Seal U, ook de vierde uit wat ze bij BYD de Ocean Series noemen. Bepaalde rondingen op het koetswerk zouden de bewegingen van golven ‘weerspiegelen’, vandaar. Er bestaat sinds kort trouwens ook een pick-up met de naam Shark of dus ‘haai’, maar die wordt (voorlopig?) niet in Europa aangeboden.
Goed, met uitzondering van dus eventueel die namen valt er echt niet te ‘spotten’ met de BYD-auto’s. We verklappen daarmee misschien al een beetje de conclusie van deze test, maar de basis van de Sealion 7 is ons natuurlijk al een tijdje bekend én wist ons ook al eerder te overtuigen. Van de sportieve Seal-berline neemt het nieuwste model onder meer de Blade Battery en de Cell-to-Body-constructie over, ze steekt onder een best wel fraai SUV-koetswerk dat door zijn ontwerpers ook weer coupé-allures wordt toegeschreven.
Dat soort auto’s kunnen we ondertussen wel, hun concept laat natuurlijk niet meer toe om nog met echt verrassende vormen uit te pakken. Maar de Sealion 7 ziet er best wel goed uit. De ‘zwevende’ koplampen, de achterlichten met de vorm van een waterdruppel, het X-motief van het front, de vooral achteraan gespierde wielkasten, de ducktail-achtige achterspoiler en nog wel wat andere designkenmerken maken in elk geval dat hij anno 2024 visueel toch wat meer verwent dan de Tesla Model Y waar we stilaan wel wat op uitgekeken raken. Het ontwerp is trouwens van de hand van de Duitser Wolfgang Egger, aan hem dankten we eerder al de looks van onder meer de Alfa Romeo 156 en 166 en ook een reeks Seats en Audi’s.
De Sealion 7 is 4.830 millimeter lang, dat maakt hem net 30 millimeter groter dan de Seal. Hij is natuurlijk ook hoger, 160 millimeter om precies te zijn. De auto is verrassend ruim, ook achterin. Voor onze 1,9 meter had het zitvlak van de stoelen (met standaard verwarming!) daar wel nog net iets langer mogen zijn, terwijl we de (verstelbare) rugleuning ook wat aan de harde kant vinden. Dat is een beetje jammer, want het is er verder wel prettig vertoeven. De vloer is volledig vlak, zelfs voor langere ritten kunnen er ook achterin drie volwassenen mee. Als het er maar twee zijn, ontdekken die in de neergeklapte middelste armsteun twee bekerhouders en nog wat extra bergruimte.
Het interieur telt zelfs 20 bergvakken, het grootste is een halfopen ruimte onder de middenconsole. Erboven kun je twee telefoons tegelijk draadloos opladen. De koffer biedt een functionele laadruimte van 520 liter, je kan die door het neerklappen van de achterbank tot 1.789 liter uitbreiden. In de snoet van de auto is er ook nog een zogeheten frunk van 58 liter, dat volstaat voor de laadkabels of zelfs de bagage voor een zomerse weekendtrip.
Geen marketingpraatjes over premium bij BYD, gelukkig maar. De afwerking is best wel correct, maar haalt inderdaad nog niet helemaal het niveau van de beste Duitse concurrenten. Je merkt vooral in de deurpanelen ook dat de keuze voor goedkopere en dus vooral wat hardere materialen ook moest helpen om de fabricagekosten te drukken.
Voorin verschilt het dashboardontwerp grondig van dat in de Seal, zo is het digitale instrumentenbord mooier geïntegreerd. Gebleven is (gelukkig) wel het maar liefst 15,6 duim grote infotainmentscherm met fraaie en ook wel gebruiksvriendelijke 3D-weergaves. Het laat zich met een simpele druk op een ‘digitale’ knop ook nog altijd verticaal positioneren, dat blijft een uniek en best wel leuk BYD-snufje.
Voor de topversie (zie ook verder) is er een head-updisplay. Android Auto en Apple CarPlay zijn vanzelfsprekend altijd standaard, ze zijn nu geïntegreerd in BYD’s eigen interface. Voor het spraakbesturingssysteem zijn er vier zones, ook de achterpassagiers kunnen er toegang toe krijgen. De voorstoelen komen met verwarming en ventilatie, die van de bestuurder is standaard ook van een elektrische verstelling voorzien. Een gigantisch panoramisch dak met elektrisch zonnescherm zorgt desgewenst voor veel extra licht.
De auto staat op een dus al bekende structuur, e-Platform 3.0 gedoopt en voorzien van een Blade Batterij met cellen die (in plaats van in meerdere modules) direct in het accupack worden geïnstalleerd. Het biedt voordelen inzake duurzaamheid, veiligheid en ook ruimtebenutting, zoals al aangegeven een van de grote troeven van de Sealion 7. Er wordt lithium-ijzerfosfaat als kathodemateriaal gebruikt, dat is helemaal vrij van het qua ontginning niet echt ‘gezonde’ kobalt. Zo’n batterij blijkt ook beter bestand tegen extreem hoge en lage temperaturen, is minder gevoelig voor schommelingen en kan meer laad- en ontlaadcycli zonder capaciteitsverlies aan.
Bij BYD zijn ze evengoed trots op de Cell-to-Body-technologie, die integreert de batterij op een efficiëntere manier in de structuur van de auto. De bovenste afdekking doet als het ware ook dienst als vloer van het passagierscompartiment en draagt dankzij een honingraatachtige aluminiumstructuur zelfs bij tot de grote torsiestijfheid van de auto.
De Sealion 7 onderscheidt zich, net als zijn Seal-broertje, ook nog met zijn achterste motor van de elektrische concurrentie. Dankzij (onder meer) het gebruik van dubbele V-vormige magneten kan hij draaien met snelheden tot 23.000 toeren per minuut. We leren ook nog elke dag bij, het zou er ’s werelds snelst draaiende elektromotor in massaproductie van maken. Het draagt ook bij tot de sterke prestaties van de auto, zo spurt de van een extra motor op de vooras voorziene en dus vierwielaangedreven topvariant in slechts 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt een minder relevante 215 km/h, tijdens de testrit op een ‘vrije’ snelweg in de buurt van Frankfurt zagen we zelfs net geen 230 km/h op de digitale snelheidsmeter verschijnen.
Nu we toch aan de cijfers zijn toegekomen, de Comfort heeft één motor van 313 pk en 380 Nm en spurt naar 100 km/h in een minder spectaculaire 6,7 seconden. In de Design AWD en Excellence AWD komt daar dus nog een motor bij, wat voor een systeemvermogen en bruikbaar koppel van respectievelijk 530 pk en 690 Nm zorgt. Voor de eerste twee modellen is er een batterij van 82,5 kWh, de derde komt met een exemplaar van 91,3 kWh. Qua rijbereik belooft BYD respectievelijk 482 (Comfort), 456 (Design AWD) en 502 kilometer (Excellence AWD), uitzonderlijk is dat anno 2024 wel niet meer.
Met wisselstroom kan je met 11 kW laden, voor de kleinste batterij lukt snelladen tot 150 kW en voor de grootste zelfs tot 230 kW. In echt ideale omstandigheden gaat het dan van 10 tot 80 procent van de capaciteit in slechts 24 minuten. Een warmtepomp is standaard, die maakt gebruik van de restwarmte van de elektrische aandrijflijn om energie te besparen en dus vooral bij lage buitentemperaturen het rijbereik te maximaliseren.
De Sealion 7 is voorzien van Frequency Sensitive Dampers, ze dragen bij tot wat een prima compromis tussen comfort en rijdynamiek blijkt te zijn. In vergelijking met de iets compactere en vooral minder hoge Seal, vertoont de SUV haast onvermijdelijk net iets meer rolneiging. Je zit in die auto natuurlijk ook wat hoger, wat dat gevoel nog versterkt. De dubbele driehoeken vooraan en de multilink-ophanging achteraan lijken weinig moeite te hebben met het hoge gewicht van meer dan 2,4 ton. Het is best wel knap hoe autobouwers er tegenwoordig in slagen je tijdens het rijden al snel al die kilo’s te helpen ‘vergeten’.
De modellen met vierwielaandrijving krijgen ook het Intelligent Torque Adaption Control- of kortweg iTAC-systeem mee, een altijd zo optimaal mogelijke verdeling van het koppel over de vier wielen moet de stabiliteit van de auto nog verhogen. Natuurlijk zijn er ook enkele modi om uit te kiezen, het gaat dan van Eco voor een maximaal rijbereik over Sport voor snelle acceleraties tot Snow voor extra tractie op een ondergrond met weinig grip.
Dubbel gelaagde zijruiten vooraan zorgen voor een prima – lees: ‘stil’ – geluidscomfort, zonder dat je de indruk krijgt helemaal van de buitenwereld te zijn afgesloten. Echt slechte wegen hebben we tijdens onze eerste kennismaking niet gevonden, maar de Sealion 7 zou er geen al te grote problemen mee mogen hebben. Zelfs niet met de standaard voorziene 20-duimsvelgen van de Excellence.
De veiligheidsuitrusting is vanaf het basismodel al heel uitgebreid, een beeld van 360 graden vergemakkelijkt ook parkeermanoeuvres. Met een prijs van € 48.990 voor de Comfort lijkt de Sealion 7 dan ook haast een koopje, toch voor zijn segment. De vierwielaangedreven Design kost € 51.990 en de Excellence met de grotere batterij € 56.490.
Het koste het in 2003 opgerichte BYD Auto zowat 13 jaar om één miljoen wagens te bouwen. Slechts anderhalf jaar later stond de teller al op drie miljoen stuks, het bleef daarna alsmaar sneller gaan. In september van dit jaar werd al de productie van de negen miljoenste auto gevierd. Geen enkele andere constructeur kent zo’n spectaculaire groei, een alsmaar groter deel ervan wordt sinds kort ook in Europa gerealiseerd. In België werd ondertussen ook een echt dealernet uitgebouwd, met de Sealion 7 wordt daar dezer dagen dus alweer een toch wel sterk product verwelkomd. We hebben er weinig op aan te merken, zou de ondertussen wel veel meer met de Amerikaanse politiek dan met zijn Tesla’s begane Elon Musk daar toch ook niet af en toe eens een half uurtje van wakker (moeten) liggen?
Mooi design
Ruim interieur
Knappe batterijtechnologie
Zitcomfort achterin
Hier en daar nog wat ‘goedkope’ plastics
Restwaarde van Chinese EV?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853