Test

© Citroën

TEST: Citroën ë-C3 Aircross: hoe rijdt de goedkoopste elektrische 7-zitter op de markt?

06 februari 2025
Door Dieter Quartier

Voor de prijs van een naakte VW Polo 1.0 benzine parkeert Citroën een 100% elektrische, ruime SUV op je oprit. € 27.000 voor zoveel auto, dat is behoorlijk straf. En je kunt hem nog als zevenzitter krijgen ook? Ja en neen, zo blijkt.

 

Moest je tot voor enkele jaren over een dikke portemonnee of een mooi leasebudget beschikken om elektrisch te rijden, dan is dat anno 2025 veel minder het geval. De Europese en Aziatische automerken lanceren de ene betaalbare batterij-auto na de andere. En het gaat heus niet allemaal om piepkleine stadsautootjes genre Dacia Spring.Citroen ë C3 Aircross Max 018

In het B-segment – dat van de voorgenoemde Polo – strijken interessante, best ruime nieuwkomers met een redelijk rijbereik neer. We vonden de Kia EV3, de Skoda Elroq en de Ford Puma Gen-E al scherp geprijsd, maar Citroën doet ze allemaal de broek af met de gloednieuwe C3 Aircross. Daarvan bestaat ook een zevenzitsuitvoering. Wat zeg je, Citroën? Zijn de extra klapstoeltjes achterin enkel verkrijgbaar in combinatie met de benzinemotor en de Hybrid? Dat is echt wel zonde. Het had de C3 Aircross een USP van formaat opgeleverd.  

24 centimeter langer

Om zich tot zevenzitter te ontpoppen moest de C3 Aircross natuurlijk flink wat groeien. Met een lengte van ei zo na 4,4 meter heeft hij bijna 24 centimeter extra nodig om te kunnen parkeren tussen twee andere auto’s. 7 centimeter van die bijkomende lengte is voor rekening van de wielbasis. Het is op de achterbank dan ook riant zitten voor een auto in dit segment... als je voor de versie met vijf zitplaatsen gaat. Citroen ë C3 Aircross Max 072

Betaal je bij voor de twee klapstoeltjes in de koffer, dan zet Citroën de achterbank 6,5 centimeter meer naar voren. Helaas is hij niet verschuifbaar, zodat helemaal achterin plaatsnemen een uitdaging belooft te worden. Je moet het sowieso beschouwen als een “5+2”-oplossing. De (kleine) kinderen van de buren meenemen naar de sportclub, dat lukt nog wel. Zonder deze stoeltjes beschik je over 460 liter aan bagageruimte. Bestel je ze bij, dan moet je vrede nemen met 330 liter met de klapstoeltjes niet in gebruik en … 40 liter als ze rechtop staan.Citroen ë C3 Aircross Max 074

Klein stuur, groot scherm

Neem plaats achter het compacte stuurwiel en je kijkt uit op een vrij origineel vormgegeven dashboard. Zitten doe je – vanaf het tweede afwerkingsniveau – op de vernieuwde Citroën Advanced Comfort-stoelen, die het helaas wel zonder lendensteunregeling stellen. Ook valt het op dat het stuurwiel niet ver genoeg naar je borstkas kan worden uitgetrokken. Het verstelbereik is beperkt tot enkele centimeters, wat een niet zo ideale rijhouding oplevert.Citroen ë C3 Aircross Max 054 De kwaliteitsindruk is ça-va, zolang je je niet stoort aan de harde zwarte plastics die welig tieren. Wel is de uitrusting behoorlijk compleet te noemen. Centraal op het dashboard staat – opnieuw vanaf het tweede afwerkingsniveau – een 10,25 duim groot aanraakscherm. Het is vrij basic qua functies en vergt meerdere manipulaties voor zelfs de meest courante handelingen. Op dit vlak loopt Citroën toch nog altijd achter.  Citroen ë C3 Aircross Max 052

Coast in plaats van Brake

Op de middenconsole staat een kleine schakelaar met de vertrouwde posities: D, N, R en P. Tot onze verrassing vonden we ook een ‘C’-toets, meer bepaald op de plaats waar andere Stellantis-producten een B-toets hebben. Nieuwsgierig als we waren, drukten we de schakelaar tijdens het rijden in en uit. Wat blijkt? Dat de C blijkbaar voor Coasting staat, want hij neemt de elektrische motorrem weg. Het is dus de omgekeerde wereld: bij andere EV’s gebruik je de B-toets (voor brake) om net méér te remmen op de motor en energie te recupereren. Citroen ë C3 Aircross Max 065

De aandrijving wordt verzekerd door een 113 pk sterke e-motor die zijn jus haalt uit een LFP-batterij van 44 kWh. Heel vlotte prestaties mag je dus niet verwachten en ook de topsnelheid is met 145 km/h niet bepaald indrukwekkend. Een oordeel over het verbruik konden we niet vellen, want de testauto’s waren nog niet voorzien van de definitieve boordcomputer. Althans, dat was de uitleg die we kregen. Citroen ë C3 Aircross Max 060

Het WLTP-rijbereik van 306 kilometer leek ons in elk geval utopisch, maar dat geldt voor 99 procent van de EV’s. Wat het laden betreft: aan een snellader haalt deze Citroën maximaal 100 kW. Volgens ev-database.org levert dat een 10-naar-80%-laadtijd op van 32 minuten. De boordlader is helaas beperkt tot enkelfasige stroom van 7,4 kW. Wil je een driefasige 11 kW-lader, dan moet je daar € 400 extra veil voor hebben. 

Waar is dat comfort?

In zijn persdossier vertelt Citroën in geuren en kleuren over zijn Citroën Advanced Comfort-ophanging met progressieve hydraulische veerstoppen. Die hebben de eigenschap om veel energie in korte tijd te kunnen absorberen. Een normale veerpoot heeft aan boven- en onderzijde een mechanische stop met daartussen een veer, een schokbreker en een veer. Bij Citroën zit er tussen de mechanische stoppen en de veren nog een hydraulische stop.Citroen ë C3 Aircross Max 003

Dat systeem werkt voortreffelijk op de C4, die we vlak voor de C3 Aircross konden testen. Groot was onze teleurstelling toen we over de eerste verkeersremmer reden. Waar je die met de C4 probleemloos met 40 km/h neemt, rem je bij de C3 Aircross best af tot 20 km/h. De zware batterij vergde blijkbaar toch een flink stuggere afstelling. Dat neemt niet weg dat deze SUV behoorlijk op de buitenwielen gaat leunen in een snelle bocht. Het stuur voelt bovendien niet bijster nauwkeurig aan. We zijn beter gewoon van Citroën…

Geen stoelverwarming

De standaarduitrusting van de € 26.690 kostende instap-Citroën C3 Aircross (“You”) is behoorlijk uitgebreid, ook op het vlak van rijhulpsystemen. Daar moet je eigenlijk niet Citroën, maar de EU voor bedanken. Cruisecontrol, parkeersensoren achteraan, autonome noodrem, actieve rijstrookcontrole, verkeersbordherkenning: het is standaard omdat het moet van Europa. Citroen ë C3 Aircross Max 069

Heb je nog € 2.100 budgettaire ruimte, dan raden we je aan om voor de Plus te gaan. Die pakt uit met must-haves als het grote infotainmentscherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, de comfy voorstoelen, automatische airco en een achteruitrijcamera. Wil je het interieur op voorhand kunnen opwarmen en je smartphone draadloos opladen, dan moet je nog eens € 2.100 extra ophoesten voor de Max. Vreemd genoeg is Citroën vergeten om stoelverwarming te voorzien – een item dat eigenlijk onmisbaar is op een EV.

Citroën levert met de ë-C3 Aircross een knappe, betaalbare elektrische SUV die als vijfzitter veel binnenruimte biedt. Hij scoort op de meeste vlakken gewoon goed en laat geen zware steken vallen, al waren we teleurgesteld in de ophanging. Voor enkele behoorlijk essentiële zaken moet je opklimmen naar de hogere afwerkingsniveaus, die al bij al aantrekkelijk geprijsd blijven.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Scherp geprijsde gezins-EV

  • Knap design

  • Ruim plaats voor vijf

  • Kwaliteit interieurmaterialen

  • Teleurstellende ophanging

  • Geen stoelverwarming

Technische gegevens

Citroën ë-C3 Aircross

  • Motor:
    elektrisch
  • Overbrenging:
    voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    83 kW / 113 pk
  • Maximum koppel:
    125 Nm
  • Lengte/Breedte/Hoogte:
    4.395 / 1.795 / 1.660 mm
  • Gewicht:
    1.504 kilo
  • Koffer Min/Max:
    460 liter (5-zitter)
  • 0-100 km/h:
    12,9 seconden
  • Topsnelheid:
    145 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    44 kWh (netto)
  • Rijbereik:
    306 km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 26.690
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.