De Dacia Duster bestaat ondertussen al zeven jaar en is een gevestigde waarde in ons straatbeeld geworden – dankzij veel auto voor weinig geld. Onderschat ook de impact van de intelligente marketingcampagne niet. Wie kent de slogan ‘Another one drives a Duster’ niet?
Dacia is het Roemeense budgetmerk van Renault. De Dacia-modellen zijn opgebouwd uit Renault-onderdelen die hun betrouwbaarheid ruimschoots hebben bewezen.
Zeven jaar zonder een nieuw design is lang voor een model, voor de Duster echter geen bezwaar om nog altijd succesvol te zijn. Onze testwagen is voorzien van hedendaagse accenten die deel uitmaken van het Black Shadow pack. Zo heeft hij de zwarte grille en spiegelkappen, getinte achterste ruiten, een met leer afgewerkt stuur en black chrome 16-inch velgen. Dagrijverlichting in led hadden we hier graag ook vermeld om het plaatje compleet te maken, maar niet dus.
De eerste keer instappen in de Duster doe je zonder al te hoge verwachtingen. Maar wat blijkt? Het stuur ligt perfect in de hand en voelt goed aan. De leren zetels zitten gewoon goed, de bestuurderszetel is in de hoogte verstelbaar, zetelverwarming kost € 300 extra. Het Media NAV Evolution-multimediasysteem met 7-inch touchscreen ziet er leuk uit, met een heel arsenaal aan verschillende kleuren. Ook DAB+, USB-aansluiting en bluetooth connectiviteit zijn voorzien. Alles is vlot en gemakkelijk bedienbaar. De lage positie van het scherm dwingt de bestuurder de blik van de weg af te wenden, en dat kan dus beter.
Onderweg ontpopt de Duster zich tot een betrouwbare metgezel. De EDC (Efficient Dual Clutch)-automaat is enkel beschikbaar op de 4x2-dieselversie. Het schakelen gaat heel soepel en plots besef je dat je in een comfortabele wagen rijdt. Je kan hem ook manueel bedienen, indien nodig off road of op een steile helling. Daar komt ook de hill assist goed van pas. De op het stuur te bedienen cruise control behoort op deze Duster tot de basisuitrusting en werkt voortreffelijk. Daardoor gebruik je die voorziening vrij veel, wat resulteert in een gemiddeld testverbruik van 6,1L/100km. Hoewel we te maken hebben met een product van een budgetmerk houden we een goed gevoel over aan die eerste kennismaking: de Duster rijdt comfortabel en probleemloos, is zuinig en beschikt over een betrouwbare 1.5-dieselmotor, in combinatie met de prima automaat. De CO
2-uitstoot bedraagt 116 g/km.
De Duster Black Shadow mét opties kost € 20.050 en dat is een zeer competitieve prijs gezien het hoge uitrustingsniveau.