Tussen alle SUV’s en crossovers is de Hyundai Ioniq 6 een ware verademing, met zijn lage, gestrekte en bijzondere lijn, die sommigen het einde vinden en anderen totaal niet kan bekoren. Met zijn Cx-stroomlijncoëfficiënt van amper 0,21 belooft hij bijzonder zuinig om te springen met elektronen en met de 77,4 kWh-accu zou de AWD-versie tot 583 kilometer ver moeten raken. Of dat ook lukt? Dat leest u hier.
Naast de technisch zo goed als identieke Ioniq 5, een grote crossover met retrotrekjes, heeft Hyundai met de Ioniq 6 een heel andere auto gezet. De “6” is een extreem gestroomlijnde berline, door het merk zelf “Electrified Streamliner” genoemd, die – in combinatie met de cameraspiegels – een Cx-waarde van amper 0,21 laat optekenen en onder meer daardoor zou moeten toekomen met een elektriciteitsverbruik van – naargelang de versie – tussen de 13,9 en 16,9 kWh/100 km. Dat is heel mooi, maar of dat ook realistisch is, zochten wij uit aan het stuur van de Balance-topversie, met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en de 77,4 kWh grote accu (met een netto-inhoud van 74 kWh).
Collega Dieter reed vorig jaar in de lente al met de RWD-variant met diezelfde grote accu, tekende toen een testgemiddelde van 16,8 kWh/100 km op en raakte probleemloos 450 kilometer ver met een volle batterij. Wij reden de vierwielaangedreven variant met de grote wielen van 20 duim en verbruikten bij temperaturen van zo’n 10 graden, regelmatig regen en vrij veel snelwegverkeer 20,9 kWh/100 km. Daarmee zou hij dus zo’n 360 kilometer ver moeten raken, wat ook netjes werd aangegeven door de boordcomputer. Het weer speelt dus een grote rol, maar zelfs bij wat lagere temperaturen volstaat het rijbereik van deze gestroomlijnde berline dus ruimschoots voor zowat elk gebruik. Bij mooier weer moet het dan ook mogelijk zijn om nog 3 kWh/100 km minder te verbruiken en het rijbereik verder te zien toenemen.
De grote troef van de Ioniq 6 is daarbij dat hij, met dank aan de 800 Volt-architectuur, aan 239 kW kan snelladen. Daardoor zou je volgens Hyundai aan een compatibele 350 kW-snellaadpaal in amper 15 minuten tot 351 kilometer kunnen “tanken” en zouden 18 minuten volstaan om van 10 naar 80 procent bij te laden. We hebben dat niet kunnen verifiëren, maar het is duidelijk dat de Ioniq 5 en 6 net als de technisch vergelijkbare Kia EV6 effectief bij de snelst ladende auto’s op de markt horen. Wisselstroom laadt hij met een normale 11 kW.
De opmerkelijke looks van de Ioniq 6 zijn vooraan wat banaler dan achteraan, waar hij referenties oproept aan de eerste generatie van de Mercedes CLS en zelfs aan de Porsche 911 en uitpakt met een dubbele spoiler, doorlopende lichtstrip en een opmerkelijke combinatie van horizontale lijnen van het koetswerk en verticale lijnen van de diffuser. De aflopende achterzijde zorgt voor een met 401 liter inhoud kleiner dan gemiddelde koffer, maar de wielbasis van 2.995 mm staat dan wel weer garant voor een ronduit riante binnenruimte achterin, waar zelfs volwassenen van twee meter lang geen problemen zullen hebben om hun lange stelten te parkeren. De vloer ligt – zoals bij elke EV – wel nogal hoog, dus je zit er enigszins met de benen opgetrokken.
In dat interieur vielen ons vooral de links en rechts op het dashboard geplaatste schermen van de cameraspiegels op. Die schermen bieden een mooie resolutie en zijn best goed opgesteld, maar de hele meerwaarde van de (optionele) cameraspiegels (die in een opvallend grote behuizing zitten) is wat ons betreft twijfelachtig. Ze vragen heel wat gewenning en je hebt er geen dieptezicht in maar vooral bij manoeuvres in het donker zijn ze ronduit onhandig en wordt parkeren er moeilijker door. Spaar de meerprijs van € 2.000 dus gerust uit, want eer je die euro’s terugverdiend hebt met de minimale winst aan rijbereik ben je ongetwijfeld al voorbij de levensduur van je auto.
Over de prestaties van de AWD-versie met twee motoren van 74 kW vooraan en 165 kW achteraan die samen 239 kW of 325 pk en 605 Nm leveren hebben we niet te klagen. De 2,1 ton zware Ioniq 6 kan er in 5,1 seconden mee naar de honderd accelereren en herneemt supervlot. De top is beperkt tot 185 km/h.
Maar uiteindelijk gebruik je dat prestatiepotentieel eerder zelden en geniet je vooral van het ronduit uitstekende rijcomfort van deze Hyundai. Hij is uiterst stil, stuurt erg precies en voelt daarbij aan als een auto die 500 kg lichter is, heeft bijzonder goed afgestelde dempers die oneffenheden ook op onze testauto met de grote velgen van 20 duim moeiteloos filteren en maakt het erg aangenaam om lange afstanden af te leggen. De vierwielaandrijving staat bovendien garant voor een feilloze tractie en zorgt dat deze Ioniq 6 op elk soort ondergrond een gevoel van vertrouwen inboezemt en probleemloos uit de voeten kan.
Naast de digitale spiegels, die je natuurlijk niet hoeft mee te bestellen, waren de talloze piepjes en belletjes van de verschillende veiligheidssystemen een bron van ergernis. Zo is het een heel gedoe om de telkens automatisch geactiveerde snelheidswaarschuwing, die onmiddellijk wanneer je één km boven de door de auto gedetecteerde maximumsnelheid rijdt gaat piepen, uit te schakelen. Je moet dan in het nogal traag reagerende en niet bijster intuïtieve infotainmentscherm naar het “Home”-menu, dan voor “instellingen” opteren, dan naar de “rijhulpsystemen” gaan en daar de snelheidswaarschuwing uitschakelen, wat je dan ook nog eens moet bevestigen. En dat moet elke keer opnieuw wanneer de auto terug gestart wordt. Hyundai: doe alsjeblieft zoals onder meer Mercedes en BMW en voorzie een makkelijk terug te vinden knop op het hoofdscherm of op het stuur waarmee je die onzin het zwijgen kan opleggen. Zowat alle bestuurders zullen u dankbaar zijn.Wie de looks van de Ioniq 6 kan waarderen vindt onderhuids een heerlijk comfortabele, fijn sturende gezinswagen terug die relatief zuinig omspringt met elektronen en als AWD met 325 pk ook niets te wensen overlaat op prestatievlak. De koffer is niet al te groot, de cameraspiegels zijn overbodig en onhandig en de biepjes en belletjes vervelend, maar dan hebben we de nadelen wel gehad, al is het prijskaartje van minimaal € 66.499 voor de AWD-versie, die er enkel in de Balance-topuitvoering is, niet van de poes.
Verbruik en rijbereik
Rijcomfort, prestaties AWD-versie
Binnenruimte
Kleine koffer
Irritante biepjes en waarschuwingen
Onhandige cameraspiegels
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 852,16 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 855,78 TCO_Hyundai_Ioniq_6_AWD_Balance_774_kWh.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853