Test

© Hyundai

TEST: Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh RWD: karakterkop met mussendorst

11 mei 2023
Door Dieter Quartier

Weinig ‘conventionele’ berlines van een massaconstructeur maken zoveel indruk als de Hyundai Ioniq 6. Deze excentrieke elektrosedan vertaalt zijn gestroomlijnde design in erg lage verbruikscijfers, een hoogstaand comfort en heel wat verwonderde blikken. 

 

De 'Electrified Streamliner', zoals Hyundai hem noemt, rust op hetzelfde platform als de Ioniq 5 en de Kia EV6. Met zijn totale lengte van 4.855 mm speelt hij in het segment van de grote reislimousines, net als de Mercedes-Benz EQE, waarmee de Ioniq 6 enige vormgelijkenissen vertoont. test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0003Dat hoeft niet te verwonderen: om een ideale stroomlijn te bekomen, moet je nu eenmaal bepaalde designrecepten toepassen.

Terwijl de snuit van de 6 behoorlijk vlak is – letterlijk en figuurlijk – wordt het ontwerp des te spannender naarmate je naar achteren loopt. Het is alsof de designers initieel spaarzaam uit het inspiratievatje hebben getapt om voldoende over te houden voor het banaanvormige profiel en voor de vette kont. test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0014De dikke poepspoiler doet sommigen misschien aan een Porsche 911 denken, maar wij hadden toch een ander déjà-vu-gevoel. 

Na enige contemplatie daagt het ons: Mercedes-Benz CLS eerste generatie en zelfs een vleugje Jaguar XJS. Alles komt terug? Of waren deze auto’s hun tijd ver vooruit… In ieder geval beperkt de taps toelopende derrière van de Ioniq 6 de doorlaadopening van de kofferbak en 401 liter is niet bepaald een waarde om over naar huis te schrijven. Form follows function in dit geval…test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0018

Ioniq 6: ideaal voor de snelweg 

De Ioniq 6 werd gebouwd om optimaal te presteren op de lange afstand. Door zijn lage Cx-waarde van 0.21 – als je voor de optionele cameraspiegels gaat – en zijn vrij beperkte frontale oppervlakte heeft hij minder last van luchtweerstand dan de meeste van zijn concurrenten. Als je netjes 120 km/h aanhoudt, blijf je gemakkelijk onder de 20 kWh/100. Bij 100 km/h zie je het verbruik zelfs stabiliseren rond de 15 kWh/100 km en op gewestwegen mag je zelfs rekenen op 12 à 13 kWh/100. Dat is werkelijk ongezien… test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0006

Tijdens onze meerdaagse test noteerden we een gemiddelde van 16,8 kWh. Met de batterij van 77,4 kWh (74 kWh netto) geraakten we dan ook probleemloos 450 kilometer ver met een volle lading. De concurrenten van de Ioniq 6 hebben een grotere accu nodig om je dezelfde reikwijdte te geven en zijn zonder uitzondering een stuk dorstiger op de snelweg. Een warmtepomp is overigens standaard.

Snellaadkampioen met 800 volt

Nog een troef van de Ioniq 6 betreft de mogelijkheid om zowel met 400 V als met 800 V te kunnen laden. Daarmee kan deze elektro-Koreaan tot 350 kW (!) onttrekken aan een snellader, zodat 18 minuten volstaan om de laadstatus van 10 naar 80 procent op te krikken en je reis verder te zetten. De eerlijkheid zou Hyundai echter moeten gebieden om te melden dat je zulke vermogens amper haalt in de praktijk, te wijten aan de laadpaal zelf of aan de temperatuur van de batterij. Die kan overigens voorverwarmd worden door een snellader te selecteren als bestemming via de gps.test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0011

Aan een gewone lader houdt deze Hyundai het bij een doorsnee 11 kW aan driefasige wisselstroom. Een leuk extraatje is dat je op de laadpoort een adapter kunt aansluiten waarmee je via de Vehicle-to-loadfunctie om het een welk elektrisch apparaat kan voeden. De volgende stap is dat je je Ioniq 6 aan je stroomnet thuis kan aansluiten om stroom af te geven wanneer de nettarieven hoog zijn. Zover zijn we echter nog steeds niet. Jammer, want je kunt er de aankoop van een thuisbatterij mee uitsparen. 

Ioniq 6: comfortabel en stil

De Hyundai Ioniq 6 trekt vlot op, maar is geen echt sprintkanon, of toch niet in de versie met enkele elektromotor achterin (RWD). Je kunt natuurlijk wel vlot mee met het verkeer, maar als je een auto zoekt die écht vooruitgaat, moet je upgraden naar de AWD met dubbele elektromotor, die dan weer minder zuinig omspringt met energie. test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0009

Wat de RWD misschien net iets tekortkomt qua zuivere prestaties, compenseert hij ruimschoots met een uitzonderlijk rijcomfort. Hij geeft blijk van een erg neutraal weggedrag en de ophanging lijkt wel van het pneumatische type te zijn, zo goed worden oneffenheden weggefilterd. Ook rolgeluiden dringen amper het interieur binnen. Op dat vlak hebben we zelden met zo’n stille auto gereden.test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0020

Over de stoelen valt evenmin een slecht woord te zeggen. Onze testauto was voorzien van exemplaren met elektrische bediening, die hun deugdelijkheid op langere ritten bewijzen. Ook op de achterbank is het riant zitten en kun je je benen lekker uitstrekken. De hoofdruimte volstaat, de duikende daklijn ten spijt. 

Ergonomie zo-zo

De fabricage- en afwerkingskwaliteit van deze Hyundai Ioniq 6 scheert hoge toppen en grosso modo kunnen we dat ook van de materialen zeggen. De binnenbekleding van de deuren is echter opgetrokken uit een materiaal met gewaaierde ribbelstructuur dat misschien nog net door de beugel kan op een middenklasser, maar op dit prijsniveau een tik op de vinger verdient. Een lapje stof of kunstleder had wonderen kunnen doen. 

test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0019Het dashboard getuigt overigens van een veel extravaganter design dan dat van de Ioniq 5. Het lijkt op een doorgesneden halve kuip met opstaande randen aan de voorruitstijlen, waarin het infotainmentsysteem als een brede tegel is ingebed. Deze tegel omvat twee horizontaal naast elkaar geschikte displays van 12 duim.

De software blijkt vrij performant en kan over-the-air worden geüpdatet, maar de ergonomie is van een minder allooi. Bepaalde functies vergen net iets te veel tussenstappen. Ook hebben sommige schermweergaven geen hometoets, zodat je moet terugswipen naar het vorige scherm. Daar moeten de HMI-specialisten van Hyundai nog eens over nadenken.

Riante uitrusting

De versie die wat ons betreft de beste verhouding biedt tussen value en reikwijdte is de 77,8 kWh RWD Core Plus. Voor een supplement van € 3.500 ten opzichte van de Core trakteer je jezelf op LED Matrix-koplampen, automatisch inklappende deurgrepen, privacy glass achteraan, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, stoelverwarming voor- en achterin, een verwarmd stuurwiel, een draadloze smartphone-oplader, een automatisch dimmende binnenspiegel, een dodehoekassistent en een rijstrookwisselassistent.test autotest Hyundai IONIQ 6 autonieuws 0001

Vraag is of een prijs van net geen € 59.000 als billijk kan worden beschouwd. Wie wat marktonderzoek verricht, zal tot de vaststelling komen dat er weinig concurrenten zijn en dat je voor dit budget bij Hyundai relatief riant bedeeld wordt. De Ioniq 6 belooft echter weerwerk te krijgen van de VW ID.7, de Polestar 4 en een handjevol Chinese nieuwkomers, die allicht eveneens hun best zullen doen om EV-zieltjes te winnen. Hoe dan ook koop je met deze Hyundai een dijk van een auto die technologisch voldoende beslagen is om morgen niet als achterhaald weggezet te worden.

Wie efficiëntie, ruimte en comfort hoog in het vaandel voert en lak heeft aan een dertien-in-een-dozijn-design moet beslist een testrit boeken met de Hyundai Ioniq 6. Het enige echte minpunt betreft de relatief kleine koffer, maar als je daarmee kan leven…

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Groot rijbereik mogelijk

  • Verzorgde geluiddemping

  • Riante binnenruimte

  • Kleine koffer

  • Verbeterbare interface

  • Materialen van deurpanelen

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1059,47 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1041,70 pdfHyundai_Ioniq_6_TCO_3.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh RWD

  • Motor:
    Synchroonmotor met permanente magneet
  • Overbrenging:
    Achterwielaandrijving, enkelvoudige reductie
  • Maximum vermogen:
    168 kW / 228 pk
  • 0-100 km/h:
    7,4 seconden
  • Topsnelheid:
    185 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    74 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    16,8 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 58.999
  • VAA:
    € 169,54 per maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.