De GT 4-Door Coupé is Mercedes-AMG’s eerste vierdeurs die niet van een bestaand Mercedes-Benz-model is afgeleid. Door zijn frameloze zijruiten en ver naar achteren doorlopende achterruit heeft hij een coupélook, en hij neemt stijlelementen van de SLS en AMG GT over. Met zijn indrukwekkend voorkomen trekt hij overal de aandacht. We werden dan ook regelmatig nagestaard en gefotografeerd, en je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat dit geen gewone auto is, met de lange motorkap en twee powerdomes en zeker ook de opmerkelijk stoere trapeziumvormige uitlaten. Met zijn vierdeurs fastback-carrosserie wil hij een praktisch antwoord zijn voor wie twee plaatsen onvoldoende vindt, zonder compromissen te sluiten op het vlak van sportiviteit. Dat lukt hem dan ook moeiteloos, want op geen enkel moment vergeet je dat dit een echte sportwagen is, en geen opgekietelde berline.
Hoe gek wil je het eigenlijk? Bij Mercedes-AMG gaan ze ver. Heel ver. Met de GT 4-Door Coupé, die Mercedes-AMG eigenlijk “GT4” wilde dopen, wat Porsche echter niet zag zitten omdat ze daar al een Cayman GT4 hebben, valt de Stuttgartse constructeur met de ster op het radiatorrooster zijn stadsrivaal met het steigerende paard, de Porsche Panamera, frontaal aan. Niet met een hybride of een zescilinder, maar met een buitenaards krachtige V8 van vier liter met twee turbo’s die tussen de cilinderbanken geplaatst zijn voor een onmiddellijke respons en een compacter motordesign.
Die motor kennen we natuurlijk uit de andere “63”-modellen van het merk, en hij puurt in de “S”-versie van de GT 4-Door Coupé niet minder dan 639 pk en 900 Nm uit zijn vier liter cilinderinhoud. Voor wie dat net wat te veel vindt is er ook een 585 pk en 800 Nm sterke versie zonder “S”. Waarschijnlijk zal die door niemand gekocht worden, want eenmaal je in deze prijsklasse kan shoppen lijkt het nogal mal om voor een verschil van € 13.310,- 54 pk en een pak nuttige technologie minder onder je kont te hebben.
639 pk. 900 Nm. Van 0-100 km/h in –u leest het goed- 3,2 seconden en een top van 315 km/h. In een auto van 2,1 ton. Cijfers om van achterover te vallen. Sensaties om van achterover te vallen. De hamerende achtcilinder laat zich in sport-, sport+ of racestand horen en voelen op een manier die naar adem doet happen. De 4MATIC+-vierwielaandrijving met driftmodus en de mogelijkheid om 100% van het vermogen naar de achterwielen te sturen toont zich daarbij verbluffend efficiënt, want heeft nooit een probleem om de tonnen pk’s en koppel via de dikke banden aan de straatstenen kwijt te raken. Ook de actieve motorsteunen van de S-versie doen hun duit in het zakje voor meer rijdynamiek, en het op de “S” standaard gemonteerde elektronisch gestuurde sperdifferentieel zorgt voor nog meer grip in de bochten.
Net als de motor en de vierwielaandrijving zijn ook de keramische remschijven van € 8.410,- (de prijs van een tweedehandswagen!) ronduit indrukwekkend. Ze vertragen de meer dan twee ton van de GT ogenblikkelijk en onversaagd als was het een Formule 1-racer. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de actieve achterasbesturing die de wendbaarheid en stabiliteit nog verbetert.
Bij dat alles is de duw in de rug, zowel bij het accelereren als bij het hernemen, indrukwekkend, en besef je onmiddellijk dat het in ons land zo goed als nergens mogelijk is om de teugels te vieren en de ware capaciteiten van dit beest tentoon te spreiden. Daarvoor lijkt een circuit beter geschikt, al is hij daar door zijn aanzienlijke gewicht dan weer minder op zijn plaats dan de “normale” GT.
De AMG Speedshift negentrapsautomaat met natte koppeling, die manueel door de spatels achter het stuur bediend kan worden, schakelt razendsnel en naar wens brutaal of zacht. Hij kan ook meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen en heeft een tussengasfunctie voor extra sensaties.
Ook het verbruik is trouwens om van achterover te vallen. Het normverbruik mag dan wel 11,2 l/100 km bedragen (en de CO2-uitstoot 256 g/km), in werkelijkheid moet je zeker op 15,6 liter “Super 98” rekenen, ondanks de cilinderuitschakeling die in comfortmodus onder deellast cilinders twee, drie, vijf en acht kan uitschakelen om het verbruik terug te dringen.
Aan de buitenkant laat de GT geen twijfel bestaan over zijn sportieve inborst, ook binnenin is dit een opmerkelijke auto. Het dashboard, met de twee grote, horizontale schermen, kennen we uit andere recente Mercedessen zoals de E- of S-Klasse, maar de middenconsole is specifiek, met aan weerszijden van het versnellingspookje en de infotainment-touchpad een reeks keuzetoetsen die digitale displays bevatten en toelaten om de instellingen van het onderstel, de stabiliteitscontrole, de transmissie, de uitlaat, de achterspoiler enzoverder te selecteren. Ook op het stuur prijken digitale displays. Links gaat het om shortcuts om de instellingen die je op de middenconsole kon kiezen in te stellen, rechts zit een draaiknop waarmee je in één keer van rijmodus verandert, waarbij je op het schermpje dat in de knop ingewerkt zit meteen een ander beeld krijgt. Dit interieur is (voorlopig?) uniek en origineel, en geeft deze GT een heel bijzonder karakter.
Bijzonder zijn ook de uitstekend steunende en knap getekende sportstoelen waarvan de zijwangen in bochten opgeblazen worden om je recht in je stoel te houden. Achterin had onze testwagen twee aparte comfortstoelen, gescheiden door een middenconsole met een draadloze lader voor smartphones, zoals we er ook voorin één terugvonden. Wie dat wenst kan ook voor drie plaatsen achterin opteren. De inzittenden genieten daar bovendien van voldoende ruimte, ook voor het hoofd, wat in een sportwagen van dit kaliber als een echte troef gezien kan worden. Ook de 395 liter grote koffer is bruikbaar, al is hij eerder lang dan hoog, en is de laaddrempel die gelijkloopt met de zeer smalle led-achterlichten ongemakkelijk hoog. Visueel is de meervoudig uitschuifbare achterspoiler trouwens een opvallend kenmerk dat verwijst naar die andere AMG GT, maar ook een grote rol speelt in de actieve aerodynamica.
Hoewel hij ruim plaats biedt aan vier volwassenen en een echte koffer heeft, is dit geen limousine maar een sportwagen, wat meteen betekent dat het comfort hard is, ondanks de variabele dempers. Bij oneffenheden en drempels worden de aanslagpunten van de vering snel geraakt, en regelmatig word je geconfronteerd met de niet bepaald voorbeeldige staat van ons wegennet. Op dat vlak is de E63 S comfortabeler, maar die is dan ook gebaseerd op een E-Klasse, zowat het summum van rijcomfort.
De geluiddemping is verzorgd en de V8 toont zich bij constante snelheden best discreet, maar wanneer je het gaspedaal vloert in een van de sportievere modi brult en hamert hij erop los wanneer het toerental klimt. Jammer genoeg krijg je slechts zelden de kans om van dat concert te genieten, omdat alles daarbij zo snel gaat dat je voor je het weet weer in de remmen moet om niet tegen je voorligger te rijden.
Wil je van de looks en sensaties van de GT 4-Door Coupé genieten zonder de nood te voelen om acht cilinders te mennen kan je ook voor de “53”-versie opteren. Die heeft een V6 van drie liter en 435 pk en 520 Nm, bijgestaan door een EQ-boost-startdynamo van 22 pk en 250 Nm en is er vanaf € 116.765,-. Zowaar redelijk, als je vergelijkt met de € 168.190,- basisprijs van onze testwagen die inclusief opties maar liefst € 206.686,- moest kosten.
Hij is echt uitzonderlijk op alle vlakken, deze AMG GT 4-Door Coupé in 63 S 4MATIC+-uitvoering. Door zijn prestaties, zijn efficiëntie, zijn technologie en sensaties, maar ook door zijn verbruik en zijn hallucinante prijs. Dit is exclusief krachtvoer voor echte liefhebbers met een weliswaar erg rijk gevulde beurs.
Verbluffende prestaties
Uitzonderlijke efficiëntie
Comfort op slechte ondergrond
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853