Test

© MediaInMotion

TEST: MG EHS Plug-in Hybrid: Snel volwassen

11 december 2020
Door Stijn Blanckaert
Terwijl het de Japanners toen ze in de jaren zeventig van vorige eeuw naar onze contreien kwamen met hun auto’s nog een twintigtal jaar kostte vooraleer ze op het vlak van reputatie en kwaliteit konden wedijveren met de Europese producenten, deden de Koreanen dat vanaf de jaren negentig in een goeie tien jaar. De Chinezen doen die prestatie nu over, maar zullen niet meer dan een vijftal jaar nodig hebben om hun Japanse, Koreaanse en ook Europese concurrenten te evenaren. De MG EHS is een mooi voorbeeld van hoe snel zoiets kan gaan…



MG EHS Plug in Hybrid 0013Nu de MG ZS EV, de eerste “nieuwe” MG die in januari op het autosalon stond een bescheiden plaats wist te veroveren binnen het nog dunbevolkte segment van betaalbare elektrische auto’s is het de beurt aan de EHS (wat staat voor Electric Hybrid SUV) om MG op de kaart te zetten. Dat is -opnieuw- een SUV, maar een groter exemplaar (4.574 mm lang), en deze keer is hij niet volelektrisch, maar combineert hij als plug-in hybride een benzine- met een elektromotor, zodat “range anxiety” hier geen kans krijgt.
MG EHS Plug in Hybrid 0007Sterke eerste indruk

Als je de EHS bekijkt zie je een knap getekende SUV met een aantrekkelijke lijn. Het valt wel op dat de nochtans achttien duim grote wielen van onze testwagen klein lijken in de grote wielkasten. Optisch gezien zouden negentien- of twintigduimers hier dan ook niet misstaan.
MG EHS Plug in Hybrid 0017Bij het instappen worden we aangenaam verrast. In de eerste plaats door de knap getekende sportieve zetels met geïntegreerde hoofdsteun van onze Luxury-uitvoering. Ze zien er trouwens niet alleen mooi uit, maar zitten ook goed en hebben een manueel verstelbare lendensteun. De rijhouding is goed en het stuur is -in tegenstelling tot dat van de ZS- in de hoogte én de diepte verstelbaar, en ligt dan ook perfect in de hand.
MG EHS Plug in Hybrid 0019Het plaatsaanbod voor- én achterin is royaal, en de leuning van de achterbank is verstelbaar om zo een comfortabele plaats te bieden aan de inzittenden of voor wat meer kofferruimte te zorgen.

MG EHS Plug in Hybrid 0024

Die koffer is met zijn 448 liter niet van de grootste en de ruimte onder het afdekscherm is beperkt in de hoogte. Ook onder de koffervloer is geen extra bergruimte voorzien
MG EHS Plug in Hybrid 0023Naast de stoelen en de interieurruimte valt ook het dashboard in positieve zin op. In tegenstelling tot dat van de kleinere ZS is dit exemplaar volledig digitaal, 12,3 duim groot en perfect afleesbaar, en geeft het erg veel info, tot zelfs de druk én de temperatuur van elk van de banden.
MG EHS Plug in Hybrid 0021Centraal boven de middenconsole en perfect binnen handbereik prijkt een 10,1 duim groot aanraakscherm dat qua afwerking -met de zilveren rand errond- verdacht veel doet denken aan de exemplaren uit recente BMW’s. Dat scherm bedient het verdienstelijke infotainmentsysteem dat ergonomisch goed in elkaar zit, veel instellingsmogelijkheden telt en goed afleesbaar is. Het is wel even zoeken naar de “home”-toets, die in de EHS niet in het scherm zit maar deel uitmaakt van de shortcuts onder de centrale verluchtingsmonden. Even zoeken, maar eenmaal je weet waar te kijken is dat geen probleem meer. In tegenstelling tot alle andere functies van het infotainment laadt de TomTom-navigatie tergend traag wanneer je ze moet opstarten.

Het audiovolume regelen gebeurt door twee fysieke toetsen (luider of stiller). Een draaiknop is wat ons betreft makkelijker, maar alles is beter dan de digitale schuifregelaars van de nieuwste VW’s. Voorin telt de EHS twee USB-poorten en een 12 V-stekker, achteraan zijn er twee extra USB-poorten voorzien.
MG EHS Plug in Hybrid 0018Opmerkelijke afwerking en materiaalkeuze

Terwijl de gebruikte materialen in de elektrische ZS EV nogal goedkoop aanvoelen en duidelijk niet uit de premium-onderdelenbank komen, is dat bij de EHS helemaal anders. De sfeer aan boord is echt luxueus, de afwerking uitstekend voor een auto uit deze prijsklasse en de materialen voor het dashboard en de deuren -althans boven het middel van de inzittenden- voelen echt kwalitatief aan. Onderaan de deuren en het handschoenkastje is het wel nog allemaal hard plastic, maar dat valt minder op dan op de kleinere MG.
MG EHS Plug in Hybrid 0027De uitrusting van onze testwagen, een “Luxury”, is uiterst volledig, met onder meer een 1,19 m2 groot panoramisch zonnedak, een lederen interieur, een elektrisch bediende kofferklep (altijd standaard), een degelijk audiosysteem, Apple CarPlay en Android Auto-integratie, een DAB+-radio, ambient interieurverlichting met de keuze uit niet minder dan 64 kleuren en een hele reeks veiligheidsvoorzieningen die samengebracht zijn onder de noemer MG Pilot. Onder meer door over Adaptieve Cruise Control, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en op de Luxury ook Blind Spot Information System en een 360 graden camera te beschikken, haalde deze MG vijf sterren op de veiligheidstests van Euro NCAP.

MG EHS Plug in Hybrid 0028Rijden

De aandrijving gebeurt door een 1,5 liter-turbobenzinemotor van 162 pk en 250 Nm die samenwerkt met een elektromotor van 122 pk en 230 Nm. Samen zorgt dat voor een opmerkelijk systeemvermogen van 258 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 370 Nm. 
MG EHS Plug in Hybrid 0029De elektromotor haalt zijn energie uit een 16,6 kWh grote lithium-ionbatterij en het aangekondigde elektrische rijbereik bedraagt 52 kilometer (WLTP). Toen we de auto in ontvangst namen voor onze korte kennismaking gaf de boordcomputer ook effectief 52 kilometer aan, ondanks de lage buitentemperaturen. Over het gecombineerd verbruik kunnen we na onze korte test weinig zeggen, maar dat hangt zoals bij elke plug-in hybride vooral af van de afgelegde trajecten én de laaddiscipline van de eigenaar. Dat laden kan hier aan laadpunten van 3,7 kW in 4,5 uur van leeg tot vol.
MG EHS Plug in Hybrid 0025De EHS accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,9 seconden en haalt 190 km/h. Hoewel hij voldoende snel is krijg je nooit de indruk over 258 pk en 370 Nm te beschikken. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de al bij al beperkte verfijning van de aandrijflijn, die de overgang van elektrische naar benzine-aandrijving duidelijk laat voelen. Ook de wisselwerking tussen de motoren en de tientrapsoverbrenging (eigenlijk een zestrapsautomaat voor de benzinemotor en een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen voor de elektromotor) is niet van de meest verfijnde soort. Je voelt de overgangen tussen de versnellingen duidelijk wanneer je er de pees oplegt. Wanneer je het gaspedaal wat forser indrukt springt de verbrandingsmotor de elektromotor trouwens onmiddellijk bij, en dat doet hij vaker en sneller dan bij andere plug-ins, terwijl hij zich dan ook laat horen. Als je hem de sporen geeft voel je trouwens ook dat het XDS-sperdifferentieel en de andere elektronica de handen vol hebben om de tractie van de voorwielen te verzekeren. Ook de ophanging en schokdemping laten nog ruimte voor verbetering. Maar meteen perfect zijn is niemand gegeven natuurlijk…
MG EHS Plug in Hybrid 0001De MG’s worden erg snel volwassen. Heel wat van de verwijten die we aan de kleine, elektrische ZS konden maken zijn hier niet meer van toepassing. Zo zijn de gebruikte materialen van hoge kwaliteit, is zijn aankleding verzorgd, zitten de stoelen uitstekend en zijn het infotainment en het dashboard helemaal up-to-date. De plug-in hybride aandrijving doet wat ze moet doen maar mist wat verfijning. Dat zou echter geen belemmering mogen vormen als je kijkt naar de erg scherpe prijszetting van deze ruime plug-in hybride, die voor € 34.985 van eigenaar verwisselt als Comfort en € 37.485 moet kosten als compleet uitgeruste Luxury. Fiscaal is hij met zijn WLTP-uitstoot van 43 gram erg interessant door de minimale BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

78
Aandrijving14/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 17/20
 

Kwalitatieve materialen 
Binnenruimte en aankleding
Verhouding prijs/uitrusting

Aandrijfgeheel mist verfijning
Wat springere ophanging

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: nog niet beschikbaar

TCO 48 maanden / 100.000 km: nog niet beschikbaar 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat. 

MGEHS Plug-in Hybrid
Motor:1.5 benzinemotor + elektromotor
Overbrenging: Automaat, voorwielaandrijving
Maximumvermogen:190 kW / 258 pk
Maximumkoppel: 370 Nm
0-100 km/h: 6,9 s
Topsnelheid:190 km/h
Gemiddeld testverbruik:niet gemeten
Gemiddelde CO2-uitstoot:43 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 34.985
VAA:€ 113,33 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:99,57%

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.