Test

© MG

TEST: MG4 64 kWh Luxury: De concurrentie mag ongerust zijn

20 december 2022
Door Stijn Blanckaert

Niemand moet nog lachen met de Chinezen. Dat bleek onlangs nog toen collega Dieter de nieuwe BYD Atto 3 aan de tand kon voelen en blijkt ook nu weer, uit onze korte test van de gloednieuwe MG4 die in januari zijn Belgische première beleeft op het Autosalon van Brussel maar vandaag al aan de Belgische autopers werd voorgesteld.



De gloednieuwe MG4 is een compacte vijfdeurs-hatchback die in het C-segment gepositioneerd wordt als concurrent van Europese modellen als de VW ID.3, de Cupra Born of de Renault Megane E-Tech, maar ook de al even nieuwe BYD Atto 3 – al is dat dan een SUV-crossover- speelt in precies dezelfde klasse. 

Geen kleintje

MG heeft behalve zijn merknaam niets meer te maken met het originele, Engelse MG, maar hoort – net als Maxus – tot het Chinese SAIC, een megaconstructeur die in 2021 niet minder dan 5,6 miljoen auto’s bouwde waarvan niet minder dan 3 miljoen onder licentie geassembleerde Volkswagens. Onder de merknaam MG is het bezig aan het veroveren van de markt met (voornamelijk) elektrische auto’s, waarvan de eerste, de ZS EV, in 2020 op onze markt kwam. Nadien volgden de plug-inhybride EHS, de elektrische Marvel R, de gefacelifte ZS EV, de MG5 – de eerste elektrische break- en de ZS met een verbrandingsmotor. Dat gebeurde allemaal tussen 2020 en nu, en aan het voorlopige einde van dat modellenoffensief is er nu deze MG4, die tot de komst van de elektrische roadster Cyberster in 2024 de laatste nieuwigheid uit het MG-gamma zal blijven.
MG.003 1.OUTDOOR PR FINALHet merk is ambitieus en mikt voor 2023 op 3.500 verkochte auto’s in de Belux en ambieert in 2025 zelfs 6.000 stuks te verkopen. Het zal dan voor het overgrote merendeel over elektrische auto’s gaan, waarvan de nieuwe MG4 er één is. MG is vandaag vooral succesvol in de fleetmarkt, met niet minder dan 70% van de bestellingen op naam van een onderneming, maar wil met de MG4 ook verder doordringen in de particuliere markt, en doet dat met een scherpe prijszetting, waarover zometeen meer.

Ruimteschip met scherpe lijnen

Het design van de MG4 laat weinigen onberoerd. Zeker als Luxury, met de opvallende dakspoiler achteraan en in een van de felle kleuren uit het gamma onderscheidt hij zich van de massa. De duikende lijn, de zwarte accenten en de scherpe lijnen maken er een verschijning van die je meteen herkent. MG.004 1.OUTDOOR PR FINALHem verwarren met een concurrent is onmogelijk, maar het is nog steeds zoeken naar een duidelijke familielijn in het groeiende MG-gamma. Zo lijken de ZS en de EHS helemaal niet op deze MG4 en ziet ook de Marvel R er weer helemaal anders uit, om nog te zwijgen over de MG5. Ergens is dat jammer, maar wie maalt erom als de looks van het model van zijn voorkeur hem bevallen?

De wielbasis van de MG4 meet 2.705 mm, wat in de praktijk voor een ruim interieur zorgt met achterin ruim voldoende beenruimte voor volwassenen en een gemakkelijke instap, zowel voor- als achterin. Het viel ons tijdens onze korte testrit ook op dat de voorstoelen voortreffelijk zitten. De koffer leek op het eerste zich normaal van omvang maar als we kijken naar de inhoud in liters blijkt hij met 317 liter niet uitzonderlijk ruim. Gelukkig kan de achterbank wel in twee ongelijke delen worden neergeklapt om zo meer laadruimte vrij te maken.
MG.036.STUDIO.PR Het wat vierkante stuurwiel is niet te groot en ligt goed in de hand en het zicht op het kleine scherm erachter is perfect. De ergonomie is verzorgd maar het vraagt heel wat tijd om de precieze werking van de knoppen op het stuur te achterhalen. De algemene afwerkingskwaliteit is ronduit uitstekend, de gebruikte materialen zijn – hoewel soms van harde kunststof – niet minder kwalitatief dan die van de rechtstreekse concurrentie, al lijkt de zwevende centrale console met de ronde draaiknop voor het inschakelen van de versnelling net wat minder kwalitatief dan de rest van het interieur.

Modular Scalable Platform

De MG4 staat als allereerste op MG’s nieuwe Modular Scalable Platform dat als basis zal dienen voor alle toekomstige elektrische MG’s. Het platform kan batterijgroottes van 40 tot wel 150 kWh aan en laat toe om auto’s met verschillende wielbasis (van 2.650 tot 3.100 mm) te bouwen, zodat zowel de toekomstige roadster als andere, grotere elektrische modellen op dezelfde basis kunnen staan. De accu in het nieuwe platform heeft horizontaal geplaatste cellen. Hij is niet meer dan 110 mm dik en is daarmee zelfs “platter” dan een blikje cola van 33 cl. Daarmee is het volgens MG ook de dunste batterij op de automarkt en is het mogelijk om de totale hoogte van de auto beperkt te houden en toch voldoende hoofdruimte te bieden.

De hele aandrijflijn en elektrische infrastructuur van de nieuwste telg van MG is up-to-date, met de mogelijkheid om Over the Air software-updates te ontvangen en zo ook up-to-date te blijven.


51 of 64 kWh

Bij de lancering biedt MG de “4” aan in drie uitvoeringen en met twee aandrijflijnen. De basisversie heet “Standard” en krijgt een 51 kWh-accu en een elektromotor op de achteras die 125 kW (170 pk) en 250 Nm levert, goed is voor maximum 350 kilometer aan rijbereik en een top van 160 km/h haalt. Deze versie laadt met wisselstroom aan 6,6 kW en kan snelladen met maximaal 117 kW, wat een stuk beter is dan op de vorige modellen van MG.

De tweede variant heet Comfort, het topmodel draagt de naam Luxury. Beiden beschikken ze over een aanzienlijk grotere accu van 64 kWh en een krachtigere elektromotor op de achteras die 150 kW (204 pk) en eveneens 250 Nm levert en voor een stoplichtsprintje in 7,9 seconden zorgt. Deze twee houden het net als de Standard voor bekeken bij 160 km/h. De grote batterij kan met wisselstroom met 11 kW opgeladen worden via de boordlader en haalt met een gelijkstroomlader laadsnelheden tot een puike 135 kW, waarmee hij helemaal op het niveau van zijn rechtstreekse concurrenten staat. 

De grote accu maakt op de Comfort een rijbereik van tot 450 kilometer mogelijk volgens de WLTP-norm, op de Luxury is dat met 435 kilometer net wat minder. 
MG.017 1.OUTDOOR PR FINALDaarbij gaat MG uit van een gemiddeld verbruik van 16,6 kWh/100 km op de Luxury. Wij reden zo’n anderhalf uur met die variant en kwamen uit op een gemiddelde van precies 17,0 kWh/100 km, wat zeer dicht aansluit bij de opgegeven waarde. Tijdens onze testrit namen we echter nooit de snelweg en reden we ook nooit aan meer dan 100 km/h, waardoor de ons oordeel over het verbruik nog even onder voorbehoud plaatsen. Als ons voorlopige resultaat echter bevestigd kan worden is dit alvast een zuinige EV.

Achterwielaandrijving

De 150 kW of 204 pk en 250 Nm aan koppel doen de MG4 met de 64 kWh-accu naar de honderd sprinten in 7,9 seconden. Dat is correct, zonder meer. Het is echter meer door zijn rijgedrag dan door de zuivere prestaties dat deze Chinees aangenaam verrast. Het achterwielaangedreven karakter en de 50:50-gewichtsverdeling zorgen in combinatie met de fijne stuurinrichting en de multilink-achteras voor een leuk rijgedrag dat echt weet te overtuigen. De ophanging is niet te hard, noch te zacht en kan goed overweg met verkeersdrempels en oneffenheden. Het blijft wel jammer dat alle rijhulpsystemen zoals de rijstrookassistent te pas en te onpas tussenkomen, wat hinderlijk is. Je kan ze wel uitschakelen maar moet dat telkens opnieuw doen.

Het probleem voor de concurrentie

Het echte probleem voor de concurrentie kan wel eens het prijskaartje van de MG4 zijn, zeker als we kijken naar de uitrusting die de Chinezen voor dat geld bieden.

Alle MG4’s hebben standaard recht op een multilink-achteras, ledverlichting rondom, een digitaal dashboard achter het stuurwiel van 7 duim en een 10,25 duim groot aanraakscherm voor het infotainment, Android Auto en Apple CarPlay, automatische airco, een sleutelloze instap en een reeks rijhulpsystemen waaronder een adaptieve snelheidsregelaar. Ook een vehicle-to-load-functie (V2L) waarmee elektrische apparaten door de auto opgeladen kunnen worden is standaard. De Standard met de 51 kwh-accu staat voor € 30.785 in de catalogus. Hoewel in absolute cijfers een flink bedrag is dit wel een erg scherpe prijs als we dat vergelijken met wat de concurrentie aanbiedt.

Op de € 34.285 kostende Comfort krijgt de koper daar naast de 64 kWh-batterij en de krachtigere elektromotor met hogere laadcapaciteit ook een met leder bekleed stuurwiel en aluvelgen van 17 duim bij.

De uitrusting van het voor € 36.285 verkrijgbare Luxury-topmodel onderscheidt zich van die van de Comfort door de opvallende spoiler bovenaan de achterruit, stuurverwarming en stoelverwarming vooraan, een draadloze lader voor smartphones, kunstlederen bekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een 360°-camera, extra rijhulpsystemen en vooral ook door de standaard warmtepomp, wat eigenlijk een must is op een elektrische auto.

Voor wie 51 kWh of 64 kWh nog wat te weinig vindt komt MG binnen afzienbare tijd ook met een vierwielaangedreven variant van de MG4 die een 77 kWh-accu heeft en dus met een rijbereik van ongeveer 500 kilometer zou moeten kunnen uitpakken.

Het doel van MG is om met de MG4 een betaalbare gezins-EV op de markt te brengen die de concurrentie aangaat met gevestigde waarden als de VW ID.3. Als we kijken naar de afwerkingskwaliteit, het plaatsaanbod, het verbruik, de prestaties en het rijgemak zijn ze daar erg goed in geslaagd. Vanaf nu is het definitief gedaan met het meewarig doen over Chinezen. De MG4 is een volwaardige concurrent voor -veel duurdere- Europese EV’s die bovendien kan uitpakken met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie en een leveringstermijn van slechts drie tot vier maanden. Dat ze daar bij die concurrentie maar eens goed over nadenken.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Comfortabel en ruim
  • Aangenaam rijgedrag
  • Degelijke afwerking
  • Bemoeizieke rijhulpsystemen

Leasing info

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 595,67 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 646,95

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

MG4 64 kWh Luxury

  • Motor:
    Elektrisch
  • Overbrenging:
    Achterwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    150 kW / 204 pk
  • Maximum koppel:
    250 Nm
  • 0-100 km/h:
    7,9 s
  • Topsnelheid:
    160 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    17 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 36.285
  • VAA:
    € 116,67 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.