De RX is in onze contreien de grootste Lexus-SUV (in onder meer de VS verkoopt het merk ook een op de Toyota Land Cruiser gebaseerde extra grote SUV) en is wereldwijd een van de meest succesvolle modellen van Lexus, met sinds de lancering van de eerste generatie in 1998 in totaal niet minder dan 3.500.000 verkochte exemplaren, waarvan slechts niet meer dan 300.000 in Europa, omdat de Duitse concurrentie hier nog altijd met het leeuwendeel van de koek gaat lopen.Eenmaal de kopers overtuigd zijn blijven ze dat ook, wat blijkt uit de merktrouw die Lexusklanten vertonen. De hoofdmoot van de verwachte kopers van de nieuwe RX zijn dus eigenaars van de huidige RX, maar het moet – dankzij de plug-in – ook lukken om een nieuw B2B-cliënteel aan te trekken dat tot nu niet echt bediend werd door het ontbreken van een plug-in in de grote Lexus-SUV.
Nieuwe Spindle Grille-carrosserie
De volledig nieuwe generatie van de RX werd niet langer dan zijn voorganger (4.850 mm) maar kreeg wel een 60 mm langere wielbasis (2.850 mm in totaal), waardoor de interieurruimte, die al niet verkeerd was, nog toenam en er zowel voor- als achterin ruim voldoende plaats is voor vijf inzittenden. Samen met het uitrekken van de wielbasis werd ook de spoorbreedte voor een nog grotere rijstabiliteit vergroot (+15 mm vooraan, + 50 mm achteraan) en ligt het zwaartepunt 15 mm lager. Ook het gewicht is tot 90 kilogram lager dan dat van zijn voorganger.
Op designvlak zie je duidelijk dat de RX een evolutie is van de vorige generatie, maar zeker voor- en achteraan heeft hij toch opmerkelijke wijzigingen ondergaan. Het meest opvallend is de Spindle-carrosserie. Inderdaad, “carrosserie”, want in tegenstelling tot de vorige RX, waar de opmerkelijke en merktypische zandloper-grille duidelijk afgelijnd in het front geplaatst werd is ze bij de nieuwe helemaal in het koetswerk verwerkt, zonder scherpe randen, met een natuurlijk doorlopende omranding die ervoor zorgt dat de grille integraal deel uitmaakt van de carrosserie.
Achteraan opzij neemt de RX de donkere C-stijl over van de vorige generatie. In combinatie met het in koetswerkkleur uitgevoerde dakgedeelte en de donkere B-stijl geeft die de indruk dat het dak zweeft en enkel vooraan vastzit aan de A-stijl. Een erg geslaagd effect dat hier zelfs nog meer in de smaak valt dan bij de vorige RX. Ook achteraan is de nieuweling duidelijk geëvolueerd, met de smalle met elkaar verbonden achterlichtblokken en centraal op het kofferdeksel trots de Lexus-merknaam.
Binnenin pakt de RX uit met de Tazuna-cockpit die we ook in de NX al wisten te waarderen. De afwerking is werkelijk schitterend en de gebruikte materialen staan op een zeldzaam hoog niveau. Bovendien is ook het vernieuwde infotainmentsysteem met het grote scherm van 14 duim stukken beter dan dat van zijn voorganger en is het optionele Mark Levinson-hifisysteem met 21 luidsprekers dat de RX omtovert in een rijdende concertzaal ook op de plug-in verkrijgbaar, wat bij de NX niet zo was.
Plug-in of zelfopladende hybrides
De nieuwe RX staat net als kleinere broer NX op het Lexus Global Architecture (GA-K)-platform dat hier nog aanzienlijk doorontwikkeld werd in vergelijking met de kleinere modellen.
De voor ons (en in de rest van Europa) belangrijkste uitvoering van de RX wordt ongetwijfeld de 450h+ plug-inhybride. Die gebruikt een 2,5 liter grote Atkinson-viercilinder met 185 pk (135 kW) en 227 Nm en een elektromotor van 182 pk (134 kW) en 270 Nm op de vooras, samen met een tweede exemplaar van 54 pk (40 kW) en 121 Nm op de achteras waardoor hij op de vier wielen aangedreven kan worden. Het totale gecombineerde vermogen bedraagt 309 pk maar over een gecombineerd maximumkoppel geeft Toyota (net als bij de NX met dezelfde aandrijflijn) geen informatie. De prestaties van de PHEV laten weinig te wensen over, met een stoplichtsprintje van 0 naar 100 in 6,5 seconden (6,3 seconden op de kleinere NX 450h+) en een op 200 km/h begrensde top. Zuiver elektrisch kan je er tot 130 km/h mee rijden. In normale omstandigheden kan de batterij van 18,1 kWh de plug-in van voldoende energie voorzien om “meer dan 65 kilometer” zuiver elektrisch te rijden en wanneer ze leeg is schakelt de RX over op de klassieke hybride aandrijving van de Toyota-groep waardoor het benzineverbruik ook zonder geladen elektronen aan boord mooi binnen de perken blijft. Over de exacte verbruikscijfers kunnen we na onze in tijd beperkte testritten op de wegen rond Santa Barbara nog geen informatie geven maar zoals iedereen weet is het bij een plug-in mogelijk om extreem weinig tot zeer veel te verbruiken, en dat zal hier niet anders zijn. Het opladen van de batterij kan met de interne boordlader van 6,6 kW in ongeveer 2,5 uur aan een gewoon stopcontact.
De koffer van de plug-inhybride is met 612 liter inhoud (461 liter onder de bagageafdekking) exact even groot als die van de zelfopladende hybrides, met dank aan de inplanting van de batterij onder de passagierscel en niet onder de koffervloer.
De basismotorisatie van de nieuwe RX is de 350h, een zogenaamde zelfopladende hybride die volgens Lexus een alternatief moet zijn voor diesel- en benzinerijders die nog niet aan elektrificatie met een stekker toe zijn maar wel minder willen verbruiken. Hij wordt aangedreven door een 2,5 liter grote viercilinder (190 pk) en elektromotoren vooraan (134 kW of 182 pk) en achteraan (40 kW of 54 pk) die samen 250 pk leveren (en een onbekende koppelwaarde) en hem daarmee in 7,9 seconden naar de honderd doen sprinten. In de praktijk voelt de 350h door het ontbreken van de zware batterij een stuk lichter aan dan de plug-in, maar is hij ook merkbaar minder krachtig. Daarnaast hoor je de motor ook meer in het interieur, wat voornamelijk te wijten is aan de transmissie zonder vaste verhoudingen die de motor bij het accelereren hoog in de toeren jaagt en daar houdt tot de gewenste snelheid bereikt is, een effect dat afwezig is op de plug-inhybride, met dank aan de elektrokracht, en ook op de 500h ontbreekt doordat die een echte, klassieke zestrapsautomaat gebruikt.
De derde en meest krachtige aandrijflijn is namelijk die van de 500h, Lexus’ eerste prestatiegerichte hybride met turbocompressor, die in een volledig nieuwe parallelle hybride architectuur een 2,4 liter grote hybride turbomotor van 272 pk (200 kW) met twee elektromotoren (64 kW of 87 pk vooraan en 76 kW of 103 pk achteraan) en een zestrapsautomaat laat samenwerken en in totaal niet minder dan 371 pk en 550 Nm levert. De acceleratie van 0 naar 100 km/h van deze sportievere variant ligt met 6,2 seconden nog 0,3 seconden onder die van de 450h+, waardoor de 500h dus terecht als sportiefste RX kan worden gezien. Dat zie je ook fysiek aan de auto, want de 500h komt altijd in F-Sport-livrei. Lexus stelt dat hoewel de prestaties op een niveau liggen dat typisch is voor een 3.0-liter V6-benzinemodel, de RX 500h met zijn hybride set-up ongeveer 20% zuiniger is. Hoe dan ook is dit fiscaal niet de interessantste versie, met zijn CO2-uitstoot van 182 tot 189 g. Op dat vlak doet de 350h het met zijn 142 tot 149 g beter, maar blijft de plug-in natuurlijk de absolute kampioen.
Nieuwe Direct4
De vermogensafgifte wordt in de 500h geregeld door Direct4, een nieuwe aandrijfkrachttechnologie van Lexus die ook te vinden is in de elektrische RZ 450e. Die intelligente vierwielaandrijving maakt gebruik van een aparte elektromotor om het vermogen en koppel tussen de voor- en achteras in elke rijsituatie voortdurend in evenwicht te houden en de aandrijfkracht naadloos en automatisch tussen de twee assen aan te passen. De andere twee RX-modellen hebben de E-Four- elektrische vierwielaandrijving.
Comfy cocon
Het rijcomfort is van een uitstekend niveau. De Adaptive Variable Suspension (AVS)-ophanging is standaard op de Privilege-, F Sport- en F Sport Performance-uitvoeringen en heeft een onafhankelijke dempingsregeling voor elk wiel, maar ook zonder die variabele ophanging is de RX een oase van rust en rijcomfort, onder meer ook met dank aan de verzorgde geluiddemping die zeker bij de plug-inhybride voor een echt zengevoel zorgt.
Dynamic Rear Steering
De RX 500h F Sport Performance beschikt over Dynamic Rear Steering (DRS), een achterasbesturing die automatisch de optimale stuurhoek voor de achterwielen berekent op basis van de snelheid en richting van de auto, met een maximale hoek van vier graden. Bij lage en matige snelheden draaien de achterwielen tegen de voorwielen in, terwijl ze bij hoge snelheden gelijk met de vooras draaien. Hierdoor wordt de wendbaarheid bij lage snelheid verbeterd en blijft de stabiliteit bij hoge snelheden behouden. We kennen de voordelen van die toepassing al van op verschillende recente Mercedes-modellen en het is dan ook jammer dat enkel de 500h er recht op heeft en dat het op de andere twee RX-versies niet verkrijgbaar is.
Ondanks het gewicht van de plug-inhybride onderstuurt hij niet in scherpe bochten, met dank aan de efficiënte rijhulpsystemen en door de (elektrische) vierwielaandrijving is er van tractieproblemen vanzelfsprekend geen sprake. Ook de 350h en 500h hebben een vertrouwenwekkende wegligging en brengen je altijd zonder verrassingen op je bestemming.
Geen spek voor ieders bek
Het is niet onlogisch dat de top-SUV van Lexus een gepeperd prijskaartje met zich meedraagt. Op de exacte prijzen is het nog even wachten, maar de Belgische Lexus-site vermeldt wel al een pre-sales richtprijs van € 87.040 voor de plug-in hybride RX 450h+ in Executive-line trim, de middelste uitvoering van het gamma dat bestaat uit een basisuitvoering, de Business Line, de Executive Line en de Privilege Line. Op de plug-in is, net als op de 350h, geen F-Sport-uitvoering verkrijgbaar.
De RX 350h moet in Executive-uitvoering momenteel € 77.450 kosten en de sportieve RX 500h, die enkel als F Sport en F Sport+ - uitvoering komt, kost in de topuitvoering precies even veel als de plug-in in Executive Line-livrei. Dat zijn gepeperde tarieven, maar in het geval van de 450h+ plug-in zal dat tarief ongetwijfeld minder zwaar wegen door de uitstekende fiscaliteit (voor wie hem op tijd bestelt). De RX kan vanaf nu besteld worden, maar de eerste leveringen worden niet voor het einde van het jaar of begin 2023 verwacht.
Al het goede dat we in oktober vorig jaar over de nieuwe NX zeiden kunnen we nu herhalen. Dit is opnieuw een erg geslaagde Lexus die komaf maakt met zijn traditionele minpunten (verouderd infotainment, CVT-karakter). Zeker als plug-inhybride RX 450h+ is dit een uitstekende auto die comfort, prestaties, betrouwbaarheid en een laag verbruik combineert. Met de 500h gaat Lexus zelfs de wat sportievere toer op, maar verwaarloost het de overige Lexus-kenmerken niet. Wat ons betreft is de 350h de minst aangename RX, maar ook dat model doet wat ervan verwacht wordt. Met de RX biedt Lexus een volwaardig alternatief voor de bij ons overheersende Duitse SUV’s. Zij die overstag gaan zullen het zich ongetwijfeld niet beklagen.
Prestaties (450h+ en 500h)
Uitstekende afwerking en comfort
Infotainmentsysteem sterk verbeterd
Hoge aankoopprijzen
Dynamic Rear Steering alleen op 500h
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: nog niet bekend
TCO 48 maanden / 100.000 km: nog niet bekend
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
Lexus | RX 450h+ Plug-in Hybrid |
Motor: | Benzine-elektrisch, viercilinder, 2.487 cc |
Overbrenging: | CVT, vierwielaandrijving |
Maximumvermogen: | 227 kW / 309 pk |
Maximumkoppel: | niet opgegeven |
0-100 km/h: | 6,3 s |
Topsnelheid: | 200 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | niet gemeten |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 24 - 26 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | nog niet bekend |
VAA: | nog niet bekend |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853