De populairste Nissan in Europa blijft de Qashqai, maar de Japanse constructeur rekent ook op een weer wat grotere belangstelling voor de compactere Juke. Die werd recent immers nog eens onder handen genomen en laat zich nu ook bestellen met een heel opvallende gele lak. Er zijn dagen dat we dat onze lievelingskleur durven noemen, dus lieten we alles vallen om de auto te kunnen testen.
De Juke wil minstens even hip als praktisch zijn, dat was al zo voor de in 2010 gelanceerde eerste generatie en veranderde niet voor de tweede die hem in 2019 opvolgde. De compacte cross-over gold in zijn beginjaren echt wel als een trendsetter, zijn succes inspireerde zeker ook andere merken om met iets gelijkaardigs uit te pakken. Een echte verkoopstopper is de Juke in België nooit geworden, daar was de auto misschien wel net iets té hip voor. Maar hij heeft zijn fans, wereldwijd vroegen die blijkbaar ook om de terugkeer van de gele lak van het eerste model.
Iconic Yellow, zo is de opvallende kleur van dus ook onze testwagen heel toepasselijk gedoopt. Ze contrasteert fraai met de zwarte lak van het dak, de A- en B-stijlen, het rooster, de behuizing van de buitenspiegels en de ook van een knap design voorziene velgen. Je moet daar dan wel de N-Sport-uitvoering voor hebben, die komt met een al even kleurrijke afwerking van het zowat volledig nieuwe dashboard.
Er loopt dan een wat boemerangvormig en dan ook heel opvallend sierdeel rond, in dezelfde kleur en dus eventueel ook het geel van het koetswerk. Je denkt er best toch eens goed over na voor je ervoor kiest, kwestie van zeker te zijn dat je er na een half jaar geen spijt van krijgt. Stel maar eens dat je nog een nieuwe romantische draai aan je leven wil geven en op een partner valt die qua kleuren net liever wat discreter door het leven gaat en rijdt...
Genoeg gefilosofeerd, laten we het nu ook maar eens hebben over wat echt van groot of toch groter belang is. De aandrijving dus, naast een slechts 1 liter grote benzinemotor van 114 pk en 180 Nm (vanaf € 26.500) laat de Juke zich natuurlijk nog altijd bestellen als Hybrid. Hij krijgt dan een atmosferische viercilinder van 1,6 liter en twee elektromotoren mee, waarvan eentje dienst doet als starter-generator. Samen zorgen ze voor een keurig vermogen van 143 pk. Het betreft hier een al van verschillende Renaults bekende hybride aandrijving van het zelfopladende type, een plug-inhybride Juke is er niet.
Op papier is de technologie best wel knap, we stoorden ons in een misschien wat milde (zomer)bui ook in de praktijk al net iets minder aan de werking van de nogal bijzondere versnellingsbak. Dat is een automaat met vier verhoudingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotor, van enkele Renaults hebben we onthouden dat die ‘samenwerking’ niet altijd even vlot verloopt.
In de stad heb je daar hoegenaamd geen last van, daar kan je trouwens een flink stuk van de tijd en zelfs tot zo’n 50 km/h elektrisch rijden. Zodra het weer wat sneller mag, heb je natuurlijk de benzinemotor nodig. Die moet het dus met een beperkt aantal versnellingen stellen, bij een pittigere rijstijl krijg je al eens het gevoel dat het er eentje of zelfs twee te weinig zijn. Ofwel maakt de motor te weinig toeren, ofwel en dus bij een extra dot gas worden het er in afwachting van het opschakelen net wat te veel. Op zo’n momenten klinkt de viercilinder dus ook onvermijdelijk nogal rauw. Dat wordt wel pas storend als je van de auto een gedrag verwacht dat de naam van zijn N-Sport-uitrustingsniveau suggereert, bij een rustigere rijstijl merk je van die ‘aparte’ werking van de versnellingsbak nauwelijks wat.
Je kan het gemiddelde verbruik dan ook makkelijk onder de 6 l/100 km houden, wat voor een hybride auto overigens nog altijd geen echt uitzonderlijk (goed) resultaat is. Bij flink gassen stijgt het logischerwijze ook snel. Een echte spurter wordt de Juke overigens nooit, een dikke 10 seconden voor de 0 tot 100 km/h kan je maar moeilijk een spectaculair resultaat noemen. Het is wel een halve seconde sneller dan de over zowat dezelfde technologie beschikkende Renault Captur, bij die auto irriteerde de werking ervan ons trouwens nog net iets meer dan in de Nissan.
Het is eigenlijk ook wel jammer dat de constructeur voor zijn Juke niet een nog wat sportievere mechaniek voorziet, het onderstel van de auto zou daar zeker geen probleem mee hebben. Met dank aan een voortrein die net precies genoeg is voor wat sneller bochtenwerk en aan een ophanging die voor een goed compromis tussen comfort en rijdynamiek weet te zorgen. Alleen op een echt slecht wegdek wordt het iets te stug.
We hadden het al even over het desgewenst dus heel kleurrijke interieur, in de N-Sport staan er voorin best wel sportieve stoelen met evengoed sierstroken in dezelfde tint als die van het koetswerk. Interessanter nog is het compleet nieuwe dashboard. Het telt een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim en een even groot aanraakscherm voor het van de Qashqai en X-Trail overgenomen infotainment.
Dat is dankzij de combinatie met ook nog wat klassieke knoppen best wel gebruiksvriendelijk en laat zich net als de instrumenten natuurlijk ook op diverse manieren ‘personaliseren’. Met draadloze Android Auto en Apple CarPlay garandeert het de connectiviteit die je anno 2024 van een auto mag verwachten. Onderaan de middenconsole kan je de batterij van je telefoon draadloos opladen. Knap is ook nog de Bose-muziekinstallatie, die kan je optioneel met luidsprekers in de flanken van de hoofdsteunen krijgen. Ook nog handig, de sinds kort door Europa verplicht gemaakte en al wel eens vervelende waarschuwingen voor (onder meer) een te hoge snelheid of een gebrek aan alertheid van de bestuurder laten zich vrij makkelijk – hoe zouden we het formuleren? – ‘neutraliseren’.
De terugkeer van de gele lak deed ons bijna vergeten dat er aan de buitenkant van de Juke zo goed als niets is veranderd. Het interieur is voorin wel een pak gebruiksvriendelijker geworden, samen met wat extra veiligheidssystemen is dat dus het ‘grote’ nieuws. De originele aandrijftechnologie van de Hybrid was er al eerder, het is er eentje met twee gezichten. Verwacht ‘sport’ en je zal op je honger blijven zitten, voor een rustige(re) rijstijl voldoet ze zeker wel.
Hippe looks
Knap infotainment
Sportief rijgedrag
Soms vervelende automaat
Iets te complexe technologie?
Kleinere koffer in Hybrid
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853