Test

© Opel

TEST: Opel Astra Electric: Efficiënt en discreet

26 november 2023
Door Stijn Blanckaert

Wie het zo niet heeft voor elektrische auto’s met een afwijkende look kan bij Opel voor de Astra Electric kiezen. Die elektroversie is op een klein logo en de velgen na eigenlijk niet te onderscheiden van de versie met verbrandingsmotoren en heeft dus even aantrekkelijke looks. Maar is die elektrische Astra ook een goede auto? Wij zochten het voor u uit.

 

Het heeft wat geduld gevraagd voordat Opel van de in 2021 gepresenteerde nieuwe Astra-generatie ook een elektrische variant voorstelde. Die maakt gebruik van de nieuwe motor en accu van Stellantis’ elektroproducten, wat betekent dat hij uitpakt met een elektromotor op de vooras van 156 pk en 270 Nm en voorzien is van een accu met een bruto-inhoud van 54 kWh waarvan netto 51,5 kWh overblijft. Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 005Daarmee raakt hij volgens Opel en de WLTP-norm tot 418 kilometer ver. Dat is een opmerkelijke claim voor een batterij van die omvang, als je weet dat Jaguar met de – weliswaar intussen vrij oude want al uit 2018 daterende – elektrische iPace 408 tot 470 kilometer claimt met een accu van niet minder dan 90 kWh. Het is zeker opmerkelijk als je weet dat de Astra niet op een 100% EV-platform staat.  

Efficiënt en discreet 

In de praktijk gaf onze Astra telkens hij volgeladen was 422 kilometer aan rijbereik aan, maar door onze trajecten en de buitentemperaturen van rond de 10 graden haalden we dat logischerwijs niet. Met een gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km was ons effectief rijbereik 287 kilometer, maar daarbij moet gezegd dat we bij die eerder lage temperaturen ook zeer veel snelwegkilometers hebben gereden in de regen, wat allemaal niet ideaal is voor het rijbereik. Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 022Bij een wat gevarieerder traject en beter weer zou het verbruik ongetwijfeld een stuk dichter bij de door Opel aangekondigde waarde van 14,8 kWh/100 km hebben gelegen. Dat is hoe dan ook een mooie waarde die aantoont dat de evolutie op technologisch vlak razendsnel verloopt. 

De nieuwe elektrische aandrijflijn van Stellantis heeft dus 156 in plaats van 136 pk en die extra pk’s zijn meer dan welkom. Ze zijn echter alleen voltallig van de partij wanneer de auto in Sport-stand gereden wordt. In de Normal-setting staan er nog 136 van ter beschikking, in Eco-modus zelfs maar 108.Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 019 Die Eco-modus laat je in de praktijk systematisch links liggen, want dan is er van enige pit of rijplezier niets meer over, maar meestal volstaat de Normal-instelling om vlot met het verkeer mee te kunnen. In Sport trekt hij van 0 naar 100 km/h op in 9,2 seconden, de topsnelheid is in elke modus beperkt tot 170 km/h, telkens zonder misbaar en te veel moeite.  

Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 014Het opladen van de accu kan thuis of openbaar met driefasige wisselstroom aan 11 kW, met gelijkstroom aan snelladers kan gepiekt worden op 100 kW. Dat is zeker niet uitzonderlijk maar volstaat in principe om in minder dan een half uurtje opnieuw 200 kilometer rijbereik toe te voegen. In de praktijk haalden we een gemiddelde laadsnelheid van 68 kW aan een Ionity-snellader over een laadperiode van 20 minuten. 

Beperkte offers 

Uiterlijk noch aan de binnenkant zie je het verschil tussen een elektrische Astra of een exemplaar met een verbrandingsmotor. In de koffer geeft hij wel de nodige liters toe op de benzine- en dieselvarianten, met een niet zo groot laadvolume van 352 liter, dat identiek is aan dat van de plug-inhybride en 70 liter minder dan bij de verbrandingsmotoren. Wie wat meer laadruimte wil kan nu ook opteren voor de elektrische Astra Break, die met 516 liter nog geschikter is voor gezinnen. Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 025

Nu kan ook de berline wel degelijk als gezinswagen worden ingezet. Achterin passen twee volwassenen, maar om nu te zeggen dat ze veel beenruimte overhouden, neen, dat zou te veel eer zijn voor de Astra. Het zitcomfort achterin is hoe dan ook niet even goed als voorin, waar de elektrische Astra in GS-trim standaard uitgerust is met een bestuurdersstoel met het AGR-keurmerk die comfortabel is én de nodige steun biedt. De passagier voorin moet het met een normale stoel doen, maar heeft evenmin te klagen over het zitcomfort. Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 017

Over het algemeen is de Astra een comfortabele auto, die goed geluidgedempt is en ergonomisch degelijk ontworpen werd, maar de ophanging en de demping zijn afgestemd op zijn gewicht, dat met 1.661 kg voor een EV best laag is maar toch een stuk hoger ligt dan bij een gewone benzineversie, en zijn daardoor wat hard op korte oneffenheden.  

Zonder sportief te zijn rijdt hij trouwens aangenaam, met dank aan de snelle respons op het stroompedaal, het – hoewel niet erg hoge wel onmiddellijk beschikbare – koppel van 270 Nm en het aangenaam aanvoelende en voldoende feedback gevende stuurwiel. Bovendien is hij goed geluidgedempt waardoor rijden ontspannend wordt. De ophanging en demping is foutloos op goede wegen maar zoals gezegd minder optimaal wanneer er putten en oneffenheden zijn. Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 006

Beperkte EV-info 

Op ergonomisch vlak is dit een moderne auto en is hij dus voorzien van een touchschreen en veel menu’s en submenu’s, al danken we Opel voor het behoud van een reeks fysieke knoppen onder het centrale aanraakscherm om de stoel- en stuurverwarming, de airco en de voor- en achterruitontdooiing in te schakelen. Er is gelukkig ook nog een echte draaiknop voor het volume en de toetsen op het stuur zijn echte exemplaren en geen onhandige virtuele knoppen zoals op steeds meer concurrenten. 

Een probleempje bij alle Stellantis-EV’s dat ook hier van de partij is, is de beperkte beschikbare info over het laden. Bij een (snel)laadbeurt zie je nergens aan welke snelheid geladen wordt en blijft de info beperkt tot het resterende batterijpercentage en het rijbereik, en het is ook niet mogelijk om zoals bij steeds meer elektrische auto’s een hele reeks laadparameters zoals het laaddoel of een maximaal laadvermogen in te stellen, noch om de accu te laten voorverwarmen of -koelen op weg naar een laadpaal. De ingebouwde navigatie weet wel waar er laadpalen staan maar slaagt er (nog?) niet in om bij het uitstippelen van een route de nodige laadstops autonoom in te plannen.  

Een ander typisch element van elektrische auto’s is de mogelijkheid om op de elektromotor te remmen. Bij de elektrische Astra kan dat door het selecteren van de B-stand die bij het verminderen van de druk op het stroompedaal energie recupereert en zo de auto lichtjes afremt, maar jammer genoeg zijn daar geen verschillende standen voor beschikbaar en is het dus niet mogelijk om aan “one pedal driving” te doen. 

Op het vlak van de afwerking is er weinig aan te merken op de Astra, die stevig in elkaar is gezet, maar de gebruikte materialen doen op heel wat plekken, zelfs boven heuphoogte op de deuren bijvoorbeeld, goedkoop aan. De uitrusting van de Opel Astra Electric is correct. Zo beschikt hij standaard over de sportieve voorbumper met high gloss-afwerking en Opels Vizor-grille, een laadkabel voor AC-wallboxes, aluvelgen van 18 duim én een warmtepomp, waar je op de nieuwe VW ID.7 van meer dan € 66.000 nog voor moet bijbetalen. 

Gelukkig speelt de Opel Astra Electric in een heel andere prijsklasse. Hij neemt het op tegen concurrenten als de VW ID.3, de Renault Mégane E-Tech Electric of de MG 4, maar ook tegen zijn Stellantis-broer van bij Peugeot, de e-308, die over precies dezelfde aandrijflijn beschikt en vanaf € 43.550 te koop is.  Test Autotest Autonieuws Opel Astra Electric GS 013

De elektrische Astra is goedkoper dan de Peugeot. Zijn basisversie staat voor € 39.900 in de catalogus. Voor de GS-variant moet € 43.700 uitgetrokken worden. Met € 39.900 komt de basisuitvoering in aanmerking voor de EV-premie van € 5.000 van de Vlaamse overheid, waardoor de nettoprijs op € 34.900 komt, wat hem ook voor particulieren interessant maakt, en niet alleen voor professionelen die van een volledige fiscale aftrek, een laag VAA en de minimale CO2-bijdrage kunnen genieten. Voor de breakversie vraagt Opel precies € 2.000 meer. 

Je kan zeggen dat 156 pk voor een elektroauto niet bijzonder veel is, maar wie heeft eerlijk gezegd meer vermogen nodig, als je weet dat hij daarmee vlot met het verkeer meekan? Ook de met 54 kWh relatief kleine accu vormt geen probleem aangezien hij weinig verbruikt.  Zonder pretentie en arrogantie is dit gewoon een degelijke elektrische auto en een goede keuze voor wie op zoek is naar een relatief betaalbare elektrische auto. Je valt er nergens mee op en nergens mee uit de toon. De elektrische Opel Astra doet wat hij moet en blijft ver weg van excessen. Een verstandige keuze van Stellantis, dat met de andere merken van de groep wat excentrieker kan zijn.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Verbruik

  • Degelijk, zonder meer

  • Correcte uitrusting

  • Ophanging op oneffenheden

  • Harde plastics in het interieur

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 694,25 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 720,58 pdfTCO_Opel_Astra_Electric.pdf

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Opel Astra Electric

  • Motor:
    Elektromotor op de vooras
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    115 kW / 156 pk
  • Maximum koppel:
    270 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,2 s
  • Topsnelheid:
    170 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    54 kWh bruto
  • Gemiddeld testverbruik:
    17,7 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 39.900
  • VAA:
    € 128,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.