Vele jaren waren eenvolumers “hot”, en wilde zowat iedereen een ruime auto met tot zeven plaatsen waarin je wat hoger zat en veel bergruimte had. De SUV’s hebben de monovolume volledig in het defensief gedrongen, waardoor zowat alle aanbieders van dit type auto er ofwel mee stoppen, denk maar aan de VW Sharan en Ford Galaxy, maar ook aan de Citroën C8, Peugeot 807 en Fiat Ulysse, ofwel het geweer radicaal van schouder veranderen. Dat laatste is wat Renault deed, door de Espace van een klassieke eenvolumer om te vormen tot een soort crossover tussen een break en een monovolume die niet langer alleen wil uitblinken door zijn praktische kantjes en plaatsaanbod, maar bovenal een comfortabel topmodel wil zijn voor het Renaultgamma.
Terwijl modellen als de Safrane en later de Vel Satis de kroon op het gamma van de Franse constructeur vormden, zijn dat nu de Talisman en de Talisman break, die weliswaar minder prestigieus overkomen dan hun voorgangers, maar zeker ook deze Espace, die als “rijdend salon” of incarnatie van “Business Class” in een auto het nieuwe topmodel is bij Renault. Hij biedt nog steeds plaats aan tot zeven inzittenden, maar combineert dat nu met een comfort- en uitrustingsniveau dat voorheen alleen terug te vinden was in absolute topberlines. Zeker in het geval van het tweede en hoogste afwerkingsniveau, Initiale Paris, waarin Renault al zijn knowhow bundelt, is het ordewoord “luxe” en is de Espace de vaandeldrager van het Franse merk.
Initiale Paris: luxe à la Renault
Meer dan zestig procent van de Espace-kopers opteert sinds 2015 voor de Initiale Paris-topversie, waardoor Renault ook geen echte basisuitvoering meer voorstelt, want ook de Intens-variant is reeds volledig uitgerust.
Als Initiale Paris ziet de Espace er luxueus uit, met adaptieve Led Matrix Vision-koplampen met een specifieke lichtsignatuur, chroomelementen over het hele koetswerk, labels die verwijzen naar het uitrustingsniveau en de grote Initiale-velgen van maar liefst twintig duim die exclusief aan deze versie voorbehouden zijn.
Ook binnenin is het een en al luxe in de Initiale Paris, met de keuze uit twee kleuren voor het Nappalederen interieur en geventileerde, verwarmde en van een massagefunctie voorziene voorstoelen. Het universum van de gezinsmonovolume waar ruimte en functionaliteit voorrang kregen op luxe en comfort is hier ver weg.
De nieuwste Espace-versie beschikt ook over een vernieuwde zwevende middenconsole met een afgesloten opbergvak met daarin bekerhouders, twee USB-aansluitingen en een jack-aansluiting. De elektrisch bediende versnellingspook (‘e-shifter’) laat ruimte onder de console zodat daar een opbergvak met inductielader voor smartphones kon worden gecreëerd.
Op technologisch vlak pakt Renault in de Espace natuurlijk uit met het Easy Connect-systeem dat een hele reeks van toepassingen verenigt, zoals MY Renault, het nieuwe multimediasysteem Easy Link en een reeks geconnecteerde diensten zoals automatische updates en het beheren van de auto vanop afstand.
Het opvallendste element in het interieur is het grote centrale aanraakscherm van 9,3 duim dat in portretmodus opgesteld is en lichtjes naar de bestuurder werd gedraaid. Via het Easy Link-systeem kunnen de radio, de multimedia, Apple CarPlay en het navigatiesysteem bediend worden. Dat laatste laat het opzoeken van adressen via Google toe en geeft ook realtime info over brandstofprijzen en het verkeer.
Een tweede groot scherm bevindt zich centraal voor de bestuurder. Het digitale dashboard is met 10,2 duim nog iets groter dan het centrale tablet en biedt een driedimensionele navigatieweergave die personaliseerbaar is. Voor wie nog meer wil zien is er ook een head-up display. Het gebruik van alle functies went snel voor wie “mee” is met zijn tijd en ook thuis graag met smartphones en tablets werkt.
Business Class
Renault spreekt zelf van “Business Class” in haar persberichten en brochures, en vergelijkt de Espace met een salon op wielen dat elke inzittende dezelfde aandacht geeft. Voor de drie inzittenden op de tweede rij geldt dat alvast, want die krijgen elk een identieke individuele zetel, terwijl in de versie met zeven plaatsen nog twee extra stoelen zijn voorzien op de derde rij. Die zijn wel wat minder comfortabel dan de exemplaren op de tweede rij maar voldoen voor niet al te lange ritten.
De twee achterste stoelen kunnen in de vloer worden weggeklapt om zo een vlakke laadvloer te creëren en het totale laadvolume kan oplopen tot 2.101 liter. De meerprijs voor de zesde en zevende zitplaats is met € 1.200 relatief beperkt.
Net zoals alle voorgaande Espace-generaties is ook de vijfde generatie moduleerbaar. Met het One Touch-systeem kunnen de zetels op de tweede en derde rij individueel of allemaal samen worden neergeklapt. Dat kan natuurlijk vanuit de koffer, maar ook vanaf de bestuurdersplaats dankzij het Renault Easy Link-systeem.
Een aan te raden optie is het elektrisch panoramisch glazen schuifdak (€ 1.150) van 2,8 vierkante meter dat het interieur in een zee van licht doet baden.
Technologisch uitstalraam van Renault
Op de Espace toont Renault wat het technisch vermag, en pakt het merk uit met adaptieve LED Matrix Vision-koplampen. Die intelligente, adaptieve koplampen beschikken over onafhankelijk in- of uitschakelbare led-segmenten in elk lichtblok die automatisch aangestuurd worden op basis van gegevens die door de frontcamera worden doorgespeeld. Zo worden tegenliggers vanaf een afstand van 550 meter gedetecteerd en geldt hetzelfde voor voorliggers vanaf 350 meter. Naargelang hun positie stuurt het systeem elk van de led-segmenten aan om schaduwzones te creëren en de lichtintensiteit gericht te reduceren om verblinding van andere weggebruikers te voorkomen of een te felle weerkaatsing van de lichtbundel tegen te gaan.
Ook qua rijhulpsystemen heeft de Espace alles aan boord dat Renault momenteel aanbiedt. Zo is hij uitgerust met een snelweg- en fileassistent die een adaptieve snelheidsregelaar met automatische stop & go-functie combineert met een centreerfunctie die de auto zelfs in bochten in het midden van de rijstrook houdt, en maakt Advanced Park Assist volautomatisch parkeren mogelijk.
Een ander typisch element bij Renault dat vreemd genoeg maar weinig wordt toegepast door andere constructeurs is het 4CONTROL-systeem. Het gaat hier om een altijd actief vierwielsturingsysteem dat de achterwielen tot 50 km/h in de tegenovergestelde richting van de voorwielen doet sturen, om de draaicirkel in te korten (tot 11,1 meter) en voor meer wendbaarheid te zorgen, en ze boven de 50 km/h mee laat sturen met de voorwielen voor een beter weggedrag en meer stabiliteit.
Het comfort wordt verder verzekerd door de elektronisch gestuurde schokdempers waarvan de hardheid tot honderd keer per seconde kan worden aangepast volgens verschillende parameters.
Eén benzine, twee diesels
Het motorengamma is beperkt. Renault biedt de Espace aan met één viercilinder turbobenzinemotor van 1,8 liter met directe injectie die 225 pk levert en altijd gekoppeld is aan een EDC-automaat met dubbele koppeling en zeven verhoudingen, of met een tweeliter diesel die als 2.0 Blue dCi 160 weinig verrassend 160 pk en 360 Nm aan koppel produceert. De door ons geteste 2.0 Blue dCi 200 levert 200 pk aan de voorwielen in combinatie met een maximumkoppel van 400 Nm. Ook de diesels zijn alleen verkrijgbaar met een EDC-automaat die in tegenstelling tot de benzineversie geen zeven maar zes versnellingen telt.
Met de sterkste dieselmotor haalt de Espace 215 km/h als top en trekt hij op tot 100 km/h in 9,10 seconden. Dat zijn correcte prestaties, maar sportiviteit is hem vreemd. Het is duidelijk dat Renault voor de Espace absoluut de comfortkaart heeft getrokken.
Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 6,6 l/100 km, wat zelfs 0,1 l/100 km minder is dan de door het merk opgegeven waarde van 6,7 l/100 km voor onze testwagen, die met minimaal 139 g NEDC en 168 g/km WLTP-uitstoot wel niet ideaal is op fiscaal vlak.
All-in prijs
De 2.0 Blue dCi 200 EDC Initiale Paris is met een basisprijs zonder opties van € 55.175 niet goedkoop voor een Renault, maar de uitrusting is uiterst volledig. Voor wie dat te hoog gegrepen is bestaat de Intens-uitvoering met dezelfde motor voor € 47.775. Met de 225 pk sterke benzinemotor bedraagt de instapprijs € 44.525.
De Renault Espace is van een gezinsmonovolume geëvolueerd naar een “crossover” die volop de kaart van het comfort en de technologie trekt. Het interieur is aangenamer dan ooit en als Initiale Paris is hij bijzonder luxueus. Grote aantallen zal Renault er niet meer van verkopen, nu de markt om SUV’s vraagt, maar als topmodel en demonstratie van het technisch kunnen van de constructeur verdient de Espace nog steeds zijn plaats.
Comfort en luxe
Technologisch up-to-date
Reizen in Business Class
CO2-uitstoot
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 821,12 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1042,12
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies op maat.
Renault Espace | Initiale Paris dCi 200 EDC | |
Motor: | diesel, 4 cilinders, 1.997 cm3 | |
Overbrenging: | Automaat-EDC, 6 ver. | |
Vermogen: | 147 kW / 200 pk | |
Max. koppel: | 400 Nm | |
0-100 km/h: | 9,1 sec | |
Topsnelheid: | 215 km/h | |
Gemiddeld testverbruik: | 6,6 l/100 km | |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 139 g/km (NEDC) | |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 168 g/km (WLTP) | |
Catalogusprijs incl. BTW: | € 55.175 | |
VAA: | € 393,25 / maand | |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853