Test

© Toyota

TEST: Toyota Aygo X: Puur Europees

07 april 2022
Door Jan Muylaert
Toyota houdt zijn oude belofte gestand. Ook de komende jaren zal de Japanse constructeur betaalbare modellen voor budgetbewuste automobilisten blijven aanbieden. Met de lancering van het gloednieuwe instapmodel Aygo X voegt de producent de daad bij het woord. 


2022 AYGO X DPL DYNAMICS CHILI RED 015Toyota verloochent zijn roots niet. Automobilisten die voor hun mobiliteit slechts over beperkte financiële middelen beschikken, zullen altijd terecht kunnen bij het merk. Toen de Japanners decennia geleden in Europa hun gunstig geprijsde modellen ontscheepten, was het meteen bingo. Maar ook vandaag wil Toyota in het segment van de micromini’s aanwezig zijn. In tegenstelling tot heel wat Europese constructeurs die de instapklasse verlaten om verschillende redenen zoals de lage winstmarges en het CO2-dictaat dat modellen met verbrandingsmotoren letterlijk versmacht.
2022 AYGO X DPL DETAIL CHILI RED 022Dat het Toyota menens is, bewijst de constructeur met een opvolger van de Aygo. De nieuwkomer heet nu Aygo X, een extra letter voor de modelnaam maar er is meer want de jongste Toyota is een volledig eigen creatie. De eerste generatie maakte deel uit van een samenwerking met Citroën en Peugeot. Elke constructeur bouwde op hetzelfde platform een eigen instapmodel. Voor Citroën was dat de C1 en voor Peugeot de 107/108. Alle wagens werden in dezelfde fabriek van Toyota in het Tsjechische Kolin gebouwd. De motoren werden aangeleverd door Toyota en PSA Peugeot-Citroën. Het werd een samenwerking van lange duur want de eerste auto’s rolden er in 2005 van de band. 

Maar in 2020 besloot PSA (intussen uitgebreid tot Stellantis) de commercialisering van beide modellen stop te zetten wegens een te kleine winstmarge. Door de jaren heen waren deze stadsautootjes nochtans een verkoopsucces. Het mocht niet baten, de Franse constructeursgroep kwam niet op haar beslissing terug.

In België ontwikkeld en getest

Daarmee zag Toyota zich genoodzaakt een eigen model op de markt te brengen met als basis het platform dat ook voor de Yaris wordt gebruikt. Dat is met de nodige haast gebeurd. Niet in Japan maar bij TME, het Europees ontwikkelings- en testcentrum van Toyota in Zaventem. Volgens R&D-hoofd Stijn Peeters gebeurde negentig procent van het testwerk op Belgische wegen en testcircuits. De overige tien procent werd de auto in het winterse hoge noorden en in het hete zuiden aan zware beproevingen onderworpen. Het ging bijzonder snel want de 2.800 medewerkers van TME pitsten maar even negen maanden af van het productieproces. In amper 34 maanden was de Aygo X een realiteit en kon de productie in Kolin starten. 
2022 AYGO X DPL DETAIL CHILI RED 002Toyota’s benjamin is minder compact dan vorige generatie. Hij is 23 centimeter langer maar dat vertaalt zich niet in veel meer binnenruimte. De wielbasis werd slechts 9 centimeter langer. Het is vooral het koffervolume dat fors toenam. De Aygo X beschikt nu over een koffer van 231 liter, 60 liter meer dan zijn voorganger. Met de rugleuningen achteraan neergeklapt, vergroot het laadvolume tot 829 liter.
2022 AYGO X DPL STATIC CHILI RED 007Het koetswerk van de Aygo X onderging geen ingrijpende gedaanteverwisseling. Je herkent verschillende stijlelementen maar het design is iets minder uitgesproken. Toyota positioneert zijn model als een trendy crossover. Met een beetje verbeelding zie je een coupélijn in het silhouet. Feit is dat de designers weinig speelruimte hebben bij het ontwerp van zo’n compact model. Een knap ogend autootje kan de helft van de potentiële kopers in het A-segment weliswaar overhalen maar de andere helft kiest toch vooral rationeel. 2022 AYGO X DPL STATIC CHILI RED 009In deze klasse blijft de kostprijs hoe dan ook doorslaggevend. Shoppers zullen iets dieper in de geldbuidel moeten tasten. De Aygo X wordt vanaf € 15.840 aangeboden en dat is toch € 2.120 meer dan vorige model. Een prijsstijging die wordt verantwoord met onder andere een ruimere basisuitrusting zoals meer rijhulpmiddelen, automatische lichten, een stop- en startsysteem en een grotere koffer. ‘En meer fun’, voegt de constructeur er fijntjes aan toe.

Uitstekende ophanging

Het moet gezegd: de Aygo X gedraagt zich helemaal niet als een budgetmodel. De hoogste score gaat alvast naar de uitstekende ophanging. En dat is een prestatie voor een auto met een korte wielbasis. Het stuur voelt stevig aan alsof je met een model uit een hoger segment rijdt. De vering is niet te hard afgesteld om de koetswerkbewegingen in toom te houden. 
2022 AYGO X DPL DYNAMICS CHILI RED 001Hoewel de Aygo X dynamisch stuurwerk best kan verdragen is dat niet de roeping van het model dat vooral de stedelijke omgeving als geliefkoosde habitat heeft. Daar komt de nog kleinere draaicirkel (4,7 meter) van het jongste model zeker van pas. 2022 AYGO X DPL DETAIL CHILI RED 020Onder de motorkap huist een kleine 1.0 driecilinder benzinemotor met directe injectie die een bescheiden vermogen van 72 pk levert met  een relatief lage CO2-uitstoot van 107 gram per km in combinatie met de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In onze lage landen opteer je beter voor de uitvoering met een traploze automaat (€ 18.230), al is die pas vanaf het tweede uitrustingsniveau Play verkrijgbaar. De continu variabele transmissie – in het jargon soms de Dafjesautomaat genoemd – maakt het rijden in de stad aangenamer. 2022 AYGO X DPL DYNAMICS CHILI RED 026De betrouwbaarheid van Toyota’s CVT-automaat hoeft niet meer te worden bewezen. Enig nadeel van deze transmissie is zijn minder discrete werking bij hoge belasting. Gaat het gaspedaal diep dan produceert de Aygo X een luid gebrom. Op sterke hellingen of bijvoorbeeld bij het oprijden van de snelweg kan dat ergerlijk zijn. Maar in ons vlakke landje zal je daar nauwelijks hinder van ondervinden. Met de handgeschakelde versnellingsbak kan het motorgeluid bij forse acceleratie iets beter worden gedempt door vlugger naar een hogere versnelling te schakelen. De driecilinder mag dan wel loeien, toch blijft hij behoorlijk zuinig. Onze testwagen nam genoegen met een verbruik van 5,4 liter benzine op een sterk hellend parcours.

Geen hybride technologie

Dat Toyota alleen een klassieke verbrandingsmotor aanbiedt, is verrassend. Geen enkele constructeur heeft meer ervaring met hybride aandrijvingen en toch past Toyota ze niet toe op haar kleinste model. “Dan zouden we de Aygo X niet aan deze prijs kunnen slijten. Hybride technologie zou de auto te duur maken voor het beoogde publiek”, luidt het.

Om de verkoopprijs laag te houden, moet er ook worden bespaard. Daar ontsnapt de Aygo X niet aan. Zo hebben de wielen achteraan trommelremmen en kunnen de ruiten van de portieren achteraan niet worden neergelaten. Dat laatste is trouwens onmogelijk door de beperkte afmetingen van de portieren. De passagiers achteraan kunnen de ruimte wel ventileren met klapraampjes, een oplossing die gedurende meerdere decennia veel werd toegepast in tweedeursmodellen. De vorige Aygo had ook klapraampjes achteraan. Dat model was nog met drie of vijf portieren verkrijgbaar. Nu wordt uitsluitend een vijfdeurs aangeboden. 
2022 AYGO X DPL DETAIL CHILI RED 001De toegankelijkheid naar de achterbank blijft de achilleshiel van de kleinste auto’s. Dat geldt ook voor de nieuwste Toyota. Vooral het uitstappen vergt soepelheid van de reiziger. De Aygo X werd achteraan ingericht voor twee volwassen personen. Er is geen veiligheidsgordel voor een middelste passagier. Een logische keuze die sommige constructeurs vreemd is want heel wat modellen zijn ingericht voor drie personen achteraan terwijl daar in de realiteit geen plaats voor is. Vooraan missen de bestuurder en zijn bijrijder wel een beetje ruimte ter hoogte van de schouders. De bestuurder zit vijf centimeter hoger waardoor hij een beter zicht op de weg heeft. De zichtbaarheid naar buiten wordt nog vergroot met smallere dakstijlen en een meer geïnclineerde voorruit.

Rijhulpmiddelen standaard

Een aanraakscherm domineert het centrum van het dashboard. De omlijsting ervan werd met zwarte pianolak bedekt. Smaken verschillen maar het glanzende frame contrasteert te fel met de matte panelen van harde plastics die het interieur bedekken. Er is keuze uit drie aanraakschermen in verschillende maten, 7, 8 en 9 duim. Het vierde uitrustingsniveau Envy heeft het grootste aanraakscherm, maar dan loopt het prijskaartje op tot € 20.860.
2022 AYGO X DPL DETAIL CHILI RED 009Het eerste uitrustingsniveau beschikt over een manueel bediende airco, elektrische ruiten vooraan, automatisch ontstekende koplampen en een arsenaal aan rijhulpmiddelen. Voor het eerst introduceert de constructeur het Toyota Safety Sense standaard in een model van het A-segment. Dat veiligheidssysteem omvat onder andere voetgangersdetectie, een intelligente snelheidsregelaar, rijvakbewaking, een automatische noodrem en botswaarschuwing. De reactietijd van deze rijhulpmiddelen werd nog verkort. Een achteruitrijcamera is er vanaf het tweede uitrustingsniveau. De uitvoering Pulse heeft een automatische airco, parkeersensoren, inductief opladen van een smartphone en een groot infotainmentscherm. Maar die uitvoering past niet meer in het plaatje van de modaal geprijsde instapmodellen. Fan van wapperende haren in de wind? Vink dan het optionele canvasdak aan. 

De Japanse constructeur wil zijn nieuwe model promoten met een financieringsplan dat kandidaat-kopers over de brug moet helpen. “Toyota Easy is een financieel product met een realistisch afbetalingsplan”, zegt Stijn Peeters. De instapkost bedraagt € 1.530 of tien procent van de aankooprijs. De koper betaalt dan vanaf € 129 maandelijks en dat gedurende een tijdspanne van vier jaar (max 60.000 km). Na die periode kan de koper de Aygo X teruggeven of de wagen afkopen voor een vast bepaald bedrag. De gebruiker geniet na inlevering van het voertuig een korting bij de aankoop van een nieuwe Toyota. Het gaat bij deze financiering enkel om de auto. Inschrijving, rijtaks, verzekering en onderhoud moeten daarnaast nog door de gebruiker worden bekostigd. 
2022 AYGO X DPL STATIC CHILI RED 002Toyota houdt het hoofd koel en zet niet meteen alle middelen in op de elektrificatie van de mobiliteit. In het gamma van de constructeur is er gelukkig nog ruimte en aandacht voor een instapmodel. Zo kan ook de minder kapitaalkrachtige automobilist zich nog een auto aanschaffen. Met de Aygo X zit hij of zij dan ook nog voor jaren goed.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

79
Aandrijving15/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Knappe verschijning
Uitstekende ophanging
Draaicirkel 

Geen hybride technologie
Instap achteraan

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 360,78 excl. btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 505,07

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

ToyotaAygo X 1.0 VVT-i
Motor:Benzine, diecilinder, 999 cc
Overbrenging: Manueel, 5 versnellingen
Maximumvermogen:53 kW / 72 pk
Maximumkoppel: 93 Nm
0-100 km/h: 15,6 seconden
Topsnelheid:158 km/h
Gemiddeld testverbruik:5,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:107 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 15.840
Fiscale aftrekbaarheid:68,70%
VAA:€ 116,67 / maand

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.