Niet alleen de meer modeste Polo’s kregen een midlife-facelift en zo een wat volwassener voorkomen, ook de GTI-topversie viel in de prijzen, met een nieuw front dat doet denken aan dat van grote broer Golf GTI, met de IQ Light-lichtstrook en een honingraatstructuur onder de voorbumper en achteraan nieuwe ledachterlichten. De bumpers werden sportiever en dikker uitgevoerd dan op de modale Polo-varianten en de voor- en achterzijde worden aan de zijkant visueel verbonden door een zwarte rand. Onder de achterbumper komen twee ronde – echte – uitlaatpijpen tevoorschijn.
Technisch ongewijzigd
Op motorisch vlak bracht de facelift geen wijzigingen met zich mee. De Polo GTI heeft dus nog altijd een dwarsgeplaatste viercilinder turbo van twee liter onder de motorkap. Die levert 207 pk en 320 Nm en maakt er een erg vlotte sprinter van die van 0 naar 100 km/h accelereert in 6,5 seconden en ook krachtig blijft dooraccelereren eens die 100 km/h zijn gepasseerd. De topsnelheid bedraagt niet minder dan 240 km/h en wordt ook moeiteloos gehaald. De 204 pk en 275 Nm sterke i20N van Hyundai sprint net 0,3 seconden sneller naar de 100 en haalt 230 km/h terwijl die andere concurrent, de 200 pk en 290 Nm sterke Ford Fiesta ST over het standaardsprintje precies 7 seconden doet en het bij 232 km/h voor bekeken houdt. De drie concurrenten ontlopen elkaar dus amper in de traditionele oefeningen.
De overbrenging gebeurt bij de Polo GTI exclusief door middel van een DSG-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die zijn schakelsnelheid en -momenten aanpast naargelang het gekozen rijprofiel (Eco, Individual, Normal en Sport). Dat is natuurlijk een erg goede versnellingsbak maar als er één auto is waar we een handbak echt op prijs zouden stellen is het toch zo’n kleine hot hatch als deze Polo. Dat hebben ze bij Hyundai en Ford trouwens goed begrepen want de i20N en Fiesta ST zijn beiden voorzien van een handgeschakelde zesbak.
De prestaties zijn dus opmerkelijk, mede door het vrij lage leeggewicht van 1.286 kg, maar het verbruik vaart eveneens wel bij dat relatief bescheiden aantal kilo’s, want bij een rustige rijstijl verbruikte onze testwagen niet meer dan 6,7 l/100 km, wat erg redelijk is. Wanneer je hem echter voortdurend de sporen geeft en het potentieel van het viercilinderblok uitbuit kan je evengoed op 10 l/100 km uitkomen.
Sportophanging
Als optie kan voor € 555 gekozen worden voor een adaptieve sportophanging. Het koetswerk ligt dan nog eens 1,5 centimeter lager dan op de zo al 1,5 centimeter lager liggende standaardversie van de GTI en vooraan krijgt hij dan sportdempers terwijl de rijprofielselectie ook de instelling van de demping aanpast. Hoewel een nog lager liggende Polo GTI er nog lekkerder uitziet bleek de combinatie van de optionele sportophanging met de mooie optionele velgen van 18 duim voor een wel erg hard veercomfort te zorgen, waardoor slechte wegen ook een aanslag(je) betekenen op je rug, zelfs in combinatie van de op zich goed steunende en comfortabele sportstoelen met hun prachtige Clark-ruitjesmotief in stof.
Het rijgedrag is volwassen maar ook weinig opwindend en zorgt dus niet voor kippenvel, net zomin als het motorgeluid dat nogal eentonig is en weinig verschillende registers opentrekt, zelfs niet in de sportstand waar het wel luider is maar ook niet meer dan dat. De tractie wordt verzekerd door het elektronische XDS-sperdifferentieel dat als onderdeel van de ESP-stabiliteitscontrole en de ASR-trekkrachtcontrole de remdruk op het binnenste voorwiel regelt om doorslippen te vermijden. Dat is niet hetzelfde als een echt mechanisch exemplaar maar zorgt er wel voor dat de auto efficiënter door de bocht gaat en je als bestuurder de controle niet verliest.
Harde plastics
Dat de basisversie van de Polo in zijn interieur uitpakt met harde plastics is nog te begrijpen, het gaat over een instapmodel, maar dat ook in een in standaarduitvoering al € 32.570 kostende Polo GTI harde plastics de boventoon voeren is dat heel wat minder. Natuurlijk is het voor een merk zo goed als onmogelijk om de volledige deurbekledingen en het dashboard qua materialen te wijzigen naargelang het uitrustingsniveau, maar het is toch jammer om in zo’n dure auto geconfronteerd te worden met materialen die niet bij de reputatie van VW passen. Gelukkig doen de kleurige inzetstukken op het dashboard die droefenis enigszins vergeten en pakt de GTI standaard uit met een volledig digitaal en configureerbaar Digital Cockpit Pro-dashboard met een scherm van 10,25 duim. Het centrale aanraakscherm is er in twee versies, maar wij verkiezen de standaardversie van 8 duim boven het 9,2 duim grote Discover Pro-systeem omdat het kleinere scherm nog over fysieke volume- en selectieknoppen links en rechts beschikt, in tegenstelling tot de grotere uitvoering. Jammer genoeg kan het infotainmentsysteem de navigatiekaart niet tegelijk in het dashboard en op het centrale scherm tonen, omdat de processor dat niet aankan, en werd voor de bedieningen op het stuur voor aanraakgevoelige virtuele toetsen geopteerd in plaats van voor klassieke knoppen.
Het plaatsaanbod aan boord van de 4,07 centimeter lange Polo volstaat ook in de GTI ruimschoots voor vier en de koffer is met 351 liter inhoud bovengemiddeld groot voor het segment.
Zijn gewicht in goud
Of de Polo GTI zijn gewicht in goud waard is weten we niet, dat Volkswagen er een gouden prijskaartje op gekleefd heeft wel. Terwijl de basisversies van de Polo al een gepeperd prijskaartje dragen is dat bij deze GTI helemaal het geval. Voor minder dan € 32.570 parkeer je deze B-segmenter niet op je oprit, en dan heb je nog geen opties geselecteerd. Hoewel de standaarduitrusting correct is, met aluvelgen van 17 duim, automatische LED-matrixkoplampen, een multifunctioneel sportstuur, sportstoelen, heel wat rijhulpsystemen, de digitale cockpit en een infotainmentsysteem zonder navigatie maar met Apple CarPlay of Android Auto blijft het wel bijbetalen voor een automatische airco, navigatie, een sleutelloos instap- en startsysteem, stoelverwarming voorin of een achteruitrijcamera. Je krijgt dan wel standaard een DSG-automaat maar net die vormt hier geen must. De Ford Fiesta ST vijfdeurs kost in standaardversie € 27.435 en als Ultimate-uitvoering € 30.285 en Hyundai vraagt voor de i20N minimaal € 30.999, beiden met handbak.De vernieuwde VW Polo GTI is en blijft een leuke hot hatch met opmerkelijke prestaties, maar hij vertoont een enigszins fantasieloos weggedrag en zorgt er door zijn hoge prijs voor dat hij hoe dan ook enkel weggelegd is voor grote jongens en meisjes die voldoende budget opzij kunnen zetten voor hun speeltje.
Verbruik bij rustige rijstijl
Looks
Meer dan degelijke prestaties
Wat fantasieloos weggedrag
Harde ophanging
Geen handbak verkrijgbaar
VW Polo | GTI 2.0 TSI DSG |
Motor: | 1.984 cc 4-cilinder, turbobenzine |
Overbrenging: | Zeventrapsautomaat, voorwielen |
Maximumvermogen: | 152 kW / 207 pk |
Maximumkoppel: | 320 Nm |
0-100 km/h: | 6,5 s |
Topsnelheid: | 240 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | 6,7 l/100 km |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 155 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 32.570 |
VAA: | € 276,84 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853