Volgens persagentschap Reuters heeft de Duitse Bondskanselier gisteren een crisisvergadering gehad met haar minister van Economische Zaken Peter Altmaier, minister van Financiën Olaf Scholz en Joerg Hofmann, hoofd van de vakbond IG Metall, in aanwezigheid van de CEO van Daimler Ola Kaellenius, BMW baas Oliver Zipse en Herbert Diess, CEO van Volkswagen.
We vernamen via Fleet.be dat de FOD Financiën vandaag de te hanteren CO2-waarden voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid en het Voordeel van Alle Aard voor de volgende jaren heeft verduidelijkt. Daar was zeker nood aan, met de invoering van WLTP vanaf 2021. Over de te hanteren waarden voor de BIV en de Verkeersbelasting, die regionaal bepaald worden op gewestelijk niveau, is nog niets bekend.
De Franse collega’s van Journalauto.com wisten vandaag in een online stuk te melden dat de Europese vereniging van Autoconstructeurs ACEA het intern oneens is over een mogelijke vraag aan de Europese Commissie om de Europese CO2-objectieven (gemiddeld niet meer dan 95 g CO2-uitstoot) en de daarbij horende boetes uit te stellen of aan te passen, in het kader van de huidige coronacrisis en de grote verwachte verliezen voor de autosector.
We schreven hier al eerder dat de wereldwijde coronacrisis ongeziene gevolgen zal hebben voor de autosector, en dat de Europese, Japanse, Koreaanse en Amerikaanse constructeurs en verdelers hoogstwaarschijnlijk met zware verliezen geconfronteerd zullen worden. De automarkt in Europa (maar ook in de rest van de wereld) ligt vandaag op apegapen, en een snelle herstart wordt evenmin verwacht. In Europa komen daar nog eens de zware CO2-boetes bij die de Europese Commissie oplegt aan constructeurs die niet aan de uitstootobjectieven (95g CO2 gemiddeld) voldoen, waardoor -eenmaal de markt terug opengaat- zwaar zal moeten ingezet worden op elektrische of geëlektrificeerde auto’s, die bij Europese en andere niet-Chinese merken echter een pak meer kosten dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. 
Acht onderzoekers van verschillende universiteiten uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Macau publiceerden zopas een uitgebreide studie in het vakblad Nature waarin ze duidelijkheid scheppen in de hoog oplopende discussie tussen voorstanders van de elektrische auto en sceptici die vinden dat EV’s in de praktijk en rekening houdend met de productie van de elektriciteit waarop ze rijden niet minder uitstoten dan moderne auto’s met verbrandingsmotoren.
Nu heel de wereld kreunt onder de Coronacrisis, en geconfronteerd wordt met de grootstse internationale ramp sinds de Tweede Wereldoorlog, wordt de autosector -net als zovele andere sectoren- midscheeps getroffen. De vooruitzichten zijn allesbehalve rooskleurig, zeker nu blijkt dat in China, waar de autoverdelers na de lockdowns terug hun deuren mogen openen, amper klanten opdagen.
Terwijl onze Noorderburen vanaf vrijdag 13 maart de maximumsnelheid op autosnelwegen overal terugbrengen van 130 km/h naar 100 km/h, als maatregel om de stikstofuitstoot van het wegverkeer te verlagen, blijkt de Belg daar absoluut geen heil in te zien. Dat blijkt althans uit de VAB-mobiliteitsbarometer, een steekproef bij 3.000 Belgen.
Terwijl de Belgische automarkt in 2019 een erg goed jaar kende, en ook 2020 goed begon met een succesvol autosalon, leiden de wereldwijde Coronacrisis en de ook in ons land steeds strenger wordende regels om de verspreiding van het vermaledijde virus te beperken tot een merkbare daling van het aantal autoverkopen.
Autonieuws vernam uit goede bron dat de Belgische federale overheid de mogelijkheid onderzoekt om automobilisten te belasten op de banden(slijtage), om het verlies aan inkomsten door onder andere het zuiniger worden van onze auto’s te compenseren. Een woordje uitleg.
Te midden van al het slechte nieuws rond het Coronavirus, met zieken en zelfs doden, dure afgelastingen van allerlei manifestaties, het organiseren van sportwedstrijden achter gesloten deuren, het afsluiten van hele regio’s en de nu reeds desastreuze impact op de economie is er ook goed nieuws: tanken wordt goedkoper.
Pagina 1 van 81

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy