vrijdag, 26 februari 2021

Waarom niet alle SUV’s SUV’s zijn

Het is bij al wie de auto niet echt een warm hart toedraagt tegenwoordig bon ton om alle auto’s die qua look of vorm ook maar enigszins afwijken van de gangbare drievolumeberline te definiëren als “SUV” of erger nog, als “terreinwagen”, met de bedoeling om ze weg te zetten als oorzaak van vervuiling, zware ongevallen, meer files en minder parkeergelegenheid. Dat is verkeerd, want er bestaat niet zoiets als “de SUV” of “de terreinwagen”.
Het nieuws is in ons landsgedeelte zowat onopgemerkt gebleven, maar begin 2019 werd reeds beslist dat het hele Waalse gewest vanaf 1 januari 2023 één grote Lage Emissiezone wordt, waarbij vanaf die datum alle auto’s van voor 1997 alvast niet meer toegelaten zullen zijn.
General Motors, Subaru, Stellantis, Volkswagen Group, Mazda, Nissan, Ford… allemaal hebben ze deze dagen te kampen met verplichte tijdelijke productiestops of vertragingen van de leveringen door een nijpend tekort aan halfgeleiders. Die problemen komen boven op de gevolgen van de wereldwijde gezondheidscrisis die de autosector al midscheeps trof.
Na een jaar waarin de verkoop van auto's in de EU is gedaald als gevolg van de COVID-19-pandemie, voorspelt de Europese federatie van autofabrikanten (ACEA) dat 2021 een eerste stap zal betekenen op weg naar herstel, met een verkoopstijging van ongeveer 10% ten opzichte van 2020. 
Het debacle met de terugdraaiende teller dat honderdduizenden gezinnen met soms enorme verliezen confronteert, dreigt meteen ook de doorbraak van de elektrische auto bij Vlaamse particulieren ernstig te vertragen. Het vertrouwen in de overheid is zoek en de kans dat wie al een EV overwoog nu zijn beslissing uitstelt wordt er alleen maar groter door. 
Dat de Europese CO2-uitstootobjectieven dwingend zijn, en dat merken die ze niet halen miljoenenboetes riskeren, is genoegzaam bekend. Volkswagen Group miste in 2020 het Europese objectief op een haar na en moet nu niet minder dan € 100 miljoen aan boetes betalen aan de EU.
maandag, 18 januari 2021

De onbetrouwbare overheid

Het zonnepanelen-debacle dat duizenden gezinnen met een zware financiële kater opzadelt is een zoveelste voorbeeld van de manier waarop onze verschillende overheden en machthebbers zich als onbetrouwbare partners gedragen die met ondoordachte beslissingen en een gebrek van kennis van zaken zware schade berokkenen aan burgers én bedrijven, maar daar zelf niet de prijs voor betalen aangezien de verantwoordelijken comfortabel op post blijven. Het is hoog tijd voor meer visie en ernst én verantwoordelijkheid bij onze beleidsmakers…
Door de ongeziene pandemie en de maatregelen die overal werden genomen om ze in te dijken zijn heel wat economieën diep in het rood gegaan. Een van de grootste slachtoffers is ongetwijfeld de auto-industrie, die over heel Europa een erg slecht jaar achter de rug heeft. 
We weten allemaal dat Europa op het vlak van uitstoot heel wat verplichtingen oplegt aan de constructeurs, maar ook op veiligheidsvlak zijn de normen steeds strenger. In verordening 2019/2144 van november 2019 verplicht de EU een hele reeks bijkomende veiligheidsvoorzieningen die vanaf 2022 aanwezig moeten zijn op nieuwe auto’s en lichte bestelwagens.

De nieuwe autogroep Stellantis, die met de verschillende merken van PSA en FCA samen niet minder dan veertien merken in portefeuille heeft, staat voor een aanzienlijke opdracht om rendabel te zijn, wereldwijd een rol te kunnen spelen én over een uitgebreid elektrisch aanbod te beschikken. Het is niet ondenkbaar dat daarbij enkele van die veertien merken in hun voortbestaan bedreigd zijn, net zoals een deel van de productiecapaciteit van de groep.

Pagina 1 van 95

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy