Mobia, het overkoepelende platform dat (auto-)mobiliteitsorganisaties Febiac, Renta en Traxio groepeert, vraagt de overheid om het nodige te doen om de aanvoer van elektriciteit te garanderen in het kader van de elektrificatie van het wagenpark. De huidige onduidelijkheid over de toekomst van de kerncentrales en de alternatieven om onze elektriciteit te produceren is een reden tot bezorgdheid. 
Vanaf 1 januari 2022 zijn na de oudere diesels ook Euro 4-dieselmotoren niet meer toegelaten in de Brusselse Lage Emissiezone. Het Brusselse Gewest legt bestuurders die vanaf die dag een boete van € 350 op als ze de LEZ nog durven binnenrijden. Touring vraagt begrip voor de 35.000 gezinnen uit Brussel die hierdoor getroffen worden. 
Uit een uitgebreide studie van de Europese automobielconstructeursvereniging ACEA blijkt dat België één van de tien Europese landen is die geen enkele incentive voorziet om de aankoop van een elektrische auto door consumenten te ondersteunen. Roemenië is met een ondersteuning van tot € 10.000 het gulst en ook in Kroatië en Duitsland krijgen kopers van een elektrische auto een aankoopbonus tot meer dan € 9.000.
Terwijl Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele in oktober vorig jaar aankondigde werk te maken van een aanpassing van de fiscaliteit van pick-up trucks, maar er tot vandaag nog geen vordering in dat dossier zit, zat men in Wallonië niet stil. In het Franstalige landsgedeelte wordt de fiscaliteit van bestelwagens én van oldtimers intussen namelijk wel aangepast in het kader van een nieuw fiscaal decreet.
Het is onthutsend om te lezen, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zegt in een interview met De Standaard van dit weekend dat een eigen auto te duur moet worden voor de doorsnee burger.
Na enkele dagen van intensief onderhandelen, rekenen en discussiëren is de Vlaamse regering het eens geraakt over een klimaatplan waarmee ze naar de COP26-klimaatconferentie in Glasgow kan trekken. Een van de maatregelen is het vanaf 2029 enkel nog toelaten van nieuwe elektrische auto’s in Vlaanderen. Over de verkoop van tweedehandsexemplaren wordt niets meer gezegd.
De Vlaamse regering wil heiliger zijn dan de paus en bespreekt een plan om slechts twee jaar na Noorwegen – wereldleider op dat gebied – vanaf 2027 de verkoop van nieuwe diesels en benzines in onze kleine regio te verbieden, en vanaf 2030 hetzelfde te doen met niet-elektrische tweedehandswagens. Een dergelijk plan is onrealistisch en dreigt ongekend zware gevolgen te hebben voor de Vlaming, (het personeel in) de autosector en de oldtimerliefhebber.
Uit cijfers van de Europese Commissie die opgemaakt werden op 25 oktober blijkt België in Europa het tweede duurste land te zijn voor diesel en het elfde duurste land voor Euro 95-benzine. Onze noorderburen staan er het slechtst voor, met een derde plaats voor diesel en de nummer één voor benzine.
Het tekort aan halfgeleiders voor de auto-industrie is intussen gekend maar onder het motto “eentje is geentje” zou er een nieuw grondstoffentekort kunnen bijkomen. Deze keer gaat het om magnesium, een belangrijk ingrediënt van aluminiumlegeringen.
Uit een enquête van Autonieuws waar meer dan 2.000 respondenten aan deelnamen blijkt dat 46 procent van hen als volgende wagen overtuigd voor een elektrisch exemplaar kiest. 27 procent opteert voor een plug-in hybride. Diesel en benzine zijn samen nog maar goed voor 27 procent van het totaal aantal stemmen.
Pagina 1 van 100

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy