Deze week brachten veel media het nieuws dat een studie die door de Vlaamse regering was besteld uitgewezen had dat de invoering van de Lage Emissiezones in Antwerpen en Gent een stevige impact heeft gehad op de luchtkwaliteit én op de kwaliteit van het wagenpark, en dat niet alleen in de betreffende steden, maar over heel Vlaanderen. Een door velen klakkeloos aangenomen boodschap, die echter de nodige nuance verdient, zegt Mark Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool.

Wie met een bedrijfsauto rijdt, moet belastingen betalen op het privégebruik ervan. Dat zogenaamde Voordeel van Alle Aard zal vanaf 2022 allicht anders worden berekend uit vrees dat de schatkist inkomsten zou mislopen. Maar is die vrees wel terecht?
Milieuorganisatie Transport & Environment komt vandaag in het nieuws met het resultaat van een praktijktest waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van plug-ins een pak hoger is dan opgegeven, en meent dat overheden geen subsidies of belastingvrijstellingen meer mogen toekennen aan dergelijke auto’s. Of dat ook effectief zo is, blijft echter onduidelijk, want de testomstandigheden komen niet noodzakelijk overeen met de werkelijkheid.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) trekt € 30 miljoen uit voor 30.000 extra laadequivalenten (CPE) voor publieke laadinfrastructuur tegen 2025. Dat laat ze zelf weten op haar website
We schreven het hier enkele dagen geleden al, maar nu is het ook officieel: het Verenigd Koninkrijk verbiedt de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s en bestelwagens vanaf 2030. Plug-in hybrides zijn nog tot 2035 toegelaten. Tegelijk investeert het land zwaar in elektrische mobiliteit.
Volgens The Financial Times zou Boris Johnson het voorgenomen verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s naar 2030 vervroegen. Vanaf 2035 zouden ook nieuwe plug-in hybrides verboden worden.
Na onlangs exclusief gesproken te hebben met Mercedes-opperhoofd Ola Källenius, kon Autonieuws als enig medium uit de Benelux ook spreken met Oliver Zipse, die in de zomer van 2019 benoemd werd tot Voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van BMW Group. 
In Europa verkochte nieuwe auto’s moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is. Vanzelfsprekend is die norm geen eindpunt, en wordt nu volop gewerkt aan de Euro 7-norm die de volgende benchmark moet worden. Over die nieuwe norm is nog niets zeker, en het is dan ook hoog tijd voor beslissingen op Europees vlak, om constructeurs nog tijd te geven om hun verbrandingsmotoren aan te passen. Samen met autotechnologiespecialist Mark Pecqueur (Thomas More Hogeschool) bekijken we de stand van zaken.
We schreven hier eerder al over de beslissing van de Vlaamse regering om de berekeningswijze voor de Belasting op Inverkeersstelling en de jaarlijkse Verkeersbelasting aan te passen in het kader van de overstap naar de WLTP-uitstootcijfers. Na lang wachten is de berekeningstool van de Vlaamse overheid met de nieuwe bedragen eindelijk klaar.
… blijkt uit cijfers van ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, die vaststelt dat in het derde kwartaal van 2020 net geen één op tien (9,9 procent) van de personenwagens die in de EU verkocht werden plug-in hybride of volelektrisch was, terwijl dat vorig jaar op hetzelfde moment nog maar 3,3 procent was.
Pagina 1 van 93

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy