Automobielsectorfederatie Febiac maakte een overzicht van de automarkt over de eerste zes maanden van 2020. Dat die zwaar lijdt onder de coronacrisis, met maar liefst 30,2 procent minder inschrijvingen dan vorig jaar, is slecht nieuws. Dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s daarbij 8,6 g/km lager ligt dan vorig jaar is dan weer goed nieuws. 
Mike Manley, CEO van FCA en voorzitter van autofabrikantenvereniging ACEA heeft de EU gevraagd om uitstel voor het in werking laten treden van de verplichting voor alle nieuw verkochte auto’s om vanaf 1 januari volgend jaar aan de Euro 6d-norm te voldoen.
Het Milieuagentschap van de Europese Unie maakte zopas voorlopige gegevens bekend waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa in 2019 voor het derde achtereenvolgende jaar gestegen is. Dat betekent meteen dat het nog moeilijker wordt voor de autoconstructeurs om te voldoen aan het Europese CO2-uitstootobjectief van 95g voor 2020 en 2021 en wijst nogmaals op de dringende nood aan elektrificatie van de vloot.
Het aantal in de EU ingeschreven lichte vrachtvoertuigen (tot 3,5 ton) lag in mei 2020 maar liefst 41,3 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Daarmee doet ook de markt van de bedrijfsvoertuigen het slecht, temidden van een crisis die nog lang niet overwonnen is.

…maar dat wil niet zeggen dat we aan de pomp onmiddellijk meer zullen betalen. Tijdens de voorbije twee maanden is de prijs van een vat ruwe olie met meer dan 80 procent gestegen, meldt Businessam.be. Dat is de snelste stijging in meer dan een kwarteeuw. De oorzaak is de weer groeiende vraag naar olie na de zware daling ervan door de coronacrisis. 

ACEA, de European Automobile Manufacturers Association, maakte zonet bekend dat ze verwacht dat het totaal aantal nieuwe auto’s dat dit jaar in Europa verkocht wordt niet minder dan 25% lager zal liggen dan vorig jaar. Het jammere gevolg van de coronacrisis…
Omdat PSA en FCA samen een te groot marktaandeel hebben in de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen start de Europese Commissie nu met een diepgaand onderzoek dat mogelijk voor een maandenlang uitstel van de fusie kan zorgen.
Terwijl het in België nog steeds wanhopig wachten is op maatregelen om de in zwaar weer verkerende autosector bij te staan, stelt ook Spanje, na onder meer Frankrijk en Duitsland, een hulppakket voor. Het gaat om een stimulansprogramma ter waarde van € 3,75 miljard.
De coronacrisis en de lockdown… voor niemand leuk, een absolute ramp voor de gezondheid(szorg) en het begin van een economische crisis zonder voorgaande. Maar toch kan er ook een positieve conclusie getrokken worden. Een die de tegenstanders van lage-emissiezones gelijk geeft: het verbannen van auto’s uit steden heeft weinig effect op de luchtkwaliteit. De echte oorzaak van de vervuiling ligt elders.
Woorden en daden. Dat daartussen een groot verschil bestaat merken we wanneer we Vlaanderen vergelijken met Duitsland. De mooie plannen en aankondigingen ten spijt lopen we in ons land mijlenver achter op buurland Nederland als het gaat om laadpalen voor elektrische auto’s. Duitsland heeft ook een serieuze achterstand, maar zal die nu versneld inhalen door het invoeren van de verplichting om alle tankstations in het land van een oplaadpunt te voorzien. 
Pagina 1 van 89

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy