Gisteren dropte Ursula von der Leyen een bom in autoland. Als onderdeel van het erg drastische ‘Fit for 55’-klimaatmaatregelenpakket mogen er vanaf 2035 in de Europese Unie geen auto’s met verbrandingsmotor meer worden verkocht. Diesel en benzine dreigen ook een stuk duurder te worden de komende jaren.
Het nieuws dat het Brussels gewest vanaf 2030 alle diesels en vanaf 2035 ook alle benzinewagens verbiedt op haar grondgebied is nog niet koud, of de verwachte forse reacties tegen deze beslissing stromen binnen. Febiac, Traxio en Renta zijn alvast overtuigd dat Brussel de bal misslaat met deze beslissing.
In het regeerakkoord van de Brusselse regering was al het plan opgenomen om werk te maken van een verbod op dieselwagens vanaf 2030, gevolgd door een verbod op benzinewagens. Gisteren werd die beslissing geconcretiseerd: naast diesels in 2030 zijn vanaf 2035 ook benzinewagens en auto’s op LPG verboden in het gewest.
Het is als de Processie van Echternach. Tergend traag wordt het onderwerp van de kilometerheffing keer op keer opgerakeld, begraven, weer bovengespit en opnieuw onder de zoden gestopt. In een zoveelste etappe van de processie wordt een nieuwe opening gemaakt om in de toekomst een dergelijke belasting in te voeren in Vlaanderen.
Dat de huidige Brusselse regering het bepaald niet begrepen heeft op automobilisten werd meteen duidelijk toen Groen-minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt met het Good Move-plan uitpakte. Dat plan bevat talloze maatregelen om de mobiliteit in Brussel te verbeteren maar focust nogal eenzijdig op de fiets als oplossing en maakt het leven van wie met de auto in Brussel moet zijn moeilijk.
Zoals elk jaar worden de Vlaamse verkeersbelasting en BIV op 1 juli geïndexeerd. Het besluit en de tarieven werden gisteren in het Staatsblad gepubliceerd. Het minimumbedrag van de Vlaamse BIV stijgt zo naar € 46,23, het hoogste tarief wordt € 11.556,92.
De overheid stuurt automobilisten in de richting van elektrische auto’s maar voorlopig blijft elektrisch rijden vooral een verhaal van B2B-klanten. Ontdek hier welke modellen tot en met mei van dit jaar in ons land de elektrische verkoopstatistiek aanvoerden, op basis van cijfers van datadienstverlener JATO Dynamics.
Op het vlak van elektrische auto’s is Noorwegen een absolute koploper. Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s in het land is nu al elektrisch en tegen 2025 zouden er geen auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. De huidige fiscale bevoordeling van EV’s zorgt echter voor een daling van de overheidsinkomsten. Economisten van het Internationaal Monetair Fonds stellen nu dat premium-EV’s belast zouden moeten worden om dat verlies te compenseren.
Opmerkelijke zet van Stellantis deze week: de constructeur die onlangs ontstond uit de fusie tussen PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel) en FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo…) zegde onverwacht alle contracten met zijn Europese dealers op. In België gaat het om zo’n 80 concessiehouders met een veelvoud aan vestigingen. 
In tegenstelling tot de eerdere plannen van Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) werd in het akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens dat eerder deze week bereikt werd geen melding meer gemaakt van het initiële voornemen om vanaf september van dit jaar gebruik te maken van de WLTP-uitstootwaarde voor de federale fiscaliteit. 

Pagina 1 van 98

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy