Niet minder dan 17% van alle auto’s in Vlaanderen zullen vanaf januari niet meer voldoen aan de normen die vanaf dan van toepassing zijn in de Lage Emissiezones van Gent en Antwerpen. Vanaf januari mag je die steden namelijk ook al niet meer in als je een diesel hebt met euronorm 4, tenzij je er geld voor over hebt.
Terwijl we hier nog maar pas schreven dat de nieuwe Vlaamse regering besloten had om de aankooppremie tot € 4.000 voor elektrische auto’s vanaf 2020 te schrappen, lezen we vandaag dat de Duitse regering -volgens Reuters, die een overheidsdocument in handen heeft gekregen waarin dit staat- een plan zou hebben om Duitse kopers tussen 2020 en 2025 een hogere subsidie te geven als ze een elektrische auto kopen.
In het kader van de autofiscaliteit moeten werkgevers voor werknemers die over een bedrijfswagen beschikken waar ze ook privé gebruik van mogen maken sinds 2005 een bijdrage aan de sociale zekerheid betalen. Dat bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Recent werden de indexatie voor 2020 en het nieuwe minimumbedrag bekendgemaakt.
Nadat we gisteren schreven dat de twee autoconstructeurs volgens goede bronnen zouden gaan samensmelten, is dat nieuws vandaag ook officieel bevestigd door de bedrijven zelf.
woensdag, 30 oktober 2019

Fiat Chrysler en PSA overwegen fusie

Nadat een fusie tussen FCA (de groep achter Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Lancia, Chrysler, Jeep, Dodge en Ram) en de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi enkele maanden geleden onverwacht afsprong, zijn volgens persagentschap AFP en de Franse krant Le Figaro vergevorderde gesprekken aan de gang tussen FCA en PSA, die andere Franse constructeur die de merken Citroën, Peugeot, DS en Opel in portefeuille heeft.
De Vlaamse regering, met als verantwoordelijke minister Zuhal Demir (NVA, Energie), besliste vandaag om vanaf 2020 geen premies meer toe te kennen aan particulieren die een elektrische auto aankopen.
De Brusselse Regering heeft deze week aangekondigd dat ze vanaf 2030 geen diesels en vanaf 2035 ook geen benzinewagens meer wil toelaten in het Brussels Gewest. Hoe dat er in de praktijk zou uitzien wordt er niet bijverteld. Dat zijn blijkbaar zorgen voor over twintig jaar. Volgens ons is dat een populistisch en op niets gebaseerd plan, en wel hierom…
Nu de volledige tekst van het Vlaamse regeerakkoord eindelijk vrijgegeven is, krijgen we ook uitsluitsel over de in de startnota voor de vorming van een Vlaamse regering aangekondigde plannen om al in 2020 de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in Vlaanderen op de WLTP-norm te baseren, in plaats van op de vandaag geldende NEDC (2.0)-norm.
De massale overschakeling naar elektrisch aangedreven voertuigen zorgt niet alleen voor een technologische omwenteling, maar dreigt ook grote gevolgen te hebben op werkgelegenheidsvlak. 
Zowat alle constructeurs lanceren dit jaar en volgend jaar een enorm aantal zelfopladende hybrides, plug-in hybrides en elektrische wagens. Tegelijk schrappen ze heel wat andere auto’s met enkel een verbrandingsmotor uit hun gamma. Ze doen dat omdat de Europese Unie zeer strenge objectieven heeft opgelegd met betrekking tot de toegelaten gemiddelde CO2-uitstoot vanaf januari 2020.
Pagina 1 van 81

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy