Europa is goed op weg om tegen 2027 voldoende Li-ion-cellen te produceren om volledig te voldoen aan de eigen vraag naar elektrische voertuigen en energieopslag, aldus milieulobbygroep Transport & Environment. Maar de Amerikanen vormen een levensgrote bedreiging.
De Citroën C1 en de Peugeot 108 krijgen geen opvolger. De Ford Fiesta verdwijnt na deze generatie en ook voor de Audi A1 is geen opvolger meer voorzien. Steeds meer kleine auto’s verdwijnen uit het aanbod van de autobouwers. Die trend lijkt onomkeerbaar. De redenen zijn divers. Lees hier waarom de autobouwers geen brood meer zien in het A- of zelfs B-segment van de markt.
Hij deed het ook vroeger al, maar ter gelegenheid van de Consumer Electronics Show in Las Vegas waarschuwde Carlos Tavares, CEO van het grote Stellantis, opnieuw voor het gevaar van de Chinese autobouwers voor de Europese auto-industrie. Merken als MG, BYD, Nio en anderen mikken resoluut op de Europese markt met hun elektrische auto’s en doen dat met middelen waarover de lokale producenten niet kunnen beschikken.
De Europese auto-industrie is goed op weg om zich de kaas van het brood te laten eten door de Chinezen. In de wereldwijde top tien van meest verkochte elektrische en plug-in hybride auto’s staat slechts één Europees model en tegen 2025 zullen in de EU meer Chinese auto’s ingevoerd worden dan Europa er naar landen buiten het Europese continent exporteert. Dat blijkt uit een studie van PwC en data van EV-volumes.com.
Iedereen heeft het over 1 januari 2026 als D-day om over te schakelen op emissievrije auto’s, maar wie de fiscale wijzigingen vanaf 1 juli 2023 uitpluist, zal vaststellen dat bedrijven eigenlijk al vanaf die datum gepusht worden naar batterijvoertuigen. Ondernemingen die diesels, benzines of hybrides blijven bestellen, ondervinden jaar na jaar een grotere fiscale last die deze bedrijfsauto’s uiteindelijk onbetaalbaar maakt.
Het was al langer duidelijk dat Europa van plan was om vanaf 2035 een einde te maken aan de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in de EU, maar de definitieve beslissing was nog niet genomen. Dat is nu dan toch effectief gebeurd, want het Europese parlement en de lidstaten hebben een akkoord bereikt om de verbrandingsmotor voor nieuwe auto’s en bestelwagens vanaf 2035 te verbieden.
De Europese Commissie herziet de plannen voor de nieuwe Euro 7-norm, die vanaf 2025 de huidige Euro 6d-uitstootnorm moet vervangen. Concreet zouden de vooropgestelde verplichtingen die de nieuwe norm met zich meebrengt afgezwakt worden, omdat door de enorme kosten die aan de strengere versie van de Euro 7-vorm verbonden zijn minder middelen geïnvesteerd zouden kunnen worden in elektrificatie en het gebruik van de verbrandingsmotor op gas, benzine of diesel voor personenwagens vanaf 2035 hoe dan ook ten einde loopt. 
Volgens een rapport van S&P Global Mobility zou de energiecrisis voor productievertragingen en zelfs tijdelijke productiestops kunnen zorgen bij autoconstructeurs waardoor in 2023 tot meerdere miljoenen minder auto’s zouden gebouwd worden dan initieel voorzien. Dat zou zeker geen goed nieuws zijn voor al wie vandaag al langer dan ooit geduld moet oefenen bij het wachten op de levering van zijn bestelde nieuwe auto.
Sinds 1 april van dit jaar moeten tankstations door een Europese verplichting een prijsvergelijking van verschillende brandstoffen per 100 kilometer tonen. De door de FOD Economie voor het vierde kwartaal van 2022 vrijgegeven affiche hanteert daarbij een onrealistisch lage kostprijs voor elektrisch rijden en misleidt daardoor de consument.
Wie hoopte dat de leveringsproblemen van nieuwe auto’s en onderdelen ten gevolge van het chiptekort binnenkort verleden tijd zouden zijn is eraan voor de moeite. Na VW Group bevestigde nu ook Stellantis’ CEO Carlos Tavares dat het tekort aan halfgeleiders pas tegen het einde van 2023 geleidelijk opgelost zou raken.
Pagina 1 van 104

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy