Zoals hier aangekondigd heeft de raad van commissarissen van BMW Oliver Zipse benoemd tot opvolger van Harald Krüger. Die had een paar weken geleden de handdoek in de ring geworpen. De nieuwe sterke man in München moet BMW min noch meer van de ondergang redden. 
Automobielfederatie Febiac liet door middel van een persbericht weten dat de autobelastingen in België in 2018 niet minder dan 20,73 miljard euro in het overheidslaadje gebracht hebben. 20,73 miljard, dat is nog eens zes procent meer dan in 2017 en voor het eerst ook meer dan de magische grens van twintig miljard.
De directies van het Duitse Volkswagen en Amerikaanse Ford hebben nu ook officieel  aangekondigd nauwer te gaan samenwerken bij de ontwikkeling van autonoom rijdende en elektrisch aangedreven auto’s. Bedoeling is efficiënter te gaan werken en de kosten te delen en zo hun rendabiliteit te verhogen en hun marktpositie te verstevigen. 
De Mercedes-Benz C220d heeft een rapport van 10 op 10 gekregen in de Clean Air Index van Green NCAP. Die uitslag is even goed als die van een elektrische wagen.
Autorijden is best leuk, op momenten dat er weinig verkeer is en je er zeker van bent geen spelbederver in de vorm van een vaste of mobiele flitser te ontmoeten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben oud genoeg om te weten dat zonder snelheidscontroles het rijplezier snel kan ontaarden in ellende. 
Vorige week maakte autonieuws.be bekend dat het tot een vertrouwensbreuk was gekomen tussen de BMW-hoofdaandeelhouders en topman Harald Krüger. De teruglopende omzet en winsten van de voorbije maanden waren de spreekwoordelijke druppel. Meer fundamenteel was de kritiek dat BMW zijn koppositie inzake elektromobiliteit was kwijtgespeeld aan Tesla en in eigen land zelfs op achtervolgen was aangewezen tegenover Audi, Mercedes en Volkswagen. 
In enkele gezaghebbende Duitse media staat te lezen dat BMW-topman Harald Krüger in mei volgend jaar geen contractverlening krijgt. De kritiek van de aandeelhouders op de tegenvallende resultaten op het vlak van verkoop en winst neemt toe. BMW loopt bovendien achterop inzake elektromobiliteit en dat wordt hem nu ook kwalijk genomen door de Quandt-clan die het laatste woord heeft bij BMW. 
zaterdag, 15 juni 2019

Lang leve diesel!

Diesel is niet dood. Integendeel. Dat is wat wij denken, maar ook wat de Duitse constructeurs vinden, want na het nieuws dat Audi haar nieuwe S-modellen in plaats van met benzinemotoren enkel nog uitrust met hypermoderne diesels, kregen we vandaag een persbericht van Daimler om te melden dat alle diesels van Mercedes nu voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm, en sommigen zelfs al aan de nog strengere Euro 6d-norm die in 2020 van kracht wordt. Daardoor zijn ze zuiverder dan ooit tevoren en stoten ze nu zo weinig NOx uit dat het amper meetbaar is, wat ook moet blijken uit een test die door de Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport werd uitgevoerd. Dat betekent dus eigenlijk dat de modernste diesels een –relatieve- zegen zijn voor de luchtkwaliteit in de stad, in vergelijking met andere motoren die aanzienlijk meer NOx uitstoten.
vrijdag, 07 juni 2019

Over evoluties en revoluties

Het zijn boeiende tijden voor wie ook maar enigszins geïnteresseerd is in auto’s en autotechnologie. Nadat we door dieselgate geconfronteerd werden met de voortijdige begrafenis van de dieselmotor, een beslissing die trouwens volkomen onterecht is aangezien de nieuwe generatie diesels properder is dan ooit tevoren, worden we vandaag om de oren geslagen met aankondigingen van allerlei automerken die nu echt wel snel met een reeks elektrische modellen op de proppen gaan komen. Daarbij verandert de manier waarop we met de auto rijden en naar auto’s kijken (of gedwongen worden om ernaar te kijken) razendsnel.
Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar (januari tot en met april), werden in ons land volgens databedrijf  JATO Dynamics 102.138 firmawagens ingeschreven op naam van een vennootschap. Daarbij wordt dus geen rekening gehouden met de auto’s van zelfstandigen in eigen naam (eenmanszaken), wel met inschrijvingen door leasingmaatschappijen. Dat cijfer ligt zelfs 2,42% hoger dan de 99.721 auto’s die in het eerste trimester van 2018 door bedrijven werden ingeschreven. In tegenstelling tot de globale markt, die er licht op achteruitging, kent de markt van de bedrijfswagens dus een positieve evolutie.
Pagina 1 van 79

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy