De plannen van minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) voor de herziening van de fiscaliteit van de bedrijfswagens zijn nog maar pas aangekondigd, maar voor ze omgezet kunnen worden in wetteksten is er onenigheid bij de coalitiepartners. Zo lijkt ook de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s niet langer zeker.
Tijdens de eerste “Renault Talk”, een online event waarin Renault zijn strategie en nieuwigheden uit de doeken deed, maakte CEO Luca de Meo duidelijk dat het merk absoluut marktleider wil zijn in de energietransitie, met de bijzondere ambitie om tegen 2030 het meest groene merk van Europa te zijn, waarbij 9 van elke 10 verkocht Renaults geëlektrificeerd zullen zijn. 
Als het om positieve zaken gaat staat ons land zelden of nooit aan de Europese top, maar als het om het belasten van de automobilist gaat prijkt België wel systematisch op de eerste plaats, zo blijkt opnieuw uit een studie van autofabrikantenvereniging ACEA, die aantoont dat de Europese autobelastingen niet minder dan € 400 miljard per jaar opbrengen. 
Test Aankoop, dat met zijn reportage over een rit van Oostende naar Signal de Botrange met een elektrische Polestar 2 onlangs nog zwaar de mist in ging, beweert dat consumenten vanaf 2025 over de hele levensduur van hun auto goedkoper af zijn als ze kiezen voor een elektrisch model. 
De Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA gaf zopas cijfers vrij over de Europese nieuwe automarkt in het eerste kwartaal van 2021. Daaruit blijkt een groeiend marktaandeel van geëlektrificeerde auto’s en een dalend belang van benzine en vooral diesel, hoewel die traditionele aandrijfvormen nog 65,4 procent van de markt uitmaakten. Ook in België is een gelijkaardige tendens merkbaar.
Een onderdeel van de door federaal Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) aangekondigde hervorming van de bedrijfswagenfiscaliteit is de beslissing om vanaf 1 september dit jaar de WLTP-CO2-uitstoot als enige toegelaten waarde te hanteren voor de bedrijfswagenfiscaliteit van vanaf dan bestelde of ingeschreven auto’s. Dat heeft gevolgen voor de totale kostprijs van die modellen. Autonieuws verklaart…
Het federaal regeerakkoord stelde al dat het wilde werken aan de vergroening van de bedrijfswagenvloot en vanaf 2026 enkel nog fiscale voordelen wilde laten bestaan voor volledig elektrische firmawagens. Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) maakte zopas in een wetsontwerp duidelijk hoe hij dat wil doen. 
Terwijl de vorige federale regering het rijbewijs met punten niet wilde invoeren nam de huidige regering het wel op in het regeerakkoord en verzekerde de minister van Justitie dat het er deze legislatuur komt. Uit het voorontwerp van het federaal plan voor duurzame ontwikkeling van de minister van Klimaat en uit de beleidsverklaring van de minister van Mobiliteit moet dan weer blijken dat de regering zich niet tot die optie wil beperken. Komt het er nu of komt het er niet? 
Vaak lezen we opmerkingen van mensen die niet begrijpen hoe het kan dat ze met hun kleine en zuinige Renault Twingo diesel uit 2010 de LEZ van Antwerpen en Gent niet meer binnen mogen zonder het betalen van een retributie, terwijl de eigenaar van een Porsche Cayenne met een benzineslurpende V8 probleemloos de stad in mag. De reden? Die leest u hier…
Het is dezer dagen voor de constructeurs vechten om aandacht, omdat ze zowat allemaal tegelijk nieuwe elektrische modellen voorstellen. Tegelijk wordt in meer en meer landen een einddatum vastgelegd voor de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s. Kunnen we in de toekomst dan niet meer tanken met onze auto met een verbrandingsmotor? 
Pagina 1 van 97

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy