woensdag, 05 september 2018

Ford wil weg uit Europa

Ford wil weg uit Europa © Ford
In navolging van General Motors wil nu ook Ford zich terugtrekken uit Europa. Dat staat te lezen in de Sunday Times. Volgens de krant plant de Amerikaanse autobouwer een radicale herstructurering van zijn Europese activiteiten met dramatische gevolgen voor de tienduizenden Ford-medewerkers in Europa. 


In juli jl. verklaarde Ford Europe bij monde van zijn topman Jim Hackett 11 miljard dollar te willen investeren in zijn Europese activiteiten. Hij toonde zich uitermate tevreden over de resultaten van Ford in met name Duitsland. 

Die verklaring staat haaks op de geruchten die al enkele tijd de ronde doen en het gevolg zijn van enkele belangrijke beslissingen van de Amerikaanse directie in Dearborn. Die houden in dat Ford zich – nog meer dan in het verleden – gaat toeleggen op de productie van SUV’s en Pick-ups, enkel de legendarische Mustang blijft behouden. Zelfs voor de Focus Active zou er geen plaats meer zijn in het Amerikaanse Ford-gamma. In eerste instantie wilde men die uit China importeren, maar door de nieuwe 25 procent importheffing op producten made in China is dat geen lonende business meer. Voert Trump die importheffing ook in voor auto’s made in Europe worden ook die te duur voor de Amerikaanse consument. 

Zonder de ruggensteun van het Amerikaanse moederhuis is Ford Europe een vogel voor de kat. Vandaar de geruchten dat Ford zijn Europese dochter wil afstoten. Nog is het onduidelijk hoe dat in zijn werk zal gaan: heeft Ford de intentie om zijn Europees filiaal te sluiten of te verkopen?   

Ford laat vooralsnog niet in zijn kaarten kijken en logenstraft de geruchten over een mogelijke sluiting of verkoop van zijn Europees filiaal. Maar hoe valt die logenstraffing te rijmen met de discrete gesprekken achter de schermen met vertegenwoordigers van Renault en Fiat? En wat is de precieze inhoud van het princiepsakkoord tussen Ford en Volkswagen met betrekking tot de bouw van lichte bedrijfsvoertuigen? Is het een toeval dat Thomas Sedran, sinds 1 september de nieuwe topman van de afdeling lichte bedrijfsvoertuigen bij VW, dat akkoord heeft onderhandeld? 

Feit is dat Sedran de machtige vakbond IG Metall al heeft geïnformeerd over ingrijpende herstructureringen die op stapel staan. Die zijn volgens hem nodig om concurrentieel te kunnen blijven en om de switch naar elektroaandrijving te faciliteren. Want ook de bedrijfsvoertuigen moeten straks voldoen aan de strengere Europese uitlaatnormen en die kunnen onmogelijk worden gehaald zonder de implementatie van alternatieve aandrijfsystemen. 

De boodschap van VWN-topman Sedran is niet in goede aarde gevallen bij de vakbond. Die vreest dat de samenwerking met Ford banen zal kosten in de VW-fabriek van Hannover. Bij IG Metall leeft het vermoeden dat een deel van de productie zal overgeheveld worden naar een Ford-fabriek in Turkije. In het licht van de jongste ontwikkelingen stelt zich de vraag of in de marge van de onderhandelingen over een samenwerkingsakkoord ook is gesproken over een mogelijke verkoop van de Turkse Ford-fabriek en/of van de divisie Lichte Bedrijfsvoertuigen aan Volkswagen? Een antwoord op die vraag zou ons wijzer maken over de ware bedoelingen van Ford, maar zowel de Amerikaanse als de Duitse constructeur houden de lippen op elkaar. Volgens een betrouwbare bron is Ford vast van plan om Europa de rug definitief toe te keren en zich de focussen op de Amerikaanse markt. De positie van Ford op de Europese markt verslechtert in snel tempo. Wat de gevolgen voor de tewerkstelling van een exit zullen zijn, hangt af van de afloop van de geheime onderhandelingen die Ford voert met voornoemde Europese constructeurs over een gedeeltelijke of gehele verkoop. Het beloven spannende weken te worden voor alle betrokkenen.    



Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy