vrijdag, 23 januari 2015

Appelen met appelen vergelijken

Januari betekent “solden maand”. In de autosector is dat niet anders. We schuimen het internet af, bezoeken het autosalon… op zoek naar de auto van onze dromen om vervolgens bij de dealer te onderhandelen over de beste prijs. De auto blijft immers een gegeerd goed én een statussymbool dat aanzien afdwingt bij buren en vrienden.

Ook al spreken de organisatoren in de onpare jaren over een Salon voor Lichte bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen, in de praktijk stellen de merken er hun complete gamma voor. Dat verklaart meteen de grote publieke belangstelling voor de grootste autoshow van het jaar. Als het meezit verwachten de organisatoren zo'n 375.000 bezoekers.

“De garagehouders moeten de komende 30 dagen 30 procent van hun jaaromzet maken, kandidaat-kopers mogen zich daarom verwachten aan een ware prijzenslag.”

Autonieuws.be ging op pad en vergeleek appelen met appelen. In ons geval compacte auto’s die waar voor hun geld bieden, geen droomauto… maar die kunnen we ook niet betalen. En zo komen we uit bij de Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo. Een eeneiige drieling die van dezelfde band lopen en technisch elkaars evenknie zijn - op de koplampen en het logo na. Op ons verlanglijstje: een radio, centrale deurvergrendeling, elektrische ruiten, metaalkleur, vijf deuren en vijf jaar garantie.

“Een auto kopen is ook een kwestie van gevoel, vertrouwen en beleving, je koopt niet elke dag een nieuwe auto.” 

Voor ons eerste bezoek houden we halt bij een lokale Citroën-dealer. Helaas geen C1 in de showroom te bespeuren, na enige aarzeling spreken we een verkoper aan voor een offerte. Die krijgen op een onpersoonlijk blad papier én met de hand geschreven - dat zoiets nog kan in 2015! Het finale voorstel € 11.625. Over financieringsmogelijkheden kregen we tot onze grote spijt geen info. 

Bij Peugeot worden we warm ontvangen, krijgen we professionele uitleg over de auto, alle functies worden haarfijn uitgelegd en er wordt ons een proefrit voorgesteld. De garantie kan worden uitgebreid tot 5 jaar/40.000 km. Finaal prijsvoorstel: € 11.700. Aansluitend volgt een deskundige uitleg over een financiering. Maar die kan ons niet overtuigen: we moeten 30 procent voorschot neerleggen en dat is niet meteen wat we zoeken. Als verwelkomingsgeschenk krijgen we een cheque van € 250 die we kunnen spenderen aan accessoires.

Toyota maakt het verschil: identiek dezelfde wagen, standaard met enkele interessante opties meer zoals een toerenteller en lederen stuurwiel. De garantie bij Toyota bedraagt 5 jaar/150.000 km. Lenen kan aan 1,99%, zonder voorschot . Degelijke uitleg en vertrouwenwekkende omgang met de klant kunnen ons overtuigen, finaal prijsvoorstel: € 10.600.

Conclusie: de Toyota Aygo is de goedkoopste van de drie. Zowel Citroën als Peugeot keert een recyclagepremie uit voor je versleten auto, maar dan nog blijft de Aygo goedkoper. Uit de gesprekken blijkt nog dat een autolening bij je bank goedkoper uitvalt als bij een autodealer. 


Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy