maandag, 31 december 2018

Premiummerken blijven goed scoren

Premiummerken blijven goed scoren © Porsche AG
Het gaat goed met de premiummerken, hun marktaandeel in ons land is de voorbije tien jaar fors gestegen. Porsche en Jaguar gingen 300 procent vooruit, Audi van 4,2 naar 6,1 %, Mercedes van 4,2 naar 6,8 % en BMW van 5,4 naar 7,7 %. Die positieve evolutie is het gevolg van de toegenomen welvaart en ruimer bestedingspatroon, ondanks alle geklaag blijft België een rijk land.   


MBEINDEIJAAR20019
Wie rijdt er niet graag met een luxueuze auto die er bovendien goed uitziet en milieuvriendelijk is? Je vindt die bij de duurdere merken die zich ofwel als luxe- ofwel als premiummerk profileren. Een precieze scheidingslijn is er niet, premiumkwaliteit wordt hoe langer hoe meer afgemeten aan het aanbod van innovatieve technologie en belevingselementen. Connectiviteit, alternatieve aandrijving en autonoom rijden worden de nieuwe ijkpunten. Een premiummerk wordt bovendien geacht een mobiliteitsaanbod op maat te kunnen aanbieden dat rekening houdt met de snel evoluerende samenlevings- en arbeidsvormen.   

SAMRTPHONEEINDE2018
Wie of wat is premium?   


Aan welke criteria moet een premiumauto voldoen? Om te beginnen moet die technologisch vooruitstrevend zijn, kwaliteitsvol afgewerkt en voorzien van de allernieuwste assistentie- en infotainmentsystemen. Vanzelfsprekend moet die ook comfortabel en veilig zijn, over voldoende ruimte beschikken voor passagiers en hun bagage én uitstraling hebben. Een auto is en blijft ook een statussymbool, veel zichtbaarder dan een eigen villa of exclusieve polshorloge. 

De gevestigde waarden profiteren van hun ‘sterk merk’ imago en grote naambekendheid, Mercedes is daar een schoolvoorbeeld van. Nieuwkomers hebben het moeilijk om de status van premiummerk te verwerven, maar dankzij de hulp en impact van social media is dat makkelijker geworden. Kijk naar de steile opmars van Tesla: het paradepaard van Elon Musk bestaat amper 15 jaar en bezat in 2017 een beurswaarde die de traditionele premiummerken deed verbleken. Ondertussen is de hype voorbij en heeft de Amerikaanse constructeur veel van zijn krediet verloren. 

Ook Jaguar, Land Rover en Volvo hebben inmiddels de status van premiummerk verworven en het blijft afwachten of het Franse DS de komende jaren eenzelfde krachttoer kan realiseren. Met de DS7 Crossback zet de Franse constructeur een eerste stap in de goede richting maar één zwaluw maakt nog geen lente.   

Verruiming modellenaanbod   

Om hun positie te consolideren én om rendabel te kunnen blijven, hebben de Duitse premiummerken hun modellenaanbod in de breedte uitgebouwd en zelfs nichesegmenten gecreëerd, tot grote ergernis van de volumemerken. Die reageren door de kwaliteit van hun modellen te verhogen of door startups in de markt te zetten. Zoals Toyota dat heeft gedaan met Lexus en Nissan met Infiniti. In Europa heeft die aanpak niet gerendeerd, in de Verenigde Staten wel. 

Dieseleinde2018
Van diesel naar benzine

Particulieren die veelal in de stad en minder dan 15.000 km per jaar rijden, schakelen massaal over van diesel naar benzine. Bij de premiummerken verloopt die transitie minder spectaculair. Hun klantenbestand bestaat bijna uitsluitend uit bedrijfsleiders, managers, vertegenwoordigers en zelfstandige beroepen die vaak lange verplaatsingen maken en meer dan 15.000 kilometers per jaar afleggen. Zij hebben in de eerste plaats oog voor het kostenplaatje en dat leert dat diesel rijden nog altijd voordelig is én nu ook milieuvriendelijk, dankzij de nieuwe generatie dieselmotoren met gesofistikeerde katalysatoren die de schadelijke NOx-uitstoot drastisch verminderen.   

Ervan uitgaand dat tegen 2025 zo’n 15 à 25 procent van de verkochte auto’s volledig elektrisch aangedreven zal zijn, houdt dat in dat in 2025 nog altijd 75 procent van het wagenpark zal uitgerust zijn met een conventionele benzine- of dieselmotor.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy