donderdag, 03 januari 2019

549.632 nieuwe auto’s in België in 2018

Geschreven door  Stijn Blanckaert
549.632 nieuwe auto’s in België in 2018 © Autonieuws
Automobielfederatie FEBIAC gaf zopas de inschrijvingscijfers voor 2018 vrij. Met een totaal van 549.632 nieuwe auto’s (en 77.936 lichte vrachtwagens tot 3,5 ton) kunnen we van een goed jaar spreken voor de Belgische automobielsector. Volkswagen, Renault en Peugeot vormen de top drie van de automerken. 


Eind 2017 tikte het totaal aantal nieuwe inschrijvingen nog af op 546.558, waardoor 2018 het net 0,56% beter deed dan 2017. 

Het opmerkelijke resultaat van 2018 kwam er ondanks een moeilijke laatste periode van september tot en met december, die door de invoering van de WLTP-norm en de leveringsproblemen die dat met zich meebracht voor veel merken, minder goed was dan vorig jaar. Met 549.632 auto’s sluit de Belgische automarkt het jaar voor de vierde keer op rij hoger af dan het voorgaande jaar, en na recordjaar 2011 is 2018 het tweede beste jaar ooit qua aantal inschrijvingen.

2018 was duidelijk ook het jaar van de “ontdieseling”. Waar eind 2017 nog 46 op 100 nieuwe auto’s op diesel reden, daalde dat cijfer eind 2018 naar 35%. Tegelijk steeg het marktaandeel van de benzinemotoren van 48% (2017) naar 58% (2018).

Bij de bestelwagens ging de markt er met 2% op vooruit, en de inschrijvingen van nieuwe vrachtwagens tot 16 ton gingen 16,2% hoger, terwijl de extreem zware trucks van meer dan 16 ton 9% beter verkochten in 2018 dan in 2017.

Ook de motorfietsenmarkt deed het goed, met een toename van de jaarlijkse inschrijvingen met 11% tot 24.704 stuks in 2018.

Merkenklassement

Als we naar de resultaten van de personenwagens kijken, zien we dat Volkswagen, met een totaal van 52.738 auto’s en een marktaandeel van 9,6%, het jaar als marktleider afsluit, gevolgd door Renault (50.213 auto’s en 9,14% marktaandeel) en Peugeot (42.623 en 7,75%). Eerste premiummerk is BMW, op de vierde plaats, met niet minder dan 40.057 nieuwe auto’s en een marktaandeel van 7,29%. Het blijft daarmee grote concurrent Mercedes voor, dat op de vijfde plaats eindigt met 35.526 inschrijvingen (6,46%). Opel, Audi, Ford, Citroën en Hyundai, als eerste Aziatische merk, vervolledigen de top 10.

Opmerkelijk is de achteruitgang van Audi. Terwijl het merk in 2017 nog 33.323 nieuwe auto’s aan de man wist te brengen, waren dat er vorig jaar nog 28.710, een daling van 13.84%, waarmee het merk op de zevende plaats in de rangschikking staat.

Hyundai en Volvo maken tegelijk de omgekeerde beweging, met een respectievelijke stijging in de verkoopcijfers van 10,98% en 11,82% tot respectievelijk 21.727 en 20.155 exemplaren.

In procenten uitgedrukt is Jeep de grootste winnaar, want het schreef in 2018 met 4.930 auto’s maar liefst 2.333 of 89,83% meer stuks in dan in 2017 (2.597). De allergrootste verliezer is, opnieuw procentueel, Infiniti, dat op de 36ste plaats staat met 166 auto’s, wat nog eens 56,54% minder is dan de 382 stuks van 2017. Zelfs Maserati doet het met 222 stuks beter, al is dat toch ook 29,97% minder dan in 2017.

In 2018 schreven ook exact 100 gelukkigen een nieuwe Ferrari in. Iets minder dan in 2017, toen dat er nog 112 waren. Dat is iets meer dan vier keer zoveel als Lamborghini, dat 22 nieuwe eigenaars vond, en McLaren, dat 21 inschrijvingen noteerde.

Schermafbeelding 2019 01 03 om 14.39.09

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy