dinsdag, 08 januari 2019

Donkere wolken boven Jaguar Land Rover

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Donkere wolken boven Jaguar Land Rover © JLR
De Brexit, die door de Britten, zonder de gevolgen ervan ernstig overwogen te hebben is goedgekeurd, zal eind maart –als hij er effectief komt- hoe dan ook voor een nieuwe Europese orde zorgen. En hoewel heel Europa er slechter van wordt als de Britten de EU verlaten, zullen het vooral de Britten zelf zijn die de gevolgen zullen dragen. Daarbij horen ook de Britse bedrijven, waaronder Jaguar Land Rover, het icoon van de autoindustrie van het Verenigd Koninkrijk. Die constructeur wordt vandaag echter met meer problemen dan alleen de Brexit geconfronteerd.


Dalende verkoopcijfers en overproductie

Sinds 2008 is die constructeur in handen van de Indische Tata-groep, en de voorbije jaren ging het hen voor de wind. De nieuwe producten vielen duidelijk in de smaak, en de verkoopvolumes vertoonden een mooi stijgende lijn, net als de bedrijfswinsten. Maar dingen kunnen snel veranderen, en vandaag situeren de problemen zich voornamelijk bij Jaguar, dat zijn verkopen (onder meer in China) sterk zag teruglopen en geconfronteerd wordt met het beperkte succes van de XE en XF berlines in een markt die om SUV’s smeekt, en een (gedeeltelijke) kannibalisering van de F-Pace verkopen door die van de wat kleinere E-Pace. Daarbij wordt Land Rover enigszins gespaard, aangezien dat merk uitsluitend in die succesvolle SUV-niche opereert.

Jaguar Land Rover is intussen verlieslatend, met een verlies van 354 miljoen Britse Ponden in de eerste zes maanden van het huidige fiscale jaar (dat tot eind maart 2019 loopt). Daarmee werd ook de kredietwaardering van Tata en Jaguar Land Rover afgewaardeerd, wat het bedrijf dan weer op kosten jaagt voor wat de financiering van hun productie en ontwikkeling betreft.

Om de daling van de inkomsten te verwerken plant Jaguar Land Rover een hele reeks ontslagen, zou er zelfs een van de Britse fabrieken worden gesloten, en snijdt het ook in het research & developmentbudget, wat nooit een positief resultaat kan hebben als je moet concurreren met concerns als VAG, BMW en Daimler, die voor (zowat) elk model in je productportfolio een evenwaardige concurrent aanbieden. 

Misschien is er wel een toekomst voor Jaguar als merk van volledig elektrische auto’s? Door als eerste de iPace te lanceren heeft het op dat vlak momenteel een (weliswaar) kleine voorsprong op zijn Duitse premiumconcurrenten. 

De lagere verkoopcijfers, zeker in China, hebben al voor een verlaging van de productieaantallen gezorgd, en voor technische werkloosheid in een aantal Britse fabrieken. Zo is er momenteel een aanzienlijke overcapaciteit in de JLR-fabrieken, net nu nog een nieuwe fabriek in Slowakije wordt geopend (waar de nieuwe Defender zal worden gebouwd) en onderaannemer Magna Steyr de opdracht kreeg om de iPace, Jaguar’s eerste elektrische auto, te bouwen.

Brexitperikelen

Niet alleen wordt de constructeur geconfronteerd met de problemen waar ook andere fabrikanten mee kampen, met name de kosten verbonden aan het overschakelen naar elektrische wagens, maar meer nog dan anderen, die elders in Europa hun auto’s bouwen en gevestigd zijn, zijn de te verwachten gevolgen van de Brexit een reden voor bezorgdheid.

De helft van alle Jaguars en Land Rovers worden in het Verenigd Koninkrijk gebouwd. Als de Brexit een feit is, zal dat betekenen dat het exporteren van de in het VK gebouwde auto’s mogelijk gepaard zal gaan met aanzienlijke importtaksen in andere landen, waardoor ze daar minder competitief zullen worden, en Jaguar Land Rover dan weer gedwongen zal worden om de marges te laten zakken om toch nog enigszins competitief te zijn op prijsvlak. 

Ook de import naar het Verenigd Koninkrijk van de Jaguars en Land Rovers die buiten Groot Brittanië werden geassembleerd zal duurder worden, door de invoertaksen voor producten die vanuit het buitenland naar het VK worden ingevoerd. Daardoor zullen de Britten mogelijk meer betalen voor hun elders geassembleerde Jag’s en Land Rovers. 

De verwachting is dat een ongunstige Brexitdeal niet minder dan 1,1 miljard euro zou kunnen kosten aan Jaguar Land Rover. In die zin is het openen van een fabriek in Slowakijke nog een goede zet geweest, omdat dat land natuurlijk wel een EU-land blijft.

Alles zal natuurlijk afhangen van de Brexitdeal die een dezer beklonken zal worden. We kunnen daarbij alleen maar hopen dat ze op het laatste nippertje nog tot inkeer komen en die vermaledijde beslissing alsnog terugdraaien of afzwakken, al is dat niet erg waarschijnlijk.

Dat is echter nog niet alles, want als VS-president Trump zijn dreigementen om Europese auto’s zware invoertaksen op te leggen ook uitvoert, zal de constructeur daar opnieuw onder lijden…

Zo is het dus vijf voor twaalf bij Jaguar Land Rover, en moeten pijnlijke beslissingen genomen worden om het bedrijf terug rendabel te maken en het ook rendabel te houden. Dat politieke beslissingen een en ander niet vergemakkelijken, is waar, maar dat geldt ook voor anderen, al wordt geen enkele andere constructeur zo sterk geraakt door de Brexit als Jaguar Land Rover.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy