maandag, 11 februari 2019

Allemaal elektrisch: realistisch of utopie?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Allemaal elektrisch: realistisch of utopie? © Volkswagen AG
Willen of niet, ernaast kijken lukt niet meer. Onder druk van de (groene) publieke opinie en de politiek is het vandaag duidelijk: alleen auto’s met een nul-uitstoot zijn nog aanvaardbaar. Zoals zo vaak ontbreekt het hier aan nuance.


“Naar een nul-uitstoot voor het wegverkeer.” Daar kan –als we eerlijk zijn- eigenlijk niemand iets op tegen hebben. Partij Groen wil tegen 2030 alle diesels uit Vlaanderen verbannen, en ook alle benzineauto’s moeten tegen 2035 weg zijn. Daarbij moet Vlaanderen één grote Lage Emissie Zone worden. Klinkt mooi, maar is tegelijk onrealistisch, nu én in de nabije toekomst, en dat zouden ze zelf toch ook moeten beseffen.

Wat is dan het alternatief voor een benzine- of dieselwagen? Een auto met nul-uitstoot. Dat kan vandaag om een auto op waterstof gaan, of om een batterij-elektrische auto. 

Concreet heb je dan de respectievelijke keuze voor een Hyundai Nexo of Toyota Mirai (meer dan € 75.000,-), de enige waterstofauto’s op de markt, die je op een drietal plaatsen in dit land kan voltanken, of voor de momenteel nog tot een handvol modellen beperkte selectie elektrische auto’s, die minimaal zo’n € 35.000,- moeten kosten en bijlange niet het gebruiksgemak bieden van een auto met verbrandingsmotor (nog steeds beperkt rijbereik, gebrek aan laadpunten). 

Wie kiest voor een elektrische auto moet die kunnen opladen. Wat doe je wanneer je in de stad woont (wat uit milieu-oogpunt de ideale situatie is) en dus niet over een garage met stopcontact beschikt? Wat doe je als je niet over het budget voor zo’n elektrische auto beschikt? Wat doe je als je onderweg naar de zee of de Ardennen moet bijladen en iedereen rijdt elektrisch? Waar zal al die elektriciteit vandaan komen, met anderhalve werkende kerncentrale en geen enkel alternatief?

Elektrische auto’s zijn wel “schoon” als het op lokale emissies aankomt, maar zijn eigenlijk alleen echt “schoon” als de elektriciteit waarop ze rijden ook “groen” is, en dus hernieuwbaar. Dat geldt dus niet voor kernenergie (hoewel die niet bijdraagt aan de opwarming van de aarde), noch voor energie uit gas- of kolencentrales. Enkel zonne-, wind- of waterkrachtenergie zijn dan valabele alternatieven, maar het is gewoonweg onmogelijk om tussen vandaag en 2030 voldoende groene energie op te wekken om aan de energiebehoefte te voldoen zonder bijkomend te rekenen op kernenergie of andere niet-hernieuwbare oplossingen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de zeldzame aardmetalen waaruit de batterijen van elektrische voertuigen opgebouwd zijn (die in soms mensonwaardige omstandigheden gewonnen worden op milieu-onvriendelijke wijze), en opnieuw een aanslag betekenen op de beperkte aardreserves.

Voor een bepaalde doelgroep is elektrisch rijden zowel haalbaar als een echt alternatief, en vormt het inderdaad een oplossing. Wie echter veel rijdt, een beperkt (aankoop-)budget heeft en/of niet over een laadpunt of garage beschikt, is het vandaag, maar ook morgen, niet mogelijk om het zonder benzine- of diesel te stellen. 

Dat is ook geen ramp, want alle vandaag verkochte benzine- en dieselauto’s voldoen aan de uiterst strenge Euro 6d TEMP-norm, die zowel qua NOx, fijne deeltjes en CO-uitstoot, als qua CO2, zuiverder is dan ooit tevoren. Neen, ideaal is ook een nieuwe Euro 6-motor niet, maar hij is wel vele malen properder dan een Euro 5, 4 of 3-motor en dus een goed alternatief in afwachting van de echte mogelijkheid om op nul-emissievoertuigen over te schakelen.

Laten we dus beginnen bij het begin, en zorgen dat er incentives komen voor particulieren en bedrijven om hun meest vervuilende oude auto’s te vervangen door nieuwe exemplaren, die per definitie talloze keren minder uitstoten. Laat de overheid intussen werk maken van een efficiënter en betaalbaar openbaar vervoer dat eindelijk doet wat het al decennia belooft, massaal veel laadinfrastructuur voorzien en een stabiel fiscaal klimaat creëren voor ondernemers, zodat zij – zoals steeds – als eersten kunnen werken aan de omslag. Zet volop in op de trein en binnenscheepvaart als alternatief voor het wegtransport, investeer in groene energie, ... 

Er kan zo veel meer gedaan worden dan simpelweg de auto telkens weer met alle zonden te beladen. Wat meer redelijkheid zou welkom zijn.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy