woensdag, 15 mei 2019

Zijn de dagen van BMW-topman Harald Krüger geteld?

Zijn de dagen van BMW-topman Harald Krüger geteld? © BMW Group
Donderdag 16 mei heeft in München de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering plaats van BMW. Dat belooft een geanimeerde bijeenkomst te worden want de resultaten vallen tegen: de verkoop stagneert en de winst daalt. In mei 2020 loopt het contract af van de huidige topman Harald Krüger. Hoewel een verlenging van zijn contract donderdag niet op de agenda staat, zal hierover in de wandelgangen druk worden gespeculeerd. 

 

BMW Group is met haar merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad een van de uithangborden van de Duitse autonijverheid. De Beierse autogroep stelt wereldwijd 125.000 mensen tewerk en is buiten Duitsland vooraf in Amerika, China en Zuid-Afrika zeer actief. Zo loopt het complete X-gamma van BMW in het Amerikaanse Spantanburg van de band en is BMW meerderheidsaandeelhouder van de Chinese autobouwer Brilliance. 

Familie Quandt heeft het laatste woord

In tegenstelling met de meeste multinationals beschikt BMW met de familie Quandt over een aandeelhouder die met 47 procent van de stemgerechtigde aandelen altijd en overal het laatste woord heeft. Dat is de voorbije zestig jaar een zegen gebleken voor het merk. Eerst Herbert Quandt en vervolgens zijn dochter Susanne en zoon Stefan hebben een langetermijnvisie en zijn nog altijd nauw betrokken bij het beleid van het bedrijf. Daardoor is BMW kunnen uitgroeien tot een sterk merk in het premiumsegment én heeft het zijn eigenheid en onafhankelijkheid kunnen bewaren. Het management heeft nooit zotte beslissingen moeten nemen om de geldhonger van aandeelhouders met een kortetermijnvisie te stillen.

Stoelendans in 2015

In 2015 voerde BMW een voortijdige generatiewissel door aan de top. Nadat Joachim Miller een nieuwe ambtstermijn als voorzitter niet zag zitten, werd zijn plaats ingenomen door Norbert Reithofer (59) die de operationele leiding overdroeg aan de toen 49-jarige Harald Krüger. De wissel van de macht verraste vriend en vijand en leidde tot een leegloop van managers op cruciale posities binnen het bedrijf. Zo stapte Herbert Diess over naar Volkswagen om daar de nummer één te worden. Of er een oorzakelijk verband bestaat tussen hun vertrek en de mindere periode van BMW nu valt niet te bewijzen.
 
Trump treft schuld

De moeilijkheden bij BMW hebben wellicht meer te maken met de fratsen van president Trump die koud en warm tegelijk blaast. Om de aandacht af te leiden van zijn faliekante politiek op het thuisfront heeft hij een handelsoorlog ontketend met China en Europa. BMW en bij uitbreiding ook de andere Duitse merken betalen daar een hoge prijs voor. Door de hoge invoerheffingen op hun auto’s worden die te duur voor de Amerikanen en Chinezen en daalt de verkoop spectaculair. Het complete X-gamma van BMW wordt immers in het Amerikaanse Spartanburg geproduceerd. 

BMW heeft koppositie inzake elektrische aandrijving uit handen gegeven

BMW treft zelf ook schuld. Met de lancering van de i3 en i8 manifesteerde BMW zich enkele jaren geleden als koploper inzake elektrische aandrijving in Duitsland. Vandaag nemen Audi en Mercedes de lead met de e-tron en EQC. De BMW i4 en inext komen ten vroegste in 2021 op de markt. 

In een reactie op de minder goede gang van zaken heeft topman Krüger voor 12 miljard besparingen aangekondigd en allianties met andere autoconstructeurs in het vooruitzicht gesteld, om de hoge investeringskosten in alternatieve aandrijving en autonoom rijden over meerdere partners te kunnen spreiden. Een van de alliantiepartners is Mercedes, de knieval ten overstaan van de aartsvijand moet pijn hebben gedaan. De BMW-directie heeft bovendien de bouw van een nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen on hold gezet. Weliswaar wordt dit jaar de eerste steen gelegd, om de Hongaarse eerste-minister Orban te vriend te houden, maar daar zal het bij blijven. Er komen dit jaar ook geen nieuwe aanwervingen.    

De aandeelhoudersvergadering van donderdag belooft geanimeerde tussenkomsten op te leveren. Tot nu toe leek Harald Krüger the right man on the right place te zijn, maar daar is de voorbije weken twijfel over gerezen. Hij is ongetwijfeld een zeer deskundige manager die bovendien ontzettend hard werkt, maar hij mist charisma. Hij kan niet overtuigen en niet enthousiasmeren. Vooral dat laatste is vandaag nodig om BMW terug in schwung te brengen. Het is geen toeval dat tal van jonge beloftevolle kaderleden de Beierse autobouwer de rug hebben toegekeerd en nu aan de slag zijn bij de concurrentie. De prestatiedruk in München is onmenselijk hoog, de werksfeer verpest en de onvrede onder het personeel groot. Ook de aandeelhouders zijn ontevreden over de opbrengst van hun aandelen en worden ongeduldig. 

Krijgt Krüger een contractverlening?

Donderdag zal blijken of Harald Krüger nog de volle steun geniet van voorzitter Norbert Reithofer en de familie Quandt. Nog houden die de lippen op elkaar maar volgens enkele invloedrijke Duitse media zijn de dagen van Krüger als topman van BMW geteld. Eind mei 2020 loopt zijn contract af. Wij kijken met belangstelling uit naar het verloop van de debatten. Dat zal vanop afstand gebeuren want BMW nodigt geen Belgische media uit naar München. Dat is ooit anders geweest, tijdens de vette jaren. Toen stond BMW bij  hogeschoolstudenten op nummer één van de lijst van favoriete werkgevers en trokken directie, werknemers en aandeelhouders schouder aan één zeel. Van die uitstraling en samenhorigheid is vandaag niet veel meer overgebleven, in plaats van Beierse Gemütlichkeit overheersen nu afstandelijkheid en kille efficiëntie. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy