zondag, 19 mei 2019

Zetsche gaat, Källenius komt bij Mercedes

Zetsche gaat, Källenius komt bij Mercedes © Daimler
De aandeelhoudersvergadering van Daimler AG van woensdag 22 mei staat helemaal in het teken van de machtsoverdracht van Dieter Zetsche aan Ola Källenius (49). De afscheidnemende topman met zijn indrukwekkende witte walrussnor is op 5 mei 66 jaar geworden en kan terugblikken op een succesvolle carrière bij de Duitse autobouwer, de laatste dertien jaar als voorzitter. Hem komt de verdienste toe het autoconcern van de ondergang te hebben gered.    


Daimler-Benz vervult al ruim 100 jaar een voortrekkersrol op het vlak van technologische innovatie in de automobielbouw. Het merk met de ster heeft wereldfaam verworven door als eerste baanbrekende technologieën en systemen te implementeren in zijn seriemodellen. Onder de Duitse luxemerken was Mercedes decennialang de onbetwiste nummer één, the sky was the limit. 

Eind van de jaren tachtig wilde de toenmalige voorzitter Edzard Reuter Mercedes uitbouwen tot een groot technologieconcern maar hij faalde bij de uitwerking. Zijn opvolger Jürgen Schrempp kocht in 1998 het verlieslatende Chrysler om van DaimlerChrysler de grootste autobouwer ter wereld te maken, maar ook dat project mislukte. De megalomanie van beide voorzitters kostte het concern naar schatting 60 miljard euro. 

Redder in nood

 In opvolging van Schrempp verkozen de aandeelhouders in 2006 diens rechterhand Dieter Zetsche onverwacht tot nieuwe voorzitter. In zijn hoedanigheid van CEO van Chrysler was die er immers niet in geslaagd om van het Amerikaanse dochterbedrijf een winstgevende onderneming te maken. Met name de machtige vakbond IG Metall toonde zich not amused met de verkiezing van de nieuwe voorzitter. 

Tussen Zetsche en IG Metall is het nooit meer goed gekomen. De vakbond verweet de topman te veel ontzag te tonen voor de zogenaamde heilige huisjes binnen het concern. Zetsche legde de kritiek naast zich neer en gaf carte blanche voor een ingrijpende verjongingskuur van Mercedes. Chief designer Gorden Wagener ging de uitdaging aan en toverde een reeks vernieuwende modellen tevoorschijn. Die zetten weliswaar kwaad bloed bij de conservatieve achterban van het merk maar veroverden de harten van ontelbare jonge klanten. Mercedes werd plots een trendy merk en verkocht als warme broodjes. 

Wissel van de macht

Op woensdag 22 mei is het zover en geeft de afscheidnemende voorzitter met de indrukwekkende walrussnor de fakkel door aan Ola Källenius (49). Dat gebeurt op voordracht van Zetsche die in de joviale Zweed zijn gedroomde opvolger ziet. Die laatste wordt omschreven als een flegmatieke en open-minded ploegspeler die veel tijd en energie steekt in overleg met zowel de grote aandeelhouders als medewerkers van hoog tot laag. 

Ola Källenius heeft ook al gepraat met de machtige vakbond IG Metall. Hij heeft immers dringend geld nodig voor nieuwe projecten met betrekking tot elektrisch en autonoom rijden en moet daarom aan alle kanten besparen. Ook op de personeelskosten. Naar verluidt verdwijnen op termijn zo’n 10.000 jobs, door natuurlijke afvloeiing. Daarnaast wil hij de efficiëntie verhogen door nichemodellen zoals de SLC uit het gamma te schrappen. Bovendien is beslist om de (uit)bouw van fabrieken on hold te zetten. Hij is ook op zoek naar partners voor gemeenschappelijke projecten, zoals in het geval van car2go en smart. Het Chinese Geely is recent voor de helft eigenaar geworden van dochtermerk smart, vanaf volgend jaar verhuist de smart-productie naar China. Hij is ook overtuigd van de meerwaarde van allianties met sectorvreemde bedrijven zoals Amazon, Apple en Siemens. De jaarvergadering van 22 mei moet zich ook uitspreken over een voorstel besproken dat de opsplitsing van het concern in drie zelfstandige entiteiten (Mercedes AG, Daimler Trucks en Daimler Mobility AG) beoogt. Het Chinese partnerbedrijf Foton heeft laten weten in zee te willen gaan met Daimler Trucks, wat de poort zou openen naar de snel groeiende Chinese vrachtwagenmarkt. 

De nieuwe sterke man in Stuttgart probeert op die manier tegemoet te komen aan de vraag van de aandeelhouders. Die willen dat het autoconcern meer inzet op een verhoging van de rentabiliteit en beurswaarde van het bedrijf. De operationele winst bedroeg vorig jaar nog 6,2 procent maar glijdt af in de richting van 5 procent. De stijgende kosten leiden in een stagnerende markt tot kleinere winsten én lage beursnoteringen. 

Verleden tijd

Mercedes was vele decennialang het kroonjuweel van de Duitse industrie maar dat is voltooid verleden tijd. De autonijverheid is in volle transitie, autobouwers moeten zich omvormen tot providers van mobiliteit in al zijn facetten. Niemand kan met zekerheid voorspellen welke vorm van alternatieve aandrijving straks dé nieuwe standaard wordt, wat de automerken ertoe verplicht om op verschillende paarden te wedden – op het gevaar af vele miljarden in rook te zien opgaan. In onze geglobaliseerde en snel evoluerende wereld bestaan geen vaste waarden meer en moet ook het oudste automerk ter wereld zich constant vernieuwen om te kunnen overleven. Zetsche gaat, Källenius komt. Naar verwachting zal de nieuwkomer met applaus worden verkozen, van de kant van IG Metall wordt ditmaal geen kritiek verwacht. Ola Källenius heeft tot nu toe een feilloos parcours gelopen en heeft ook de harten van de Mercedes-medewerkers veroverd door zijn ontwapende jovialiteit en no-nonsense aanpak. De kans dat hij straks naast zijn schoenen gaat lopen, is nihil. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy