vrijdag, 25 oktober 2019

Brusselse Regering wil alle verbrandingsmotoren uit de stad bannen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Brusselse Regering wil alle verbrandingsmotoren uit de stad bannen © rawpixel.com – Scott Webb
De Brusselse Regering heeft deze week aangekondigd dat ze vanaf 2030 geen diesels en vanaf 2035 ook geen benzinewagens meer wil toelaten in het Brussels Gewest. Hoe dat er in de praktijk zou uitzien wordt er niet bijverteld. Dat zijn blijkbaar zorgen voor over twintig jaar. Volgens ons is dat een populistisch en op niets gebaseerd plan, en wel hierom…


Als we ervan uitgaan dat de elektrificatie van het wagenpark tegen 2030 inderdaad veel verder gevorderd zal zijn dan de magere penetratie van elektrische auto’s vandaag, ziet het er hoe dan ook naar uit dat er tegen 2030 veel minder diesels en benzinewagens de stad in zullen willen rijden, simpelweg omdat ze dan minder talrijk zullen zijn en veelal vervangen zullen zijn door (semi-)elektrische auto’s, al dan niet met batterijen of een interne elektriciteitscentrale op waterstof, of nog een andere technologie waarvan we vandaag het bestaan niet eens kennen.

Maar om nu als Brusselse regering al te beslissen alle auto’s met verbrandingsmotoren tegen respectievelijk 2030 en 2035 volledig te weren uit het Gewest, is onrealistisch en verkeerd, omdat zelfs de beste ingenieurs vandaag niet kunnen voorspellen welke vooruitgang er nog zal worden gemaakt op het vlak van verbrandingsmotoren in de volgende twintig jaar.

Ongetwijfeld zullen de huidige inspanningen van de constructeurs met betrekking tot verbrandingsmotoren onverminderd verdergaan tot in 2030, zodat we tegen dan met verbrandingsmotoren zullen rijden die (quasi) geen uitstoot meer hebben, als onze auto’s dan überhaupt nog met zo’n motorisaties zullen uitgerust zijn. Daarom kan het echt niet de bedoeling zijn om twintig jaar op voorhand al de beslissing te nemen om ook voertuigen die tegen die tijd zullen kunnen uitpakken met een (quasi) nuluitstoot bij voorbaat al te bannen.

In plaats van met een dergelijke aankondigingspolitiek mensen te doen twijfelen over de aankoop van een auto, zou de Brusselse regering beter werk maken van een versnelde vermendigvuldiging van het aantal (publieke) laadpunten in de stad, van ambitieuze investeringen in openbaar vervoer en het algeheel ondersteunen van alternatieven voor de individuele auto, zonder die auto als geheel te viseren en de bewoners en bezoekers zonder alternatief vervoermiddel te straffen. Er zijn zo veel positieve zaken te realiseren op het vlak van mobiliteit die niet neerkomen op verbieden, schrappen en duurder maken… Opnieuw beginnen, Brussel!

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy