maandag, 11 november 2019

17% van Vlaamse auto’s mag in 2020 Antwerpen of Gent niet meer in

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Niet minder dan 17% van alle auto’s in Vlaanderen zullen vanaf januari niet meer voldoen aan de normen die vanaf dan van toepassing zijn in de Lage Emissiezones van Gent en Antwerpen. Vanaf januari mag je die steden namelijk ook al niet meer in als je een diesel hebt met euronorm 4, tenzij je er geld voor over hebt.


Diesels met eurormen 1, 2, 3 en nu ook 4 zijn dus niet langer toegelaten, en auto’s met benzinemotoren of auto’s op gas moeten minimaal aan euronorm 2 voldoen. Vanaf 2022 zal Brussel, waar bestuurders nu nog wat respijt hebben, eveneens enkel toegankelijk zijn mits betaling van een eenmalige toelating. In Antwerpen kost zo’n toegang voor personenwagens 30 euro voor één week tot 365 euro voor een jaar. In Gent kost het je vanaf januari 25 euro om een week lang met een diesel met euro 4-norm de stad in te rijden. 

Volgens autofederatie Febiac zijn van alle in Vlaanderen rijdende auto’s niet minder dan zeventien procent diesels zijn die niet aan de nieuwe norm voldoen. Dat betekent dus dat heel wat eigenaars van zo’n diesel uit 2005 tot eind 2010 nu hun auto zullen moeten verkopen. Die wagens brengen door de nieuwe reglementen echter nog amper iets op, wat voor een serieus probleem zorgt bij die automobilisten die in de eerste plaats al niet van plan waren om hun nog perfect functionerende auto te verkopen.

Zo zijn het dus de minst begoede automobilisten die het grootste slachtoffer zijn. Bestuurders van firmawagens hebben namelijk bijna per definitie een voertuig dat aan de nieuwste milieunormen voldoet, en wie er de middelen voor heeft kan vroeger dan voorzien een nieuwe auto kopen, maar wie weinig verdient en vanaf januari met zijn nochtans nog in uitstekende staat verkerende auto niet langer de stad in mag is de pineut. 

Het feit dat je met dergelijke auto’s wel nog de stad in mag als je er genoeg voor betaalt, doet ons trouwens twijfelen aan de werkelijke drijfveren van stedelijke overheden die zo’n Lage Emissiezones invoeren. Vervuilt een auto die meer betaalt dan minder?

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy