vrijdag, 14 februari 2020

Nergens (relatief) meer flitspalen dan in België

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nergens (relatief) meer flitspalen dan in België © Patrick Theunissen
Uit een onlangs gepubliceerde infochart van databedrijf Statista.com blijkt dat België de onbetwiste Europese recordhouder is voor wat betreft het aantal flitspalen per 1.000 km2. Met 67,6 vaste camera’s per 1.000 km2 blijven we Malta, met 66,5 stuks, nog net voor. 


Als je weet dat België een oppervlakte heeft van 30.689 km2, zou dit betekenen dat er in ons land 2.074 flitspalen staan. Bovendien staat het grootste deel van die flitspalen dan nog eens in Vlaanderen, waar de concentratie per 1.000 km2 dus nog hoger is dan over heel België.

We hebben samen met Malta trouwens een heel grote voorsprong op Italië, dat als derde in dit klassement 33,8 stuks per 1.000 km2 telt. Vierde is het Verenigd Koninkrijk, met 31,1.

Het is misschien wel nodig om enig voorbehoud te maken bij deze statistiek, aangezien België toch wel een erg fijnmazig wegennet heeft, en tegelijk klein is qua oppervlakte, waardoor het nu ook weer niet helemaal onlogisch is dat er bij ons meer flitspalen zijn dan in andere, grotere en minder dichtbevolkte landen.

Daarmee wordt echter wel nog maar eens duidelijk dat de overheid in ons land een makkelijke inkomstenbron heeft gevonden, die ze ook ten volle uitbuit. Rijden de Belgen echt zo veel gevaarlijker of sneller dan de Nederlanders (23,7 stuks per 1.000 km2 in een eveneens dichtbevolkt land), de Duitsers (12,8) of de Fransen (6,3)? 

Het zou eigenlijk wel de moeite lonen om te weten hoeveel de firma’s die dergelijke apparatuur installeren daarvoor exact aanrekenen. Ook daar wordt waarschijnlijk heel wat (overheids)geld verdiend. Als je weet dat één flitspaal volgens onze bronnen rond de € 12.000 kost, en er in ons land dus minstens 2.000 stuks staan, spreken we dus over minstens € 24.000.000. Die betalen zich wel ruim terug, aangezien in België volgens schattingen zeker voor € 500.000 per dag boetes worden uitgeschreven na vaststellingen door onbemande radars.

Het argument dat de flitspalen het aantal verkeersdoden terugdringen lijkt ook niet zaligmakend te zijn, als we zien dat we tegelijk koploper zijn in het aantal flitspalen en tegelijk ook hoog scoren in het aantal verkeersdoden. Bovendien zijn flitspalen langs snelwegen of gewestwegen waar geen voetgangers of fietsers deelnemen aan het verkeer duidelijk niet in de eerste plaats gericht op verkeersveiligheid, maar dienen ze vooral om de staatskas te spijzen. Ongeveer een derde van de opbrengst van verkeersboetes zou in verkeersveiligheid geïnvesteerd worden, de rest vult de bodemloze put van de staatskas.

Misschien zijn er wel andere maatregelen die we kunnen nemen voor de veiligheid? Ik denk aan het systematisch scheiden van fietsers en autoverkeer, het beter onderhouden van de wegen of het herinrichten van gevaarlijke kruispunten en vervangen ervan door rotondes… Maar ondertussen staren we ons blind op trajectcontroles en flitspalen, want ongetwijfeld zou ons land als we kijken naar het aantal trajectcontroles ook op nummer één prijken bij eenzelfde berekening. 

voorartikelfilispaal

Bron & foto : Statista.com

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy