zondag, 24 mei 2020

Grote onrust bij Nissan en Renault

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Grote onrust bij Nissan en Renault © Nissan
Het rommelt bij de alliantie, en geen klein beetje. De vooruitzichten zijn somber, door de coronacrisis en de economische terugval, die bovenop de interne moeilijkheden kwamen die de val van Carlos Ghosn met zich meebracht. Zowel bij Renault als bij Nissan staan duizenden banen op de tocht en dreigen fabriekssluitingen. Dat Renault zelfs helemaal zou kunnen verdwijnen, zoals de Franse minister van economie en financiën Le Maire zei, is dan weer erg onwaarschijnlijk.

Momenteel is niets officieel bekend, maar in de komende week zal duidelijk worden wat binnen de groep ondernomen zal worden om de situatie recht te proberen trekken. Dat dat pijn zal doen lijdt geen twijfel.

1426170355 1 5 1200x800Nissan

Nissan zou volgens het Japanse Kyodo News tot twintigduizend banen, of vijftien procent van het wereldwijde personeelsbestand schrappen in het kader van een uitgebreide herstructurering waarbij het merk zich grotendeels uit Europa zou kunnen terugtrekken, zoals we eerder al schreven op basis van een bericht van Reuters. Op 28 mei zullen we weten of Reuters en Kyodo News het bij het rechte eind hadden. De ontslagen zouden voornamelijk Europa treffen, waar een of meerdere fabrieken gesloten zouden kunnen worden.

Renault Zoe Flins

Renault

Ook concerngenoot Renault zit in zwaar weer. Geruchten dat het sportieve dochtermerk Alpine compleet zou verdwijnen, terwijl van de Renaults Scénic, Espace en Talisman geen nieuwe generaties meer zouden gebouwd worden, weerklinken steeds sterker, en vrijdag waarschuwde de Franse minister van Economie en Financiën Bruno Le Maire in verscheidene interviews met Europe 1 Radio en Le Monde nog voor een mogelijke ondergang van de Franse autoconstructeur, waarvan de Franse overheid nog altijd voor 15% aandeelhouder is. 

Renault heeft voor in totaal € 5 miljard staatswaarborgen gevraagd aan de Franse overheid, die vrijdag volgens de minister nog niet waren goedgekeurd. De overheid vraagt namelijk garanties van de autobouwer met betrekking tot vergroening en het behoud van technologisch geavanceerde werkgelegenheid in Frankrijk, met zo weinig mogelijk banenverlies. Ook de fabriek in Flins, waar zo’n 2.600 mensen werken, zou niet gesloten mogen worden, hoewel ook dat een van de mogelijke gevolgen van de herstructurering zou zijn volgens meerdere bronnen.

"Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat Renault effectief zou verdwijnen. Daarvoor is het bedrijf te belangrijk voor Frankrijk en de Europese auto-industrie. Dat het zwaar zal moeten besparen en dat een en ander veel pijn zal doen, lijdt geen twijfel."

Dat Nissan zich bijna volledig uit Europa zou terugtrekken zou -hoe erg het ook is- geen verrassing zijn, maar Renault zal ongetwijfeld blijven bestaan als constructeur, want als Renault omvalt, krijgt de Franse (en de Europese) economie een klap waarvan ze over tien jaar nog niet hersteld zou zijn. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy