vrijdag, 29 mei 2020

Renault bespaart € 2 miljard en neemt afscheid van zo’n 15.000 werknemers

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Renault bespaart € 2 miljard en neemt afscheid van zo’n 15.000 werknemers © Goupe Renault
Na de aankondiging van de heroriëntatie van de strategie van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi op woensdag en van de herstructurering bij Nissan op donderdag was het vandaag de beurt aan Renault om uit te leggen hoe de constructeur meer dan € 2 miljard wil besparen om zijn toekomst te verzekeren. Alpine verdwijnt -gelukkig- nog niet, maar dat is zowat het enige goede nieuws dat we vandaag te horen kregen.

Renault kondigde in een persbericht aan dat het de vaste kosten met meer dan € 2 miljard wil verminderen over een periode van 3 jaar. Dat is noodzakelijk om concurrentieel te blijven en op lange termijn te kunnen overleven. Het plan heeft een aanzienlijke efficiëntieverhoging tot doel en wil dat doen door processen te vereenvoudigen, de diversiteit aan onderdelen binnen de voertuigen te verminderen en de productiecapaciteit aan te passen. Net als bij Nissan gaat het dus om een rationaliseringsoperatie die onder andere een vermindering van het aantal gebouwde wagens omvat.

 

De constructeur wil zich organiseren rond strategische business lines met toekomst. Het gaat dan om elektrische voertuigen, lichte vrachtwagens, de circulaire economie en innovatie met een hoge toegevoegde waarde. De Franse fabrieken moeten de kern vormen van het herstel van de Groep, maar in de fabriek van Flins (op 40 kilometer van Parijs), waar de Clio en de Zoë worden gebouwd, en in het Technocentre van Guyancourt (eveneens in de Parijse regio), waar de research & developmentafdeling huist, worden aanzienlijke reorganisaties doorgevoerd. 

Zo’n 15.000 werknemers minder

Binnen een periode van drie jaar zal Renault afscheid nemen van 4.600 werknemers in Frankrijk en meer dan 10.000 medewerkers in andere landen. Het zou niet om directe ontslagen gaan. Renault onderstreept de afvloeiingen te willen realiseren door omscholingsmaatregelen, interne mobiliteit en vrijwillig vertrek. 

Clotilde Delbos, interim CEO van Renault, verklaarde dat “Renault schaalvoordelen wil genereren om de algemene rentabiliteit te herstellen … door gebruik te maken van onze vele sterke punten, zoals elektrische voertuigen, de middelen en technologieën van de Renaultgroep en de alliantie, en door het verminderen van de complexiteit van de ontwikkeling en de productie van onze voertuigen.” 

Het discours is logischerwijs gelijklopend aan dat van Nissan, dat hetzelfde beoogt. Een grotere standaardisatie, nog meer gemeenschappelijke onderdelen en gezamenlijke productie, het is een onwrikbare logica voor iedere constructeur die in de huidige omstandigheden rendabel wil zijn. Ook bij Renault wordt vanaf nu het leader-follower-principe gehanteerd bij de ontwikkeling van voertuigen.

Verlaging van de productiecapaciteit

De wereldwijde productiecapaciteit zal van 4 miljoen voertuigen in 2019 teruggebracht worden tot 3,3 miljoen in 2024, met zoals gezegd ook een daling van het aantal arbeiders. Tegelijk worden ook geplande capaciteitsverhogingsprojecten in Marokko, Roemenië en Rusland geschrapt, en zullen de productieactiviteiten van versnellingsbakkenen wereldwijd gerationaliseerd worden.

De constructeur neemt zich verder voor om zijn industriële activiteiten in Frankrijk “in nauw overleg met de betrokkenen en sociale partners” te optimaliseren. Zo wordt onderzocht of de Noord-Franse fabrieken in Douai en Maubeuge kunnen omgevormd worden tot kenniscentrum voor elektrische voertuigen en lichte bedrijfsvoertuigen. De fabriek van Flins zou ook geherstructureerd worden maar wel blijven bestaan. 

1usine de dieppe

Alpine wordt niet geschrapt als merk, maar er wordt wel nagedacht over de omschakeling van de fabriek in Dieppe aan het einde van de productie van de Alpine A110. Of die A110 een opvolger krijgt, en waar die dan zou worden gebouwd, wordt niet gezegd.

Naast de industriële hervormingen zal ook binnen het distributienetwerk dat in handen is van Renault zelf bespaard worden. Eerder raakte al bekend dat het belang van Renault in Dongfeng Renault Automotive Company Ltd (DRAC) in China verkocht zal worden aan Dongfeng Motor Corporation, en dat de activiteiten van personenauto's onder het merk Renault op de Chinese markt stopgezet worden

De geschatte kosten voor de uitvoering van dit plan bedragen ongeveer € 1,2 miljard.

Ons idee

De toestand is ernstig, en niets doen zou ongetwijfeld tot het einde van Renault geleid hebben. Het is nu alle hens aan dek om terug rendabel te worden, wat met dit plan en de lening van € 5 miljard die Renault aan de Franse regering heeft gevraagd, mogelijk zou moeten zijn. We duimen alvast voor de vele duizenden betrokkenen dat Renault hier over enkele jaren sterker uitkomt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy