dinsdag, 02 juni 2020

Wie of wat is verantwoordelijk voor plotse koersstijging van Daimler?

Wie of wat is verantwoordelijk voor plotse koersstijging van Daimler? © Daimler AG
De koers van het Daimler-aandeel op de beurs is vandaag, dinsdag 2 juni, met bijna 9 procent gestegen. Zonder dat daar een plausibele verklaring voor bestaat. In vergelijking met een paar weken geleden noteert het aandeel zo’n 30 procent hoger. Wie of wat is verantwoordelijk voor deze plotse en sterke koersstijging?


Sinds het aantreden van Ola Källenius in mei 2019 als nieuwe topman gaat het bergaf met Mercedes. In een poging de scheve situatie recht te zetten, lanceert die het ene besparingsplan na het andere. Maar de verhoopte ommekeer blijft voorlopig uit. Dat heeft te maken met de zware erfenis die zijn voorganger hem heeft nagelaten maar ook met onvoorziene omstandigheden. Denk aan de wereldwijde terugloop van de autoverkoop en aan de dramatische gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. Tijdens de eerste maanden van het jaar is de bedrijfswinst met 80 procent gedaald. 

Dat is niet zonder gevolgen gebleven. Bedroeg de beurswaarde van Daimler eind 2017 nog € 76 miljard, dan is die intussen gedaald tot € 39 miljard, wat helemaal niet in verhouding staat tot de reële waarde van de autobouwer. 

De beurswaarde is een momentopname, maar ze illustreert wel de perceptie die leeft. De plotse koersstijging roept daarom vragen op waar niemand een pasklaar antwoord op heeft. Eén van de denkpistes is dat de aangekondigde steunmaatregelen van de Duitse overheid voor de aangeslagen Duitse automerken beleggers in hun richting stuwt. Een tweede denkpiste houdt rekening met een manoeuvre van de Chinese aandeelhouders, Geely en BAIC. Beursanalisten sluiten niet uit dat Geely of BAIC of allebei in het geheim Daimler-aandelen inkopen om hun machtsgreep op het concern verder uit te bouwen. Geely is met bijna 10 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van de Duitse autobouwer, BAIC heeft 5 procent in portefeuille. Dat maakt samen 15 procent. Slagen zij erin om meer dan 20 procent in handen te krijgen, dan kunnen ze op dat moment de uitvoering van beslissingen van het management gewoonweg blokkeren of een andere richting doen uitgaan. Met name van BAIC is geweten dat het zijn Daimler-aandelenpakket wil verhogen, in ruil voor een meerderheidsbelang van Daimler in de gemeenschappelijke joint venture Beijing Benz Automotive. 

Een derde denkpiste heeft te maken met een recente uitspraak van Renault-voorzitter Senard waarin die gewag maakt van groot nieuws met betrekking tot de ‘samenwerking van  Groupe Renault met Mercedes’. Is het een toeval dat de Franse regering net vandaag € 5 miljard steun toekent aan Renault? Of het één verband houdt met het ander zal snel blijken. Wordt vervolgd.     

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy