woensdag, 22 juli 2020

Cijfers autoverkoop Europa: dramatische eerste jaarhelft

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Cijfers autoverkoop Europa: dramatische eerste jaarhelft © Mazda
Uit cijfers die door autoconstructeursvereniging ACEA werden vrijgegeven blijkt dat België, met een daling met 30,2% van het aantal ingeschreven auto’s over de eerste zes maanden van 2020 in vergelijking met 2019, het nog net beter doet dan het gemiddelde van alle Europese landen, dat op -38,1% ligt. Bij de constructeurs zijn Mazda en Honda procentueel de grootste verliezers en houden Toyota, Volvo en BMW iets beter stand dan de anderen.


Lockdowneffect in heel Europa overduidelijk

Met een verlies van 30,2%, en 216.605 ingeschreven auto’s in de eerste zes maanden van 2020 vergelijking met 310.488 stuks tot eind juni vorig jaar is België een middenmotor qua verliescijfers.

De grootste verliezers van de eerste jaarhelft zijn Kroatië, met een verlies van 54,4% ten opzichte van vorig jaar (17.423 tov 38.216), en ook Spanje, waar maar met 339.853 auto’s in vergelijking met 692.443 stuks vorig jaar maar liefst 50,9% minder inschrijvingen werden genoteerd. Ook de Portugese automarkt lijdt zwaar, met een verlies van 49,6% (64.848 ten opzichte van 128.595). Het Verenigd Koninkrijk, dat door de Brexit niet meer bij de Europese Unie geteld wordt maar er geografisch toch bij blijft horen, ziet de inschrijvingen ook kelderen met maar liefst 48,5% (653.502 ten opzcihte van 1.269.245).

Het kleinste verlies werd opgetekend in Finland, met een daling van 21,4% (47.385 auto’s ten opzichte van 60.280), en ook in Zweden is het verlies duidelijk lager dan gemiddeld, met een daling van 25,1% (125.685 ten opzichte van 167.882). Finland strandt op -21,4% (47.385 tov 60.280). Ook in Hongarije (-25,3%, 55.674 tov 74.541), het kleine Cyprus (-25,3% en 4.913 tov 6.578 stuks) valt het verlies lager uit dan in de andere Europese landen.

Over de hele Europese Unie bedraagt het verlies 38,1%, en werden er maar 4.281.549 nieuwe auto’s ingeschreven terwijl dat vorig jaar nog 6.915.760 stuks waren. Een nooit gezien verlies.

Verlies verschilt per constructeur

Als we de verliezen opsplitsen per constructeur en kijken naar de inschrijvingen over de hele Europese Unie is de grootste verliezer Mazda, dat 51,9% minder auto’s wist in te schrijven (47.408 tov 98.570). Ook Honda doet het met 47,6% verlies aan immatriculaties minder goed dan de meeste anderen (20.431 tov 39.978), terwijl er bij Jaguar Land Rover Group (-46,4% en 30.512 tov 56.930) en FCA Group (-46% en 273.172 tov 506.306) eveneens weinig reden tot vrolijkheid is.

De merken die het verlies nog wisten te beperken zijn bij uitstek Toyota Group (-27,4% en 97.938 tov 134.822 stuks), Volvo (-27,4% en 97.938 tov 134.822) en ook BMW (-30,1% en 275.498 tov 393.955).

Conclusie

De cijfers zijn dramatisch. Op elke markt en voor elke constructeur, dus ook voor zij die het verlies konden beperken in vergelijking met de anderen. De autosector, die erg belangrijk is  voor de werkgelegenheid in de Europese Unie, zal jaren nodig hebben om te bekomen van deze terugslag, en het risico bestaat dat bij een heropflakkering van het virus en verdere (economische) lockdowns enkele constructeurs niet zullen overleven, wat hoe dan ook een slechte zaak is, omwille van de diversiteit van het aanbod, maar ook voor de economie in het algemeen en de werkgelegenheid in het bijzonder.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy