donderdag, 30 juli 2020

Het enorme belang van de autosector in en voor Europa

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Het enorme belang van de autosector in en voor Europa © Audi AG
De coronacrisis enerzijds en de vanuit een bepaalde hoek tegen de auto gevoerde strijd anderzijds hebben enorme gevolgen voor de rentabiliteit en toekomstkansen van de autosector, die een erg groot belang heeft in Europa en in ons land. Enkele cijfers die door de autoconstructeursvereniging ACEA werden vrijgegeven tonen dat ook aan…


  • De door de autosector gegenereerde omzet vertegenwoordigt meer dan 7% van het totale BNP van de Europese Unie
  • De auto- en aanverwante sectoren geven in totaal werk aan maar liefst 14,6 miljoen Europeanen, en maken daarmee 6,7% van de werkgelegenheid in de EU (219,4 miljoen jobs) uit.
  • Er werken 2,7 miljoen mensen in 226 autofabrieken in de EU, en de autofabrieken leveren 8,5% van de arbeidersjobs in de regio. Als we daar ook het miljoen Europese arbeidersjobs buiten de autofabrieken maar in de autosector bijrekenen komen we op 11,5% van het totale aantal Europese fabrieksarbeidersjobs.
  • In ons eigen land werken alleen al in autofabrieken 28.768 mensen (cijfers 2018).
  • Vorig jaar werden in Europa meer dan 18,5 miljoen voertuigen gebouwd, waarmee Europa 20% van de wereldwijde autoproductie verzekert.
  • Van de 92.786.000 auto’s die over de hele wereld werden gebouwd in 2019 kwamen er 22.060.000 of 24% uit Europa. 
  • Met die 24% is Europa na China (28%) de belangrijkste regio op het vlak van autoproductie, voor Noord-Amerika (18%), Japan en Korea (14%) en de rest van de wereld.
  • 5,61 miljoen van de in Europa gebouwde voertuigen worden naar landen buiten de EU geëxporteerd voor een handelswaarde van € 135,9 miljard, terwijl voor € 62 miljard (4,16 miljoen voertuigen) werd geïmporteerd, wat de Europese Unie vorig jaar een handelsoverschot van € 73,9 miljard opleverde. 
  • De auto-industrie is met voorsprong de grootste Europese investeerder in onderzoek & ontwikkeling, met een jaarlijkse investering van € 60,9 miljard, of 29% van de totale uitgaven op dat vlak in Europa.
  • Europa is ook wereldleider op het vlak van zelfrijdende voertuigen, en een derde van alle patenten op dat vlak zijn in handen van Europese ondernemingen.
  • In Europa rijden momenteel 312,7 miljoen voertuigen rond, waarvan 271,5 miljoen personenwagens. Die zorgen niet alleen voor het vervoer van mensen en goederen maar brengen elk jaar mee dan € 440,4 miljard aan taksen op. In ons land alleen al gaat het om € 20,7 miljard per jaar.
  • In 2019 werden in België 285.454 nieuwe voertuigen gebouwd, wat 1,54% is van de Europese autoproductie van 18.507.834 stuks.
De gevolgen van de coronapandemie zijn nu reeds -nog (lang) voor het einde ervan- bijzonder zwaar. De autosector vraagt bij monde van de autoconstructeursvereniging ACEA dan ook aan de EU-beleidsmakers en nationale regeringen om politieke en economische steun (bijvoorbeeld met incentives voor de vervanging van oudere auto’s door nieuwe ecologische modellen). Vorig jaar werden 15,3 miljoen auto’s verkocht in de EU, volgens de sector zou dat aantal dit jaar maar liefst 25% lager liggen, waardoor fabrieken zullen moeten sluiten, talloze mensen hun job zullen verliezen en ook toekomstige investeringen gehypothekeerd worden.

De autosector is duidelijk een belangrijke steunpilaar voor de Europese economie. Het is in het belang van ons allemaal dat de Europese toekomst ervan gegarandeerd is, stelt ACEA.


Bron: ACEA Automotive Industry Pocket Guide

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy