vrijdag, 04 september 2020

Exclusief: Autonieuws sprak met Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Exclusief: Autonieuws sprak met Ola Källenius, CEO van Mercedes-Benz © Daimler AG
Autonieuws was deze week in Sindelfingen voor de wereldpremière van de nieuwe Mercedes S-Klasse, maar kon er ook exclusief spreken met Ola Källenius, Voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Daimler AG en als zodanig de absolute nummer één bij de Duitse autogroep. 



De vloeiend Engels, Duits en natuurlijk Zweeds sprekende Källenius is zeer makkelijk aanspreekbaar en antwoordt zonder voorbehoud op onze vragen, wat een verademing is als je weet dat managers op een lager niveau vaak erg voorzichtig zijn wanneer ze antwoorden en zelden of nooit volledig open kaart spelen. Niet dat Källenius geheimen prijsgeeft, maar hij geeft alvast de indruk dat hij geen vraag uit de weg gaat. We stelden hem vragen over diesels, waterstofauto’s, de te verwachten varianten van de S-Klasse en de toekomst van internationale autosalons.

Stijn e ola kopieAutonieuws: Diesel staat vandaag onder druk. Wat is uw mening over de toekomst van dieselmotoren? Zal Mercedes verdergaan met de ontwikkeling ervan?

O. Källenius: “Er is geen twijfel mogelijk over het feit dat we op weg zijn naar een uitstootvrije toekomst. We hebben vorig jaar duidelijk gesteld dat ons doel is om tegen 2039 volledig CO2-neutraal te zijn. We zien in de transitie naar die zero-emissiemobiliteit iets wat je kan vergelijken met de banen in een zwembad. Er zijn er zo drie. De eerste baan betreft onze geëlektrificeerde verbrandingsmotoren met 48 Volt-architectuur, de tweede baan bevat de plug-in hybrides met een groter elektrisch rijbereik, zoals onze nieuwe S-Klasse die uitpakt met 100 kilometer elektrische autonomie volgens de WLTP-norm, en de derde baan betreft natuurlijk de volledig elektrische auto’s. Als je kijkt naar die eerste baan, moet je je de vraag stellen welke rol diesel daar kan spelen. Wij geloven dat de verbrandingsmotoren nog voor vele jaren noodzakelijk zullen blijven dus willen we op dat vlak blijvend mee zijn met de laatste technische evoluties. Diesel is nog steeds van groot belang voor klanten die veel kilometers afleggen. We behouden onze diesels dus en zullen blijven zorgen dat ze qua beperking van de uitstoot van NOx en CO2 tot de absolute top behoren. Mercedes is trouwens de enige fabrikant die ook diesel plug-ins aanbiedt, waar we enorm goed mee scoren bij onze B2B-klanten. Wanneer we uiteindelijk zullen weten waar we naartoe moeten werken met de Euro 7-normen zullen we zorgen dat onze diesels ook daar aan voldoen. We zullen dus blijven investeren in moderne en hoogtechnologische en schone dieselmotoren, maar er bestaat geen twijfel over dat we in onze reis richting nuluitstoot te maken zullen krijgen met een versmalling van die eerste zwembaan waarbij op termijn dus minder diesel zal aangeboden worden.”

Autonieuws: Mercedes zette de ontwikkeling van de GLC-brandstofcel auto stop. Gelooft u nog in een toekomst voor personenwagens op waterstof ?

O. Källenius: “Wij zijn waarschijnlijk een van de autoconstructeurs die al het langst bezig is met waterstofaandrijvingen. We hebben al aangetoond wat de technologie vermag, maar vanuit een zakelijk oogpunt voor personenwagens denken we dat binnen vijf tot tien jaar batterijaangedreven voertuigen de dominante technologie zullen zijn en dat investeren daarin dus relevanter is. Toch zijn er echte gebruikssituaties, en dan in het bijzonder bij het transport, waar je zo veel energie nodig hebt, bijvoorbeeld voor trucks over lange afstanden, of voor bepaalde stadsbussen die op heuvelachtig terrein moeten rijden en verwarmd moeten worden, dat batterijen niet praktisch zijn omwille van hun omvang en gewicht. Daarom hebben we onze brandstofcelinspanningen voornamelijk op het vlak van de bedrijfsvoertuigen gericht. We werken aan een joint venture voor trucks met Volvo waar we allebei aanzienlijk in investeren. Momenteel zien we de brandstofcel echter voornamelijk als aandrijving voor vrachtwagens, en niet zozeer voor personenwagens.”

Autonieuws: Waarom wordt de elektrische S-Klasse geen volledig elektrische versie van de huidige auto maar een echt apart model, de EQS?

O. Källenius: “In het kader van het credo ‘form follows function’ is de klassieke sedanarchitectuur niet noodzakelijk de beste voor een elektrische auto. De elektrische architectuur die we ontworpen hebben zal niet alleen voor de EQS maar ook voor andere grote elektrische auto’s gebruikt worden. Als je terugkijkt naar de eerste auto, de Karl Benz Patentwagen, dan moet je ook vaststellen dat die niet leek op de toenmalige paardenkoetsen, simpelweg omdat er geen paarden meer nodig waren. Als je dus zoals nu met de elektrische auto’s met een fundamenteel verschillend aandrijfconcept werkt kan je ook andere dingen doen. Het hele voorkomen van de EQS zal niet op dat van een auto met een verbrandingsmotor lijken, het wordt iets helemaal anders. Het zal bijna zijn als een UFO die op onze wegen landt… Met de EQS willen we onze klantenbasis verbreden en ook klanten aantrekken die vandaag geen S-Klasse kopen.”

Autonieuws: Waarom bieden jullie nog een “korte” S-Klasse aan, terwijl die niet meer dan 10% van de verkopen van het model uitmaakt, en in vergelijking met de lange versie dus helemaal niet populair is ?

O. Källenius: “We hebben het er bij de ontwikkelingsgesprekken kort over gehad. We stelden ons net als jou de vraag of het nog nodig was om een korte versie te ontwikkelen. Maar we beslisten al snel dat het zinvol was, omdat we zeker in Europa een trouw publiek voor die versie hebben en we ze voor een beperkte extra kost konden ontwikkelen en produceren. Economisch gezien is het dus geen grote opoffering, maar kunnen we er wel mee tegemoet komen aan de wensen van een groep trouwe klanten.”

Autonieuws: Zal de S-Klasse Coupé nog een opvolger krijgen? En krijgt de S-Klasse nog een V12?

O. Källenius: “In dit segment is het wereldwijd duidelijk de limousinevariant die het meest succesvol is, en dan specifiek de versie met lange wielbasis. Zonder echter al te veel info prijs te geven kan ik wel zeggen dat we bij Mercedes in het segment van droomwagens met twee deuren zeker nog zullen uitpakken met auto’s die tegemoetkomen aan de wensen van de meest veeleisende klanten. Het is, nog los van de economische wetmatigheden, belangrijk voor een merk om een of meerdere absolute blikvangers te hebben waar je van kan dromen, zelfs al kan je ze nooit betalen.” “Om op uw tweede vraag te antwoorden kan ik zeggen dat er nog steeds een -zij het beperkte- groep is van kenners en liefhebbers van de V12, en we zullen hen tegemoetkomen, dus ja, de S-Klasse zal ook met een V12 verkrijgbaar worden.”

Autonieuws: Hoe staat u tegenover internationale autosalons? Die zijn, onder meer omwille van de coronacrisis, allemaal geannuleerd, en hun toekomst is onzeker. Vandaag zien we digitale wereldpremières van nieuwe modellen. Denkt u dat autosalons nog een zinvolle en nodige investering zijn voor een constructeur zoals Mercedes?

O. Källenius: “Ik geloof dat ze nog steeds nodig zijn. Autosalons zijn het beste platform om nieuwe technologieën en producten voor te stellen en de hele wereldpers in één keer je product te laten zien, voelen, ruiken… Een film tonen is ook efficiënt, we hebben voor de nieuwe GLA trouwens als allereerste een volledig digitale wereldpremière georganiseerd. We hebben de impact ervan gemeten, op het vlak van het aantal persartikels erover, en dat werkt, maar zelfs wanneer je alles online en met videoconferenties kan doen blijft het zo dat mensen sociale wezens zijn die het product ook echt willen beleven, willen samenkomen. Ik kan dan ook niet wachten tot het volgende salon in München. Karl Benz toonde zijn Benz Patentwagen trouwens voor het eerst aan het publiek op een beurs in München.”

Autonieuws: Hoe ziet u de toekomst van het privébezit van auto’s? Denkt u dat private lease en autodelen belangrijker worden, en zullen we nog een eigen auto hebben?

O. Källenius: “Gedeelde mobiliteit is een groeiende markt. In de eerste tien jaar van ‘shared mobility’ is wel gebleken dat het moeilijk is om er geld mee te verdienen, maar ik geloof dat autodelen deel uitmaakt van het ecosysteem van de toekomst. Als je echter naar het luxesegment kijkt, en dan spreek ik over modellen van goed uitgeruste A-Klasses tot de S-Klasse, is zeker door COVID-19 duidelijk geworden dat heel veel mensen bereid zijn om te investeren in een private, eigen cocon. Wie het zich kan veroorloven wil graag zijn eigen auto, zoals de meesten ook in een eigen appartement of huis wonen en dat niet delen met vreemden. Het einde van het privé-autobezit aankondigen zou dus enorm voorbarig zijn, maar ik erken natuurlijk wel dat het segment van autodelen groeit en aan belang wint.”

120C0461 004

Ola Källenius (°1969) is een Zweed van 51 jaar oud die in 2019 Dieter Zetsche opvolgde aan het hoofd van Mercedes. Hij begon zijn carrière in 1993 bij Daimler-Benz in Stuttgart, na in Stockholm en Sankt Gallen diploma’s economie en financiën gehaald te hebben. Na twee jaar werd hij al uitgestuurd naar de Verenigde Staten om in Alabama voor Mercedes USA te werken als controller. In 2000 keerde hij terug naar Stuttgart waar hij bij de inkoopafdeling van de Mercedes-Benz personenwagens doorgroeide tot op directieniveau. Na een tweejarige zijsprong als Executive Director Operations bij McLaren in Woking (VK) van 2003 tot 2005 keerde hij terug naar Mercedes waar hij Managing Director werd van de afdeling High Performance Engines (eveneens in het VK). In 2009 werd hij dan bevorderd tot CEO van Mercedes-Benz US International en woonde hij weer in Alabama, om vanaf 2010 nog verder op te klimmen in de hiërarchie en aan het hoofd te komen van Mercedes-AMG GmbH, waar hij tot 2013 de plak zwaaide. Vanaf 2013 ging het snel, en werd hij in korte tijd meerdere keren bevorderd binnen hoofdbedrijf Daimler AG, waar hij sinds mei vorig jaar de absolute nummer één is van een groep die vorig jaar 3,3 miljoen voertuigen verkocht en een omzet genereerde van € 172,7 miljard.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy