vrijdag, 09 oktober 2020

Tolheffing Brussels Gewest als nieuwe anti-automaatregel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Tolheffing Brussels Gewest als nieuwe anti-automaatregel © autonieuws.be
De Brusselse gewestregering heeft besloten om de automobilist niet alleen te treffen door het schrappen van rijstroken, afsluiten van wegen en het aanleggen van dubbele tot driedubbele fietspaden zonder vergunning, maar maakt in haar ijver om de automobilist uit de stad te verjagen werk van een tolheffing die tegen het einde van de legislatuur alle automobilisten die de stad inrijden zou gaan belasten met een stadstol. Volgens voormalig Waals minister en Waals parlementslid André Antoine (cdH) zou dit de pendelaar per jaar tot € 2.500 kunnen kosten.



Het gaat dus om een soort van kilometerheffing, een belasting die in Vlaanderen en in Wallonië eerder al verticaal geklasseerd werd wegens “geen draagvlak” maar ongetwijfeld stiekem nog altijd hoog op het verlanglijstje staat van de bestuurders in die gewesten. 

In Brussel start men met een proefproject rond een “intelligente kilometerheffing”. Alleen al voor dat proefproject wordt € 5 miljoen uitgetrokken. Volgens een onderzoek van studiebureau Stratec is het logisch dat Brussel zou kiezen voor een zonetol op dagbasis, omdat die het makkelijkst te realiseren is. Wie (vastgesteld door ANPR-camera’s) een vastgelegde zone binnenrijdt zou moeten betalen. Het zou hier kunnen gaan om een tol die op dagbasis betaald wordt door wie bijvoorbeeld tussen zes en tien uur op weekdagen de stad inrijdt, ongeacht de tijd die in de stad wordt doorgebracht of het afgelegd aantal kilometers binnen de zone.

Volgens André Antoine zou deze tol, afgaand op de studie van Stratec aan een bedrag van € 3 per dag elk jaar € 323,7 miljoen opbrengen. Bij een tarief van € 12 per auto die de stad binnenrijdt zou dat zelfs tot € 1,12 miljard kunnen oplopen. Zo, berekent Antoine, zou dat voor een pendelaar die elke dag naar Brussel moet met de auto tot meer dan € 2.500 op jaarbasis kosten.

Het lijkt in de eerste plaats nogal waarschijnlijk dat een dergelijke tol niet zonder slag of stoot ingevoerd zal kunnen worden, en op veel protest zal kunnen rekenen. Het is dan ook niet logisch dat dergelijke plannen worden ontvouwd vooraleer de nodige alternatieven beschikbaar zijn. Hoe ver staat Brussel met de uitbouw van het metronet (momenteel beperkt tot vier lijnen), met het Gewestelijk Expressnet waarrond al tientallen jaren veel wordt beloofd en niets gerealiseerd, en met de nodige randparkings rond het gewest van waaruit metro’s, trams of bussen op regelmatige tijdstippen en voor een scherp tarief pendeldiensten verzorgen? 

De huidige Brusselse regering is met haar anti-autopolitiek bezig met het doodknijpen van de handel en horeca in de stad. Ook bedrijven zullen wegtrekken als hun werknemers en klanten op die manier uitgeperst worden. Wanneer niemand nog naar Brussel komt, de handel en horeca failliet zijn, de kantoren naar de randgemeenten verhuisd en de opbrengsten uit de tolheffing volledig opgedroogd zijn zullen enkelingen zich dan wel op de borst kunnen kloppen omdat ze de auto in Brussel klein gekregen hebben, maar moeten ze tegelijk leven met het besef dat ze de stad hebben omgevormd tot een economisch kerkhof.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy