dinsdag, 10 november 2020

Nieuwe Vlaamse berekeningstool verkeersbelasting en BIV eindelijk online

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Vlaamse berekeningstool verkeersbelasting en BIV eindelijk online © BMW Group
We schreven hier eerder al over de beslissing van de Vlaamse regering om de berekeningswijze voor de Belasting op Inverkeersstelling en de jaarlijkse Verkeersbelasting aan te passen in het kader van de overstap naar de WLTP-uitstootcijfers. Na lang wachten is de berekeningstool van de Vlaamse overheid met de nieuwe bedragen eindelijk klaar.


Via deze link kan u berekenen wat de inschrijving en jaarlijkse verkeersbelasting van een auto of motorfiets in Vlaanderen zal kosten vanaf 01/01/2021 (geef bij een simulatie dus een inschrijvingsdatum in vanaf 01/01/2021). Belangrijk is dat voor inschrijvingen vanaf januari 2021 de WLTP-uitstootcijfers moeten gebruikt worden in de berekening, wanneer die beschikbaar zijn (wat het geval is voor alle nieuwe auto’s), en niet langer de huidige NEDC-waarden.

Zoals reeds gemeld is vanaf die datum ook geen sprake meer van een vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor auto’s op CNG of voor plug-in hybrides. Bij plug-ins valt het wegvallen van deze vrijstelling nog enigszins mee (door hun lage normuitstoot), maar bij auto’s op CNG betekent het wegvallen van de vrijstelling wel een aanzienlijke stijging van de fiscale kost.

Als we als voorbeeld een Volkswagen Golf GTE plug-in hybride nemen met een WLTP-CO2-uitstoot van 26 gram en een cilinderinhoud van 1.395 cm3 (8 fiscale PK),  betekent dit dat vanaf januari volgend jaar een BIV van € 45,56 en een jaarlijkse verkeersbelasting van € 118,03, in plaats van € 0 op beide domeinen vandaag.

Bij een Audi A4 Avant g-tron op CNG (aardgas) vervalt de vrijstelling zoals gezegd eveneens. Voor die auto (130 g WLTP, 11 fiscale PK of 1.984 cm3 en 125 kW) betaal je vanaf januari een BIV van  € 47,31 en een verkeersbelasting van € 348,57, terwijl die vandaag nog vrijgesteld is. 

Een BMW X3 xDrive20i benzine (135 kW, 151 g NEDC, 175 g WLTP,  11 fiscale PK of 1.998 cm3) zal volgend jaar op basis van de WLTP-uitstoot € 897,61 aan BIV betalen en jaarlijks € 407,91 aan verkeersbelasting. Met de NEDC-uitstootwaarde is dat vandaag nog respectievelijk € 890,63 aan BIV en € 411,87 aan verkeersbelasting. Qua BIV en verkeersbelasting blijft de belastingdruk voor deze auto dus ongeveer gelijk. 

Voor een BMW X3 xDrive18d diesel (100 kW, 116 g NEDC, 142 g WLTP, 11 fiscale PK of 1.995 cm3) wordt de nieuwe BIV € 742,53 en de nieuwe verkeersbelasting op jaarbasis € 496,27. Vandaag zou dat met de NEDC-waarden € 743,13 aan BIV en € 497,59 aan jaarlijkse verkeersbelasting zijn. Ook hier dus een zo goed als geen wijziging.

Bij een auto met een kleine benzinemotor zoals een nieuwe Renault Captur TCe 100 met een 999 cm3 grote krachtbron (5 fiscale PK) die 74 kW levert en onder de WLTP-cyclus gemiddeld 133 g/km uitstoot, wordt de BIV vanaf januari € 191,02 en de verkeersbelasting € 121,75. Met de huidige NEDC-uitstoot van 118 g voor die auto zou je vandaag € 293,21 aan BIV betalen en jaarlijks € 127,2 aan verkeersbelasting. Dat is dus een daling qua BIV en een lichte stijging in verkeersbelasting.

Bereken via deze link gerust wat de nieuwe berekeningswijze voor u en uw toekomstige auto betekent, maar let op de gewenste inschrijvingsdatum van de auto die je simuleert. Als je die datum nog in 2020 situeert krijg je de huidige waarden te zien en moet je de NEDC-uitstoot invoeren, bij een simulatie voor 2021 krijg je de waarde te zien die je vanaf januari betaalt en moet je de WLTP-waarde gebruiken voor de berekening. Veel rekenplezier…

PS: Ook de applicatie om op uw smartphone of tablet de BIV en verkeersbelasting te simuleren werd geüpdated. U kan deze terugvinden in de app stores onder de naam “Simulatie BIV VKB” 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy