vrijdag, 13 november 2020

Exclusief: Autonieuws sprak met Oliver Zipse, CEO van BMW Group

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Exclusief: Autonieuws sprak met Oliver Zipse, CEO van BMW Group © BMW Group
Na onlangs exclusief gesproken te hebben met Mercedes-opperhoofd Ola Källenius, kon Autonieuws als enig medium uit de Benelux ook spreken met Oliver Zipse, die in de zomer van 2019 benoemd werd tot Voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van BMW Group. 



Zipse stond ons te woord in een online meeting waaraan ook vertegenwoordigers van Bloomberg, Reuters, CNBC, The Sunday Times, The Daily Telegraph, The Daily Mail en El Mundo deelnamen. We konden zelf meerdere vragen stellen en kregen er ook een uitgebreid antwoord op.

1P90211611 highRes bmw group corporate Autonieuws: Diesel staat vandaag onder druk. In bepaalde landen spreekt men over een verbod op dieselmotoren binnen enkele jaren. Wat is uw mening over de toekomst van die aandrijving voor personenwagens ? Zal BMW verdergaan met de ontwikkeling ervan ?

O. Zipse: “Terwijl we onze merken in 140 landen over de hele wereld verkopen maakt diesel een significant deel uit van onze verkoop. Hoewel de vraag naar diesels in de voornaamste markten ervoor, Europa maar ook Japan, de voorbije vijf jaar met niet minder dan 40 procent gezakt is, stabiliseert de vraag naar diesels en verkopen we jaarlijks toch nog altijd 500.000 auto’s met een dieselmotor. Dat betekent dus dat er nog steeds een aanzienlijke vraag is, en zolang die vraag er is zullen wij diesels blijven ontwikkelen en aanbieden. We geloven trouwens echt in de dieseltechnologie, omwille van de combinatie van het lage verbruik en de bij de RDE 2-modellen die aan de laatste Euronormen voldoen erg lage uitstoot, zowel qua CO2 als qua vervuilende emissies. Vandaag ontwikkelen we dieselmotoren die bijna geen niet-CO2-emissies meer hebben. Tel daarbij het feit dat diesels het grootste rijbereik hebben en dus uiterst geschikt zijn voor veelrijders, en je beseft dat we nog een tijdje verder kunnen met die technologie. Mocht er in bepaalde regio’s een verbod op diesels komen laat onze flexibele architectuurstrategie gelukkig toe om snel over te schakelen op andere aandrijfvormen. Die flexibiliteit is een echte troef. ”

Autonieuws: Tussen al het batterij-elektrische geweld, met de iX3 en de i4 en iX die volgend jaar op de markt komen ontwikkelen jullie ook een X5 op waterstof die in 2022 verwacht wordt. Ziet u een toekomst voor personenwagens met een brandstofcel ?

O. Zipse: “Naast de batterij-elektrische auto’s met grote batterijpacks, die in 2025 al een derde van ons productaanbod zullen uitmaken, blijven we inderdaad ook investeren in elektrische auto’s met een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. We zien vooral potentieel voor die technologie in de hogere segmenten zoals dat van de BMW X5 en X7, waar een zuiver batterij-elektrische aandrijving door het gewicht van het batterijpack voor te zware auto’s zou zorgen. Zeker als je weet dat auto’s in dat segment vaak ook aanhangwagens voorttrekken. Daar heeft een auto met brandstofcel dus zeker zin. Tel daarbij het feit dat niet alle regio’s -denk maar aan het dichtbebouwde Japan- op infrastructureel vlak even snel klaar zullen zijn voor elektrische auto’s die aan het stroomnet moeten opgeladen worden, en het wordt duidelijk dat BMW ook auto’s op waterstof moet aanbieden. We blijven er dus aan werken, al zal het nog tot de tweede helft van dit decennium duren vooraleer er op dat vlak een uitgebreid aanbod komt.”

Autonieuws: Is het feit dat de Europese Commissie nog geen beslissing heeft genomen over de technische normen en de invoeringsdatum van de Euro 7-norm een hinderpaal voor de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren ?

O. Zipse: “We weten in welke richting die eisen zullen gaan en zijn technisch gezien klaar om de volgende stap te zetten. We gaan dus volop door met de ontwikkeling van nieuwe motorengeneraties en verbinden er ons toe om die ontwikkeling verder door te zetten zolang er vraag blijft naar auto’s met een verbrandingsmotor. Voorop blijven lopen op technologisch vlak is hoe dan ook een troef en zal ons helpen om aan de top te blijven. In ieder geval duurt het nog vele jaren vooraleer de markt geen verbrandingsmotoren meer nodig zal hebben. We passen ons zoals steeds snel aan aan nieuwe normen, dus neen, een echte hinderpaal is dat voor ons niet. Het zou pas écht slecht nieuws zijn als we nu zouden stoppen met het verder ontwikkelen van nog zuinigere en efficiëntere verbrandingsmotoren.”

Autonieuws: Hoe staan jullie tegenover zelfrijdende auto’s ? Is de iX die jullie zopas als elektrisch topmodel en concentraat van technologie voorstelden klaar voor Level 3-autonomie?

O. Zipse: “De architectuur en de technische componenten van de iX zijn inderdaad volledig klaar voor Level 3-autonomie waarbij de bestuurder geen actieve rol meer moet spelen op bepaalde trajecten. We moeten echter rekening houden met het feit dat we onze auto’s over de hele wereld aan de man brengen en de wetgeving op dat vlak nogal verschilt van land tot land. In de Verenigde Staten is op dat vlak meer mogelijk dan bijvoorbeeld in Europa. Duitsland laat ons toe om bij snelheden tot 60 km/h Level 3-autonomie aan te bieden, maar daarboven kan het niet. Technologisch kunnen we meer aan, maar het mag momenteel nog niet uitgerold worden. Hoe dan ook zou een uniform Europees wetgevend kader in die zin erg nuttig zijn.”

Autonieuws: BMW heeft verschillende productievestigingen in het Verenigd Koninkrijk ? Wat zijn de mogelijke gevolgen van een “no deal-Brexit”?

O. Zipse: “We hopen snel duidelijkheid te krijgen. Die had er al kunnen zijn en wordt eerstdaags verwacht. Momenteel kunnen we geen uitspraken doen over mogelijke gevolgen, maar het is duidelijk dat we een handelsakkoord verkiezen boven een ongeregelde Brexit. We hebben inderdaad een aanzienlijke voetafdruk in het VK, met de MINI-fabriek in Oxford, Rolls Royce in Goodwood, MINI in Swindon en BMW in Hams Hall, en we hopen die te kunnen behouden in de toekomst.” 

De Duitser Oliver Zipse (°1964) volgde in augustus vorig jaar Harald Krüger op aan de leiding van de constructeur uit München die BMW, MINI en BMW Motorrad overkoepelt. Hij haalde diploma’s in “Mechanical Engineering” en management. De man werkt al sinds 1991 voor BMW en bekleedde meerdere managementfuncties in verschillende productie- en ontwikkelingsafdelingen, terwijl hij ook twee jaar lang directeur was van de MINI-fabriek in Oxford en voor hij toetrad tot de bestuursraad van BMW AG aan het hoofd stond van de planning en productiestrategieafdeling van de constructeur. De uitdaging waarvoor hij staat is niet min, want BMW Group had onder leiding van zijn voorganger Harad Krüger nagelaten om zwaar te investeren in elektrische auto’s, waardoor BMW ondanks een rol als early adopter met de i3 in 2013 pas recent opnieuw aanknoopte met elektrische auto’s. De iX3, die we hier binnenkort aan de tand voelen, is de eerste van de nieuwe generatie elektrische BMW’s, en zal gevolgd worden door de i4, de gisteren voor het eerst getoonde iX, een elektrische variant van de 7- en 5-Reeks en talloze andere modellen, terwijl ook bij MINI radicaal de elektrische kaart zal worden getrokken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy