Uitlaat

© Stellantis

Analyse: Waarom de kleine autootjes verdwijnen uit het aanbod van de constructeurs

10 januari 2023
Door Stijn Blanckaert

De Citroën C1 en de Peugeot 108 krijgen geen opvolger. De Ford Fiesta verdwijnt na deze generatie en ook voor de Audi A1 is geen opvolger meer voorzien. Steeds meer kleine auto’s verdwijnen uit het aanbod van de autobouwers. Die trend lijkt onomkeerbaar. De redenen zijn divers. Lees hier waarom de autobouwers geen brood meer zien in het A- of zelfs B-segment van de markt.



Steeds meer autobouwers schrappen de kleinste auto’s uit het gamma en richten zich op grotere en duurdere modellen. Ze doen dat niet zomaar. Het gaat wel degelijk om een bewuste keuze, ingegeven door financiële en economische belangen.

Hoewel de Citroën C3 in ons land vorig jaar de meest verkochte auto was, daalt het aanbod van kleine auto’s gestaag. In het B-segment – dat van de Citroën C3 – is er momenteel nog wel voldoende keuze, maar zelfs hier wordt het gamma schaarser, nu bijvoorbeeld Ford besloten heeft geen nieuwe generatie meer te bouwen van de nochtans iconische Fiesta. Het is echter vooral in het zogenaamde A-segment dat het treurnis troef is. Terwijl kopers in die klasse nog niet zolang geleden de keuze hadden uit een Ford Ka, Peugeot 108 of Citroën C1, Toyota Aygo, VW Up, Seat Mii, Skoda Citigo, Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo, Opel Adam en ga zo maar door, dunt dat aanbod steeds verder uit.

Grotere auto’s zijn rendabeler

Voor een grotere auto kan een constructeur meer geld vragen, waardoor hij dus ook rendabeler is dan een kleintje, dat niet zo gek veel minder kost dan een grote om te bouwen, maar wel een pak goedkoper verkocht moet worden. De productiekosten van een grotere auto stijgen namelijk niet in dezelfde mate als de eindprijs ervan. Het gaat dus om een economische wetmatigheid die maakt dat constructeurs liever grotere auto’s met hogere marges aan de man brengen, zoals SUV’s, cross-overs en luxeauto’s, die momenteel sowieso erg in trek zijn.

Om met een kleine auto hetzelfde te verdienen als met een grote moeten de merken er dus erg veel van verkopen. Dat wordt moeilijker naarmate die auto’s aan steeds strengere milieu- en veiligheidseisen moeten voldoen en daardoor duurder worden om te produceren, en naarmate de verwachtingen voor dergelijke auto’s ook hoger liggen. Onder meer door de kosten die de overgang naar de Euro 6d- en binnenkort Euro 7-emissienormen met zich meebrengen gaan de kleinste auto’s telkens weer meer kosten en wordt het verschil met een groter exemplaar kleiner. Dat zorgt er dan weer voor dat heel wat klanten liever wat langer doorsparen of wat meer uitgeven voor een full size exemplaar dan voor een kleintje. 

Ook de chip-, grondstoffen- en energiecrisis speelt een rol

Tegelijk met die economische overweging worden de autoconstructeurs momenteel geconfronteerd met een aanzienlijk tekort aan microchips. Daardoor moeten ze keuzes maken en beslissen in welke auto’s de beschikbare onderdelen gebruikt zullen worden. Het is logisch dat de autobouwers ze dan het liefst in de duurdere modellen gebruiken - waar ze veel meer marge op hebben - dan in kleine auto’s die tegen een minimaal rendement aan de man gebracht moeten worden.

Daarbij zijn er de enorme stijging van de energieprijzen en van de loonkosten, die autofabrikanten vanzelfsprekend hard treft, bovenop de geëxplodeerde kosten van metalen sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne. Door al die prijsstijgingen is het niet moeilijk om te begrijpen waarom kleine autootjes uit de boot vallen en geen toekomst meer hebben in de huidige context. 

Kopers met klein budget zijn het slachtoffer

Terwijl de constructeurs hun winstgevendheid op peil proberen te houden met minder, maar aan een hogere prijs verkochte modellen, zijn het de particuliere kopers die met hun eigen schaarse middelen of met een financiering van de bank – die ook al veel duurder is geworden door de stijgende rentevoeten – het slachtoffer zijn van die evolutie.

Het lagere aanbod en de stijgende prijzen in de compactste klassen maken het moeilijker voor het gezin met beperkte middelen om nog een nieuwe auto te kopen. Zij zijn steeds vaker aangewezen op de tweedehandsmarkt, waar de prijzen de laatste tijd echter ook sterk gestegen zijn. Autoconstructeurs en leasingmaatschappijen proberen daar wel op in te spelen met aanbiedingen in private lease voor nieuwe auto’s, maar hoewel die financieringsvorm aan belang wint is het voor heel wat particulieren nog een stap te ver om niet langer eigenaar te zijn van hun auto. 

Elektrificatie vereenvoudigt de zaken niet

Bovenop dat alles is er dan nog de evolutie naar elektrische mobiliteit. Zolang er geen significante daling komt van de aankoopprijs van elektrische auto’s lukt het voor veel particuliere kopers niet om over te schakelen naar die nieuwe modellen en blijven ze noodgedwongen met hun oude wagen rijden of stellen ze hun keuze voor een nieuwe auto steeds langer uit. Het duurt vaak jaren voordat een nieuw model in de betaalbare klasse winstgevend wordt. Omdat nieuwe technologieën terwijl ze nog vrij duur zijn in de eerste plaats aangeboden worden in het hogere segment duurt het lang voor ze – door de schaalvoordelen (het vermogen om de kosten door volume te drukken) ook in de goedkopere segmenten voor winst kunnen zorgen.

Er wordt door particuliere kopers met het nodige ongeduld uitgekeken naar betaalbare elektrische auto’s van om en bij de € 25.000, zoals de door Volkswagen aangekondigde ID.2 die echter niet voor 2025 verwacht wordt, en naar andere elektrische auto’s die naast de elektrische Peugeot e-208, de elektrische Opel Corsa en de elektrische Fiat 500 kunnen staan maar hun prijskaartje nog een stuk onder de € 30.000 kunnen drukken. Mogelijk zal de massale komst van scherp geprijsde modellen van Chinese constructeurs een en ander in beweging brengen. Dat is dan weer een bedreiging voor de Europese autofabrikanten, klinkt het uit de mond van Stellantis-CEO Carlos Tavares.

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.