Het Chinese BYD investeert een miljard euro in een fabriek voor elektrische en plug-inhybride auto’s in Turkije. Er is er ook al een in aanbouw in Hongarije, in Turkije zullen tot 150.000 wagens per jaar kunnen worden geproduceerd. Een deel ervan is voor Europa bestemd, die auto’s ontsnappen dan aan de importheffing die de Europese Unie voor Chinese EV’s heeft ingevoerd.
BYD-voorzitter Wang Chuanfu en de Turkse minister voor industrie en technologie Mehmet Fatih Kacir tekenden maandag een overeenkomst, op die ceremonie was ook Turks president Tayyip Erdogan aanwezig. De locatie voor de fabriek is nog niet bekendgemaakt, wellicht komt ze op een veertigtal kilometer van de havenstad Izmir. De productie zou er voor het eind van 2026 moeten beginnen, er worden zowat 5.000 arbeidsplaatsen voor gecreëerd. In de onmiddellijke omgeving zal ook een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum worden gevestigd.
Turkije telt al verschillende autofabrieken, onder meer van Ford, Hyundai, Isuzu, Renault en Toyota. Als die van BYD ook operationeel is, zal het land zijn positie als derde grootste producent van auto’s in Europa nog versterken. In 2023 werden er al iets meer dan 1,4 miljoen wagens gebouwd, 70 procent waren personenauto’s. Het land vormt ook zowat letterlijk een brug tussen Europa en Azië en heeft een gunstige douane-overeenkomst met de Europese Unie en vrijhandelsakkoorden met nog een twintigtal andere landen.
In maart 2023 legde Turkije een extra 40 procent importtaks voor elektrische auto’s uit China op, bovenop de 10 procent die al bestond. Daarmee wou het ook Togg beschermen, een in 2018 door verschillende Turkse bedrijven opgerichte producent van elektrische auto’s. De hoge importheffing kwam er ondertussen ook voor Chinese auto’s met verbrandingsmotor, wat BYD dus deed beslissen om in Turkije auto’s te gaan bouwen. Andere Chinese constructeurs zouden dat voorbeeld nog kunnen volgen. Erdogan heeft inmiddels al een deel van de importheffing laten vallen voor merken die in Turkse productie willen investeren.
De fabriek in Turkije en het douane-akkoord tussen dat land en de EU kan BYD ook helpen ontsnappen aan de extra importheffing die de Europese Commissie vorige week voor elektrische auto’s uit China invoerde. Voor BYD bedraagt die 17,4 procent, boven de 10 procent die er al eerder was. Het heel ambitieuze BYD bouwt momenteel ook een fabriek in Brazilë en onderzoekt of het er ook eentje kan vestigen in Mexico.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853