Uitlaat

© BYD

Canada volgt VS en voorziet 100 procent importheffing voor Chinese EV’s

27 augustus 2024
Door Alain Devos

Komt er een echte handelsoorlog tussen het Westen en China? Het lijkt er steeds meer op, nu ook Canada een importheffing van maar liefst 100 procent wil toepassen voor in China gebouwde elektrische auto’s. Het Noord-Amerikaanse land volgt daarmee het voorbeeld van de Verenigde Staten, het voorziet ook hogere tarieven voor batterijen, zonnecellen, aluminium en staal.

 

De economie van Canada is sterk exportgericht en ook nauw verweven met die van de grote buur in het zuiden, vandaar allicht dat de regering van Justin Trudeau het voorbeeld van de Biden-administratie volgt. Voor Chinese EV’s zou er dus een importheffing van 100 procent komen, voor staal en aluminium wordt een tarief van 25 procent overwogen. Trudeau zegt dat de maatregelen noodzakelijk zijn omdat China zich niet aan dezelfde handelsregels als Europa, de VS en dus ook Canada houdt.

Oneerlijke concurrentie

De Canadese autosector is sterk gelieerd aan die van de VS. Het grootste deel van de er jaarlijks geproduceerde personenwagens, in 2023 zowat 1,5 miljoen exemplaren, wordt naar die grote buur geëxporteerd. In juni kondigde Chrystia Freeland, de minister van financiën in de regering Trudeau, een openbare raadpleging aan over maatregelen die het Chinese bedrijven moeilijker moet maken om elektrische auto’s in Canada te verkopen. “Onze industrie heeft te kampen met de oneerlijke concurrentie van een door de Chinese overheid gestuurd beleid van overcapaciteit dat het vermogen van de Canadese EV-sector om te concurreren ondermijnt”, aldus de minister.Canada volgt VS en voorziet 100 procent importheffing voor Chinese EV’s

Ondertussen lijkt de Canadese regering haar standpunt nog te verharden. In een interview met Bloomberg News zei dezelfde minister dat er naast elektrische auto’s ook importtarieven voor andere Chinese producten kunnen komen. Canada en de VS gaan daarmee nog een stuk verder dan de Europese Unie. Die voerde begin juli heffingen in voor Chinese auto’s, maar die zijn wel een stuk lager dan deze van de twee Noord-Amerikaanse landen. De EU-tarieven werden ondertussen ook al eens naar beneden aangepast, zelfs voor de ‘stoutste’ leerlingen van de Chinese klas bedraagt ze maar 36,3 procent meer. 

Chinese Tesla’s

Nog even over Canada, veel Chinese auto’s worden er momenteel nog niet verkocht. De waarde ervan steeg vorig jaar wel naar 2,2 miljard Canadese dollars (circa 1,5 miljard euro), in 2022 ging het nog maar om 100 miljoen dollar. Die stijging kwam er vooral door het groot aantal in de fabriek in het Chinese Shanghai gebouwde exemplaren van de Tesla Model Y dat via de haven van Vancouver in Canada binnenkwam.

De grootste zorg van de Canadese regering is echter niet Tesla, wel de intentie van ‘echte’ Chinese fabrikanten als BYD om haar markt te betreden. Ze staat ook onder druk van haar eigen industrie, die drong er al eerder op aan om de importtarieven voor Chinese auto’s te verhogen en aldus binnenlandse banen en ook lonen te beschermen. Ze argumenteert dat er in China goedkoper kan worden geproduceerd omdat de arbeidsnormen er minder streng zijn. Ook staal- en aluminiumproducenten hebben al gevraagd om de toegang tot de Canadese markt voor Chinese concurrenten te beperken, evengoed omdat ze oordelen dat haar industriebeleid dat land toelaat buitenlandse markten op oneerlijke wijze te overspoelen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.